Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24):
Det har alltid vært dyrt å ha bil i Norge. Høye avgifter både på kjøp og drift av bilen, sørger for dette. Med elektrisk bil er det blitt billigere. Den har flere fordeler som rimeligere bompenger og en del billigere service og vedlikehold enn en bensin- eller dieselbil. Men først og fremst er strøm et mye billigere «drivstoff», spesielt når du lader hjemme.
Men også en elbil gjør et stort innhogg i budsjettet til en familie. Uansett hva du velger av kjøretøy, ryker du fort på rundt 100 000 kroner i året. Med stigende priser og renter er det mange som ønsker å spare penger i bil-budsjettet.

Kutter prisene: Nå kan du få denne 140.000 kroner billigere
Velg en rimeligere
Det er ikke vanskelig. Du kan spare mye dersom du i stedet for en av de dyrere luksusbilene, velger en mer folkelig modell til en litt lavere pris.

I stedet for en Audi e-tron, kan du for eksempel velge en VW ID.4 med tohjulstrekk. Plassen er den samme og komforten er ikke veldig mye dårligere. Du får en bra utstyrt ID.4 til rundt 480 000 kroner, ferdig på veien. En Audi Q8 e-tron koster deg fort 850 000 kroner. Da får du riktignok firehjulstrekk, massevis av hestekrefter og mer luksus på kjøpet.
Så mye sparer du
Men det koster. De årlige utgiftene til å eie disse to bilen er på henholdsvis 99 000 og 155 000 kroner. Det viser prisberegninger som Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har gjort. Du sparer med andre ord 56 000 kroner i året på å velge den billigste.

Tenk deg om før du velger tohjulsdrift
Vi har sett nærmere på årsbudsjettene til en bil som koster 480 000 kroner ny og en som koster 640 000 kroner. Også her er det overraskende mye å spare på å velge den billigste – nærmere bestemt 25 000 kroner i året.

Den store pengetyven
De postene du sparer mest på i året, er avskrivningen eller verditapet på bilen. Bare der sparer du nesten 15 000 kroner, ifølge tallene fra OFV. Også renteutgiftene på lån blir en god del lavere.
- I noen av de eksemplene vi har regnet på, ser vi at over halvparten av kostnadene ved å eie en bil er verditap. De færreste kan spå treffsikkert om kostnadsutvikling i årene framover, men jo dyrere bil du kjøper jo høyere blir verditapet, sier markedssjef Jan Petter Røssvold i Opplysningsrådet for veitrafikken som er ansvarlig for utregningene.

Kan bli Europas billigste elbil
SÅ MYE SPARER DU
Bilen koster ny kr | 480 000,- | 640 000,- | |
Kjørelengde i året km | 15 000 | 15 000 | |
Strømforbruk kWt/mil | 1,62 | 1,85 | |
UTGIFTSPOSTER | |||
Avskrivning kr | 44 883,- | 59 806,- | |
Renter kr | 22 140 | 29 520,- | |
Strøm kr | 3 518,- | 3 993,- | |
Forsikring (bonus 75 %) kr | 8 597,- | 10 046,- | |
Trafikkforsikringsavgift kr | 3 059,- | 3 059,- | |
Service og reparasjoner kr | 5 205,- | 5 764,- | |
Vedlikehold kr | 5 888,- | 6 227,- | |
Dekk kr | 4 442,- | 5 915,- | |
Bompenger kr | 1 850,- | 1 850,- | |
SUM KOSTNADER per år kr | 99 582 | 126 180,- |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken. Avskrivningstid åtte år. Strømpris i snitt 1,44 kroner per kWt. Sum kostnader er gjennomsnittstall. Hver enkelt bileier vil kunne ha utgifter som avviker noe fra disse.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.