Frankfurt Motor Show 2019:

Solcelletak til elbiler

Et panoramatak med solceller skal kunne gi inntil ti ekstra kilometer rekkevidde hver dag.

SOLCELLETAK: En ny løsning fra tysk forskningsinstitutt kan gi inntil 10 km ekstra rekkevide hver dag. Foro: Fraunhofer ICE
SOLCELLETAK: En ny løsning fra tysk forskningsinstitutt kan gi inntil 10 km ekstra rekkevide hver dag. Foro: Fraunhofer ICE Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): En ny oppfinnelse skal la elbilen lade seg selv ved hjelp av solcellepaneler i taket.

Det tyske forskningsinstituttet Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems har laget en solcelleløsning som skal kunne passe til flere biler, gjennom å produsere tak med integrerte solceller.

Ifølge produsenten skal panelet kunne øke rekkevidda med opptil 10 kilometer på en solskinnsdag.

Usynlig kraft

Solcellene er plassert overlappende, og montert sammen med elektrisk ledende lim, noe som skal gjøre at cellene utnytter hele takarealet.

Cellene blir laminert og plassert mellom to glasspaneler i bilens tak. Resultatet skal være at det ikke finnes noen elektrisk inaktive områder.

I tillegg skal fraværet av bindeledd på toppen av cellene, og en høyere toleranse for skygge, gi to prosent høyere effektivitet enn konvensjonelle solcellepaneler, følge produsenten.

En annen ting som gjør denne solcelle-løsningen spesielt, er at den kan bli så å si usynlig på biltaket. Fraunhofer har laget en løsning der et fargelag, kalt Morpho-Color, kan dekke det øverste glasspanelet. Ifølge produsenten kan fargelaget komme i så å si hvilken som helst farge.

Minuset er at fargedekket kan gi en redusert effekt på om lag sju prosent. Plusset er at solcellene vil være så å si usynlige.

Effekt

De integrerte solcellene skal kunne gi om lag 210 W/m². På en stasjonsvogn vil makseffekten kunne være inntil 300 W.

Dette skal kunne bety en ekstra rekkevidde på inntil ti km på en solskinnsdag.

Årlig snakker vi da om en økning i rekkevidde på ca. ti prosent, eller tilsvarende reduksjon i drivstoff-forbruk, sier produsenten i en pressemelding.

Tallene baserer seg på en soldag uten skygge i Freiburg-området, der Fraunhofer befinner seg, forbruket til en elbil på 17 kWh per 100 km, og en årlig kjørelengde på 15.000 km.

Solcelle-biler kommer

Å bruke solceller for å øke rekkevidda er ikke noe nytt. Sono Motors lanserte tidligere i år sin solcelle-bil Sion, som, ved hjelp av 2.498 solceller på taket og rundt karosseriet, skal kunne øke rekkevidda med opptil 34 kilometer.

Også startup-selskapet Lightyear har lansert sin første elbil med solcellepaneler, Lightyear One, som skal la eieren kjøre inntil 20.000 km i året på solenergi alene.

Det som skiller Fraunhofer fra disse bilene, er at de ikke har begrenset tilbudet til bare en bilmodell.

Tilgjengelighet

Det er foreløpig uklart hvorvidt solcelletakene vil være å få kjøpt for privatpersoner, heller ikke om takene vil kunne passe til alle biler.

Prisen på disse takene er heller ikke oppgitt.

Fraunhofer vil imidlertid presentere solcelleløsningen under Frankfurt Motorshow 2019, som starter neste uke, og Elbil24 vil selvsagt være på plass.