Volvo XC40 testet:

Solid bil - men er den for dyr?

Vi har nå stiftet nærmere bekjentskap med Volvos nye elbil. Det gikk ok...

STASELIG: Volvo XC40 P8 Recharge er et hyggelig bekjentskap, men barnesykdommene må til livs. Foto: Fred Magne Skillebæk
STASELIG: Volvo XC40 P8 Recharge er et hyggelig bekjentskap, men barnesykdommene må til livs. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24:) Endelig har Elbil24 fått prøvekjørt den nye full-elektriske Volvo XC40. I en normal situasjon hadde vi kjørt den for lenge siden, men med de reiserestriksjoner pandemien medfører, måtte vi finne oss i å vente til bilene kom til landet.

De første kundene er nå i ferd med å få utlevert sine biler, og i skrivende stund er det registrert 400 biler på norske skilt, men flere er underveis.

I mellomtiden har Polestar rukket å trille ut over 2.000 biler av søstermodellen Polestar 2, biler med den samme drivlinjen og teknologien som XC40 er bygget på. Nå er det altså Volvo sin tur.

Den elektriske XC40 er naturlig nok bygget på samme plattform som den ordinære XC40, men med to elmotorer - som gir firehjulsdrift - og en batteripakke på 78 kWh brutto.

Anvendelig kapasitet er 75 kWh, noe som skal være nok til å gi en rekevidde på 400 - 418 kilometer, hovedsakelig avhengig av hjuldimensjon.

De tørre tallene forteller at effekten på 408 hestekrefter gir en akselerasjon til 100 km/t på 4,9 sekunder, og toppfarten er begrenset til 180 km/t.

Anstendig pris

Bilen vi kjører er - i tillegg til standardutstyret - lesset med ekstrautstyr for tett opptil 100.000 kroner. Det gjør at utgangspunktet på 499.900, pluss frakt og leveringsomkostninger, her er kommet opp i 599.892, inkludert vinterhjul til 28.600 kroner.

Rundt regnet snakker vi altså om en bil til 600.000 kroner, med søkke og snøre.

Vi skal ikke gjøre dette til en sammenligning med Polestar 2, men det er samtidig vanskelig å ikke trekke paralleller til en bil som er satt sammen av de samme tekniske byggeklossene.

Polestar 2 koster i bunn og grunn 469.000 kroner, og har to utstyrspakker som per i dag er inkludert i prisen. Legg til hengerfeste (13.000) og vinterhjul også her (28.600), og du har omtrent tilsvarende utstyrt bil til 522.000 kroner. Da kan det legges til at Polestar 2 er en større bil, og med lengre akselavstand, noe som også merkes når man kommer bak rattet. Volvo velger heller å selge på SUV-egenskapene, og har puttet på et par centimeter ekstra bakkeklaring, men et mer kompakt karosseri.

VELKJENT: Den elektriske XC40 er nær identisk sin fossile slektning. Her i fargen Sage Green. Foto: Fred Magne Skillebæk
VELKJENT: Den elektriske XC40 er nær identisk sin fossile slektning. Her i fargen Sage Green. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Hvor premium?

For størrelsen er et poeng, det samme med premiumfølelsen. Allerede da vi prøvekjørte de fossile utgavene av XC40 satt vi igjen med en følelse av at dette var en langt enklere bil enn de øvrige bilene i modellrekken. Det var mye platelyder når dørene ble lukket og åpnet, og bilen føltes enklere sammensatt enn søsknene. I midtkonsollen og innsiden av dørene er det trukket et grovt og enkelt stoff utenpå hardplasten for å bøte på noe av det rimelige inntrykket.

Nivået av motorstøy var blant punktene vi satte på den negative siden i fossilutgavene, men med eldrift slipper man dette, og det er faktisk ikke mye hjulstøy i bilen.

Da ender ikke støynivået opp med å være så verst likevel.

I likhet med Polestar 2, som i Norge nå er kåret til Årets Bil, har også Volvo XC40 et typisk skandinavisk design. XC40 stikker seg ut på en positiv måte, og er en bil de færreste vil skjemmes over å ha parkert utenfor huset.

To bagasjerom

I fronten er diesel- og bensinutgavene byttet ut med en elmotor og diverse elektronikk. Men heldigvis har Volvo klart å gjøre dette på en kompakt og plasseffektiv måte.

For under panseret er det i tillegg gjort plass til et lasterom på 31 liter, den såkalte frunken.

Dette er ypperlig for oppbevaring av ladekabler og lignende som bare blir liggende i veien dersom det havner i det ordinære bagasjerommet. Dette er for øvrig på 414 liter, et volum som øker til maksimalt 1.290 liter når seteryggene er lagt ned. Bilen vi kjørte var også utstyrt med det doble gulvet som kan brettes opp som en skillevegg i bagasjerommet. Dessverre er det nederste gulvet som åpenbarer seg alt annet enn flatt, men volumet i dette rommet er inkludert i de 414 literne som oppgis.

Svært trivelig

Bak rattet er det lett å trives, men kupéen føles ganske kompakt, i betydningen liten. Dashbordet er ganske nærme, som en følge av den noe oppreiste frontruten. Bredden i kupéen byr heller ikke på noe ekstra. Dette kan være en følge av at man sitter noe høyere.

I baksetet er det grei plass også til voksne, selv om vi skulle ønske seteryggen var lagt en anelse mer bakover, men dette ville igjen spist av volumet i bagasjerommet.

Mange vil trives med den relativt høye sitteposisjonen, som tross alt er grunnen til at mange velger en nymotens landeveis-SUV. Oversikten ut er god i alle retninger, og det er generelt lett å trives.

Foran rattet sitter et stort display som er konfigurerbart. I midtkonsollen har XC40 den tradisjonelle oppreiste skjermen, og bilen har fått det samme Google-baserte systemet som Polestar 2 leveres med. Dette er definitivt et av de bedre systemene på markedet i dag, om ikke det beste. For å kalle en spade for en spade, i dag er det bare Tesla og Volvo/Polestar som har klart å få til et velfungerende og logisk brukergrensesnitt, både med tanke på virkemåte og betjening.

KOMPAKT: XC40 er en bil som klasser inn i kompaktklassen. Foto: Fred Magne Skillebæk
KOMPAKT: XC40 er en bil som klasser inn i kompaktklassen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Fra innsiden og ut

Nye biler er ikke lenger en mekanisk forherligelse, der lyden av tannhjul er som musikk i velsmurte ører.

Mer som et forklarende uttrykk kan man nå si at bilen er gått fra å være analog til å bli digital.

Det fungerer ikke godt å lage en mekanisk konstruert elbil, for deretter å lure på hvordan man skal få denne til å fungere ved hjelp av programvare. Fremtidens biler må lages motsatt vei, fra innsiden og ut. Fra programvare i en datamaskin som den sentrale enheten, som deretter fordeler jobber ut til motorer og hjul som settes i arbeid.

Kluss med data´n

Det høres ut som en spøk, men med ny teknologi er datatrøbbel blitt et nytt fenomén i bilbransjen. Tesla har hatt sine utfordringer, det samme med VW, som måtte lansere ID.3 med en delvis ferdig programvare.

Polestar har også hatt sine utfordringer med biler som må inn for manuell oppdatering, og hvem hadde vel trodd at Volvo skulle slippe enkelt unna.

Bilen vi kjørte hadde noen småbugs som vi opplyste Volvo om. Det tok blant annet femten sekunder fra vi sveipet fra en radiokanal til en annen, og til kommandoen faktisk ble gjennomført. I mellomtiden rakk man jo å gi fire nye kommandoer i ren utålmodighet. Vi trodde også at en av feilene resulterte i at den adaptive fartsholderen ikke virket, men nei da.

Akkurat dette eksemplaret var faktisk ikke utstyrt med denne funksjonen, til tross for at den ble bestilt med. Så pass på at du får som bestilt, men alt i alt fungerte de primære funksjonene helt fint i vårt tilfelle.

Unødige tilvalg

Jeg må likevel få presisere at vi igjen at vi kjører en bil til 600.000 kroner, men at testbilen faktisk ikke var utstyrt med adaptiv fartsholder.

Det meste av biler over 250.000 kroner har nå dette som standard.

En neste ting, som også må bestilles spesifikt som tilbehør, er varmepumpe. Også dette er ekstrautstyr, til en pris på 4.900 kroner. Prisen velter ingen lass, men også dette er et eksempel på utstyr som bør være standard i nordiske strøk, i hvert fall av en nordisk produsent.

Selv småbilene har nå varmepumpe som standard, om enn i sin enkleste form.

Da burde i det minste et premium produkt som dette ha det som standard. VW har eksempelvis sagt at alle ID.3 vil ha varmepumpe som standard på alle modeller i Nord-Europa. - Kom igjen’a Volvo!

GODT UTSTYRT: Bagasjerommet har dobbelt gulv, og mye utstyr, som 12-volt uttak, lastekroker, og 40/60-splitt på bakseteryggen. Volumet er 414 liter som dette, og øker til 1240 liter når ryggene legges ned. Foto: Fred Magne Skillebæk
GODT UTSTYRT: Bagasjerommet har dobbelt gulv, og mye utstyr, som 12-volt uttak, lastekroker, og 40/60-splitt på bakseteryggen. Volumet er 414 liter som dette, og øker til 1240 liter når ryggene legges ned. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

100 – 0 – 100 %

Vi hadde i dette tilfellet bilen kun et par dager, og har derfor ikke gjort våre 100 – 0 prosent rekkeviddetest, og heller ikke 0 -100 prosent ladetest. Dette kommer vi tilbake til når vi får teste bilen over en noe lengre testperiode.

Volvo oppgir at bilen har en rekkevidde etter WLTP-standarden på 400-418 kilometer ved blandet kjøring, avhengig av hjuldimensjon. Forbruket oppgis å være 2,38 kWh per mil, noe som er i det øvre sjiktet.

Dette er målt ved 23 varmegrader, og det er naturlig å tro at forbruket øker, og at rekkevidden krymper noe på kalde vinterdager.

Om vi igjen skal få trekke paralleller, gjør Polestar 2 den samme testen med 470 kilometer som resultat, uten at vi ser noe annet enn karosseriform som største forskjell.

Når du skal lade en XC40 P8 Recharge opp igjen, har du mulighet for opp til 11 kW på AC-lading - typisk hjemmelading - og opp til 150 kW fra en lynlader. Her kommer vi som sagt tilbake med nærmere tester i en senere test.

Konklusjon

Den elektriske Volvo XC40 er et svært trivelig bekjentskap, og vil friste mang en nordmann. Og ingen av de som faller for fristelsen vil gjøre noe dumt med tanke på valg av produkt. Den er hel ved, har krefter i godt monn, og er velfungerende, og virker godt bygget.

Den kjører også veldig bra, har et godt avstemt chassis, som håndterer vekten på en god måte.

At bilen har noe høyere bakkeklaring gjør at det også er plass til lengre fjæringsvei. Dette bidrar til økt komfort, sammenlignet med lavere biler.

Bak rattet er det lett å finne seg til rette, og du sitter svært godt med tilsvarende seter som i testbilen. Uttrekkbar sittepute står alltid på ønskelisten, og Volvo leverer.

Vi setter eventuelle feil og bugs med programvare på kontoen for barnesykdommer, for vi vet at systemet er svært godt når det virker som tenkt. Stemmestyringen er antagelig den beste på markedet.

Om du har lest deg ned hit, har du antagelig også fått med deg hva vi er mest skeptisk til, for bilen er i våre øyne kostbar. Ikke bare at det er mye penger, men det står ikke i stil til konkurransen.

Volvo vil ha like godt betalt for denne, som andre vil ha for langt større og vel så godt utstyrte biler.

Når det er sagt, tror vi likevel flere vil velge en Volvo XC40 nettopp fordi det er en Volvo. Den ser smashing ut, den har ytelsene og ikke alle ønsker en større bil. Men husk for all del å få med varmepumpe og adaptiv fartsholder. Det er det minste du bør forlange i dette prissegmentet. Men bare så det er sagt, bilen leverer på to tilsynelatende viktige kriterier. Den tillater 75 kg taklast, og den kan trekke tilhenger på 1500 kg. Bare husk å huke av på listen over tilbehør.

HENGERFESTE: Ja, bilen kan leveres med halvautomatisk skjult hengerfeste. Foto: Fred Magne Skillebæk
HENGERFESTE: Ja, bilen kan leveres med halvautomatisk skjult hengerfeste. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Med alt det riktige utstyret på plass vil du han en bil du kan nyte i lang tid.

Tekniske spesifikasjoner:

Volvo XC40 Recharge
Motor:2 x elektrisk
Effekt:408 hk
Dreiemoment:660 Nm
Batteri:Litium-ion
Batterikapasitet (brutto):78 kWh
Batterikapasitet (netto):75 kWh
Rekkevidde (WLTP):400 - 418 km
Ombordlader:11 kW
Hurtiglading:150 kW
Ladestandard:CCS
0-100 km/t:4,9 sek
Toppfart:180 km/t
Egenvekt:2188 kg.
Tilhengervekt:1500 kg.
L x B x H:4425 x 2034 x 1647
Akselavstand:2702 mm
Bakkeklaring:176 mm
Bagasjerom:414 / 1290 liter
Frunkvolum:31 liter
Taklast:75 kg.
Varmepumpe:Tilvalg
Pris kr.:529.900 inkl. Frakt/lev.
Pris testbil kr.599.892
Garanti:5 år
Garanti batteri:70 % / 8 år / 160.000 km

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer