Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?
(Elbil24): Bompengekostnadene i Norge har aldri vært høyere. Og høyere skal de bli, ifølge Samferdselsdepartementet.
Myndighetene anslår at vi betalte 12,2 milliarder kroner i bompenger i 2019. I år ligger det foreløpige anslaget an til å gi en økning på to milliarder. Det tilsvarer 16 prosent mer inntekt fra bomstasjonene.
Det er en rekordstor økning. Til sammenlikning økte prisene i bomringen med kun fire prosent fra 2018 til 2019. Det samme var tilfellet i perioden 2016-2018.
Faktisk har prisene fra år til år aldri økt med mer enn syv prosent tidligere.

Kraftig hopp i bomavgiftene for elbiler i Oslo
- Regjeringen satser stort på samferdsel. Det gjøres betydelige bevilgninger til prosjekter som gir tryggere veier og bedre framkommelighet over hele landet, sier Henrik Jonassen, kommunikasjonsrådgiver i Samferdselsdepartementet, til Elbil24.
Vil merkes på lommeboka
Ifølge en en utregning Motor har gjort, vil en gjennomsnittlig nordmann måtte betale nesten tusen kroner mer i bompenger i år enn i fjor.
- Bompenger må sees i sammenheng med den statlige bevilgningen til veiformål som har økt med 15 milliarder de siste ti årene, sier Jonassen i Samferdselsdepartementet.

Elbilen kan bli en prisbombe fra 2021
Utviklingen står likevel i sterk kontrast til fjorårets bompengeforlik, hvor det ble lovet lavere bompengekostnader.
- I motsetning til tidligere, må elbilistene nå betale i bomringen. Nær ti prosent av alle biler i Norge er elbiler. Det betyr grovt regnet at ti prosent av norske bilister ikke har betalt tidligere, sier generalsekretær i Norsk elbilforening Christina Bu til Elbil24.
De eneste som fortsatt får fritak for å betale bompenger, er de med hydrogenbiler eller elektriske varebiler.
- Ikke gå høyere
De stadig økende prisene går hardest utover bensin- og dieselbileiere, men også elbileiere må regne med høyere bomutgifter i årene som kommer.
- Lokale myndigheter kan fastsette betaling for nullutslippskjøretøy på maks 50 prosent av normaltakst. Dette vil derfor kunne variere fra prosjekt til prosjekt, sier Jonassen.

I en bomring hvor en bensin- eller dieselbileier må ut med 16 kroner, vil en elbilist maksimalt betale åtte kroner, dersom prosjekteier bestemmer seg for dette.
- Regelen på 50 prosent for elbilister gjelder bomring, parkering og ferjer. Den må bestå. Mange velger å kjøpe elbil nettopp for å få redusert pris i bomringen, sier Bu.
Dessuten er 50 prosent mer enn høyt nok, ifølge Norsk elbilforening. Spesielt med tanke på myndighetenes mål om at samtlige biler som selges i 2025, skal være nullutslippsbiler.
- Vi mener prisen i bomringen bør følge andelen elbiler som faktisk passerer. Er det 15 prosent elbiler som passerer, bør en elbilist betale 15 prosent av normaltaksten, sier Bu.
Mot Oslo-dobling?
Samtidig skriver NRK at det neste store bompengehoppet i hovedstaden kommer før du aner.
De har fått tilgang til ferske priseksempler fra sekretariatet for Oslopakke 3 og skriver at det i verste fall kan gå mot en dobling av bomprisene.

Her er det billigst - og dyrest å parkere
I det dyreste eksemplet vil prisen for fossilbiler øke med 57 prosent allerede 1. januar neste år. Deretter vil prisene økes gradvis inntil de i 2024 vil være det dobbelte av i dag.
Det positive for elbileiere er imidlertid at en av de viktigste forutsetningene for regnestykket NRK presenterer, er at elbilene skjermes.
- Nær 20 prosent av bilistene i Oslo kjører elbil. Og de må regne med å betale sin del. Og trolig opp mot 50 prosent av fossilbiler. Men når målet er at alle biler skal være nullutslippsbiler, bør ikke prisene presses for høyt, avslutter Bu.
NB! Ifølge NRK finnes det også et mildere priseksempel for Oslo, men også dette vil øke prisene betydelig.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.