Kosthold og kjøring:

Spiser du riktig på langtur med bilen?

Feil type, og mengde, mat kan ha mye å si på trafikksikkerheten.

Sjekk hvor mye energi du bør innta før langturen. Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): Som Elbil24 har fortalt tidligere i sommer, er det mange som velger å tilbringe ferien på biltur.

Da kan det være lurt å tenke på at maten du spiser kan ha stor innvirkning på kjøringen din. Nå har SEATs medisinske team funnet ut hva, og hvor mye, du bør spise og drikke under lengre kjøreturer.

Spis lite og ofte

Dr. Mari Carmen Lopez på SEATS medisinske senter sier at feil mat under kjøreturen kan føre til at du blir sløv, sliten og trøtt. Faktisk kan det påvirke konsentrasjonen til føreren så mye at risikoen for ulykker øker.

– Det holder ikke å fortelle deg selv at sulten går over. Du må ha full kontroll og være så komfortabel som mulig. Da må du også spise riktig mat, sier Lopez.

SEAT anslår at man forbrenner mellom 1000 og 1350 kilokalorier per dag av å kjøre bil, om lag det samme som ved hvile. Derfor trenger man ikke spise store mengder mat, det skal holde med mellom 2000 til 2500 kilokalorier per dag.

SPIS RIKTIG: Dr, Mari Carmen Lopez ved SEATs medisinske senter forklarer viktigheten av rett kosthold på bilturer. Foto: Skjermdump, SEAT
SPIS RIKTIG: Dr, Mari Carmen Lopez ved SEATs medisinske senter forklarer viktigheten av rett kosthold på bilturer. Foto: Skjermdump, SEAT Vis mer

Samtidig bør man passe på at man aldri kjører på tom mage, advarer Lopez.

– Du kan få lavt blodsukker og svimmelhet, og sultfølelsen gjør også at du ikke har fokuset der du skal.

Lopez forklarer at store måltider kan føre til at fører blir søvnig, får oppblåst mage og liknende, noe som kan forstyrre konsentrasjonen. Hun viser til undersøkelser som viser at konsentrasjonen synker med 10 prosent rett etter en stor lunsj.

Derfor anbefaler SEATS medisinske team at man heller stopper oftere, og spiser mindre måltider.

Dersom man derimot spiser et stort måltid, anbefales det at man tar seg et kvarters spasertur, eller en liten lur før man kjører videre.

Hva bør man spise?

Lopez anbefaler at førere unngår å spise for mye hurtigmat, som pommes frites, på en lang biltur. Hun sier også at mat med mye karbohydrater med fordel kan styres unna, fordi det kan føre til oppblåst mage.

Også noen såkalte sunne matvarer, som sitrusfrukter, bør unngås, fordi dette kan føre til fordøyelsesbesvær, og syre i magen.

Dette anbefaler det medisinske teamet at førere unngår å spise:

  • Fritert/panert mat
  • Sterk krydret mat
  • Sauser
  • Sitrusfrukt
  • Løk
  • Tomat

Så hva skal man spise?

Lopez har satt opp et forslag til en meny for dem som skal kjøre bil over lengre perioder. Ifølge Lopez har menyen alt du trenger av næringsstoffer, men er lett nok til at føreren unngår å bli for mett eller oppblåst.

  • Frokost: To brødskiver med kokt skinke eller ost, frukt og kaffe eller te
  • Mellommåltid: Vegetarsandwich og vann
  • Lunsj: Salat, grillet/stekt kjøtt eller fisk, frukt, vann og kaffe/te
  • Snacks: Frukt, yoghurt og vann

Drikk vann!

Men gjelder ikke bare å spise riktig, man må også få i seg nok drikke på turen.

Ifølge en undersøkelse utført av det britiske Loughborough University og European Hydration Institute, kan mangel på vann sammenliknes med å ha en promille på 0,8, eller fire glass vin.

Undersøkelsen viste at førere utførte tilsvarende kjørefeil i begge tilstander. Den vanligste var ufrivillig filskift, trege bremsereflekser eller at de drev ut av veien mot veiskulder.

Ifølge Lopez hos SEATs medisinske senter, kan dehydrering føre til svimmelhet, kvalme og i ekstreme tilfeller tap av bevisstheten. Derfor er det viktig å drikke nok, spesielt i varmt vær og ved hvert eneste stopp.

Selv om vann er det beste alternativet, sier hun at også fruktjuice, brus og kaffe eller te kan drikkes innimellom. Men hun anbefaler ikke å overdrive kaffeinntaket.

– Et par kopper kaffe eller te i løpet av dagen kan hjelpe til med å holde deg fokusert, men for mange vil kunne gi deg skjelvinger, forteller Lopez.