Bensin, hybrid eller elbil:

Spikeren i kista for ladbare hybrider?

Og det utgjør en liten seier for elbilene.

BLIR DYRERE: Fra nyttår kan vektfradraget for ladbare hybrider forsvinne, som vil gjøre bilene dyere. Foto: Fred Magne Skillebæk
BLIR DYRERE: Fra nyttår kan vektfradraget for ladbare hybrider forsvinne, som vil gjøre bilene dyere. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Ladbare hybrider har i lengre tid til en viss grad hatt et avgiftsfritak for den vekten av bilen som hører til den elektriske driften, på samme måte som elbiler har hatt hundre prosent fritak fordi den er hundre prosent elektrisk. Elbilene har i tillegg hatt momsfritak, frem til årsskiftet som var.

Ettersom elbilene fra nyttår skulle ilegges moms for alt over 500.000 kroner i pris, utløste dette et ras av biler på norske veier i desember. Alle importører og forhandlere jobbet intenst med å få registrert så mange biler som bare mulig, nettopp for å unngå en høyere kostnad på et stort antall biler.

Nå er det de ladbare hybridene som skal til pers, for i går ble regjeringspartiene og SV enig om ordlyden i revidert nasjonalbudsjett. Denne ordlyden forteller at «Stortinget ber regjeringen fjerne vektfradraget for ladbare hybrider i forbindelse med statsbudsjettet for 2024». Det betyr at fradraget på dagens 15 prosent vil forsvinne helt. Den pakka kom som julekvelden på kjerringa, og et år før mange store aktører i bransjen trodde det ville komme.

Dette vil unektelig bli en show-stopper for de ladbare hybridene, inkludert planlagte modeller som er på vei inn, dersom det blir banket igjennom.

En av taperne: Toyota RAV4 vil være en av flere biler som vil merke en avgiftsendring for ladbare hybrider.
En av taperne: Toyota RAV4 vil være en av flere biler som vil merke en avgiftsendring for ladbare hybrider. Vis mer

Gode nyheter

For elbilene kunne nyheten knapt vært bedre. For dette betyr etter alt å dømme at de som kanskje ville kjøpt en ladbar hybrid, nå heller velger en elbil – akkurat etter regjeringens mål og hensikt. Dette er også en bekreftelse på de mekanismene myndighetene har i verktøykassa.

For til alle dem som skriker etter avgifter på elbiler, så gjør de seg selv en bjørnetjeneste.

Myndighetene har nemlig sagt at det skal være en differanse i avgifter på elbiler og fossilt drevne biler. I dette ligger det at heving av avgifter på elbilene også vil øke avgiftsnivået på de øvrige, rett og slett for å opprettholde gapet. Denne gangen er det altså de ladbare hybridene som muligens må se avgiftsreduksjonen forsvinne, og salget vil rammes betraktelig.

Hardest rammet

Men igjen vil dette straffe noen bedrifter hardere enn andre. Toyota er blant dem som nå får lide, ettersom RAV4 har vært en godt solgt modell. Denne skal ifølge Bilbransje24.no bli så mye som 36.000 kroner dyrere, i tillegg til at Toyota har flere nye modeller med ladbar hybriddrift på vei inn i markedet. Det vil naturlig nok gå utover salget – til fordel for elbilene, men det går ingen automatikk i at dette blir en Toyota.

Det skal likevel sies at med den andelen av salget som nå er elbiler, så er det ikke all verden igjen. Andelen rene bensin og dieselbiler er snart fraværende, og med dette avgiftskuttet er myndighetene i ferd med å slukke lyset for ladbare hybrider også.

I følge Bilbransje24 er det solgt 3.633 ladbare hybrider i Norge fra nyttår og frem til 14. juni i år. Til sammenligning er det solgt rundt 50.000 elbiler. Det er med andre ord en liten tue disse ladbare hybridene utgjør, for de velter ingen store lass. Ikke vil det påvirke statskassa nevneverdig heller, med tanke på det lave antallet.

Men vi skal ikke se bort fra at det kan bli et rush på de ladbare hybridene rett før nyttår, akkurat som for elbilene i desember som var. I det minste et bitte lite et.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.