Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): I mars i år kom nyheten om at Sony ville gjøre alvor av sin flørt med elbilbransjen, og dannet en allianse med Honda med formål om å utvikle og produsere elbiler. Det nye selskapet har siden fått navnet Honda Sony Mobility.

TEST: BMW iX1 mot VW ID.Buzz: - Bestod med glans
Fikk god mottakelse
Sony presenterte allerede i 2020 konseptbilen Vision-S under den store elektronikkmessen CES i Las Vegas, og nyheten fikk enorm oppmerksomhet verden over.

Konseptet ble den gang omtalt som en demonstrasjon av hvordan Sonys elektronikk og programvare kan komme til nytte i moderne biler, og selskapet verken bekreftet eller avkreftet et inntog i bilbransjen.
De hadde imidlertid forberedt seg godt. Vision-S 01 var blant annet utstyrt med to elmotorer med samlet effekt på 536 hestekrefter, drift på alle fire hjul og 0-100 km/t skulle kunne ekspederes i løpet av 4,8 sekunder. Topphastigheten ble opplyst til å være 240 km/t.
Interessen og tilbakemeldingene fra bransje og publikum viste seg snart å være så god at Sony valgte å gå videre med utviklingen av Vision-S 01 og senere også den elektriske SUV-en Vision-S 02.

Å lage konseptbiler er imidlertid noe helt annet enn å starte storstilt produksjon, og det kom derfor ikke som noen stor overraskelse at de valgte å alliere seg med en stor bilprodusent i det videre arbeidet.

Slik skal elektronikkgigantene revolusjonere elbil-markedet
Kommer i 2026 - dette vet vi så langt
Om det blir en videreutvikling av Vision-S 01 eller 02 som først kommer til markedet - eller om det viser seg å være en helt annen bil, er i skrivende stund usikkert. Selskapene har imidlertid nettopp avslørt at den første bilen de lager i fellesskap, skal være klar for utlevering i 2026, skriver Reuters.
Det som også er klart, er at Sony Honda Mobility sikter seg inn mot premium-segmentet. Og som ventet blir det Honda som velger plattform og tar seg av produksjon av karosseri og det mekanisk/biltekniske, samt sørger for avtaler med aktuelle batterileverandører.
Sony får naturlig nok ansvar for all elektronikk, styresystemer, sensorer, kameraer, infotainment, programvare og så videre. Det er blant annet ventet at Playstation og strømmetjenester kommer til å være sentrale elementer om bord.
- Ettersom kjøringen blir mer og mer automatisert og stadig tryggere, bør vi vurdere nye måter å nyte og tilbringe tid i kupeen på, sier leder for Sony Honda Mobility, Izumi Kawanishi.

Vil du unngå elbil-avgiftene? Sjekk bilene du kan få på dagen
Du kan abonnere på funksjoner
En rekke av funksjonene er ventet å være skybaserte, og mulig å abonnere på. Dermed kan man tilpasse funksjonalitet etter behov og bli belastet for et månedlig beløp, en forretningsmodell vi sannsynligvis vil se mer og mer av i tiden som kommer.
En av disse funksjonene er selvkjøring på nivå 3. Det betyr at bilen kan ta full kontroll over kjøringen under visse forhold, uten at føreren verken behøver å ha øynene på veien eller hendene på rattet - men må være forberedt på å overta kontrollen dersom behovet melder seg.
USA og Japan først
I første omgang satser Sony Honda Mobility på det amerikanske og det japanske markedet, og bilene skal selges via nettet. Produksjonen vil mest sannsynlig foregå på Hondas fabrikker i Ohio, ifølge Reuters. En lansering i Europa er også under vurdering, men her har selskapene fortsatt ikke lagt noen konkrete planer.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.