BMW i5:

Splitter nye BMW i5: Her er alt du må vite - inkludert prisene

Nye BMW i5 er en helelektrisk versjon av den klassiske 5-serien - med heftige ytelser til en langt billigere penge enn bensinmotor-modellene.

Nye BMW i5 - og da spesielt toppmodellen M60 - blir en kraftpakke av en elbil. Foto: BMW
Nye BMW i5 - og da spesielt toppmodellen M60 - blir en kraftpakke av en elbil. Foto: BMW Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): I løpet av 50 år og sju generasjoner har BMW levert den ene 5-serien etter den andre til kundene. På toppen av modellrekken finner vi den sportslige M5 - et ikon til evig tid. Naturligvis med forbrenningsmotor.

Men verden går videre - og bort fra forbrenningsmotoren. Derfor er det nå knyttet stor spenning til BMWs elektrifisering av 5-serien.

Nye BMW i5 er endelig lansert - og det er mye å glede seg til med denne modellen.

Store forventninger

BMW i5 blir den andre personbilen som elektrifiseres av den tyske bilprodusenten. Fra før av vi BMW i4 - en modell som har imponert stort i en rekke tester. BMW i4 ble også kåret til Årets Bil i Norge i 2022.

Hvordan nye BMW i5 vil bite fra seg i Norge, er for tidlig å si. Det vi derimot vet er at modellen kommer i oktober og blir tilgjengelig med både bakhjuls- og firehjulsdrift.

Vi vet også at den nye, elektriske 5-serien blir stor. Sammenlikner vi med den forrige generasjonen, ser vi at nye BMW i5 har vokst med 9,7 centimeter i lengden (nå 5,1 meter) og 3,2 centimeter i bredden (nå 1,9 meter). Nye i5 er også 3,6 centimeter høyere og rager nå 1,52 meter.

Videre har akselavstanden økt fra 2,98 til 3 meter, mens bagasjerommet måler 490 liter.

Slik så nye BMW i5 ut da de første bildene ble sluppet.

To utgaver av BMW i5

Nye BMW i5 lanseres i to ulike utgaver til å begynne med: BMW i5 eDrive40 og BMW i5 M60. Begge med 81,2 kWh netto batterikapasitet og 19-tommer aluminiumsfelger som standard.

BMW i5 eDrive40 har bakhjulsdrift på 250 kW (340 hestekrefter) og 430 Nm når Sport Boost eller Launch Control-funksjonen aktiveres. Sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på 6 sekunder og toppfarten oppgis å være på 193 km/t.

BMW opplyser at i5 eDrive40 kommer med en WLTP-rekevidde på 477-582 kilometer og et forbruk på på 1,59 til 1,95 kWh/mil. Denne utgaven får en tillatt hengervekt på 1500 kilo.

BMW i5 M60 blir den kraftigste av de to utgavene og kommer med to elmotorer og firehjuldrift. i5 M60 får den samme motoren bak på 250 kW (340 hestekrefter), men får i tillegg en motor foran på 192 kW (261 hestekrefter). Det gir deg totalt 380 kW, 517 hestekrefter og 795 Nm dreiemoment.

I M Sport Boost eller M Launch Control økes effekten til 601 hestekrefter og 820 Nm. Da forseres 0-100 km/t på fattige 3,8 sekunder og toppfarten nås ved 230 km/t.

i5 M60 får en WLTP-rekkevidde på 455 til 516 kilometer og et kombinert forbruk på 1,82 til 2,06 kWh/mil.

På sikt vil det komme flere utgaver av BMW i5, trolig i en xDrive-versjon med firehjulsdrift.

  • Denne funksjonen på BMW iX faller i smak!
BMW GESTURE CONTROL: Glem berøring og trykking, med BMW sitt system holder det å veive i lufta. Video: Elbil24/BMW Vis mer

Lading

Nye i5 blir BMWs første modell som kan ta i bruk den såkalte Plug & Charge-teknologien. Det innebærer at ladingen starter av seg selv når man kobler ladekabelen til bilens ladeport. Med andre ord slipper man bruk av app, brikke eller liknende.

Foreløpig er Plug & Charge kun tilgjengelig på Ionitys ladere, men dette kan endre seg med tiden. Denne ladeteknologien blir sett på som den fremtidig foretrukne løsningen, og er en teknologi Tesla har tilbudt fra dag én.

BMW i5 kan ta imot 205 kW ladeeffekt. M60 får 22 kW-ombordlader som standard, mens eDrive40 får 11 kW som standard. 22 kW-ombordlader kan riktignok velges som tillegg på sistnevnte.

Design og interiør

5-serien har over tid blitt ansett som en av BMWs viktigste modeller. Kanskje er det forklaringen på at i5 kommer med en mer moderat grill enn tidligere lanserte BMW-elbiler. Også lyktene er mer tradisjonelle. Grillen kan forresten leveres med BMW Iconic Glow konturbelysning.

Sett fra siden er det den høye skulderlinjen og de skarpe linjene som definerer designen på nye BMW i5. Svarte sideskjørt, innfelte døråpnere og et innpreget 5-tall i bunnen av C-stolpen er ytterligere blikkfang.

Nydesignede sportsseter er standardutstyr og tilbyr et bredt utvalg av elektrisk betjente justeringsmuligheter. Nye BMW i5 er merkets første modell som har et helt vegansk interiør som standard. Dette inkluderer overflatene på setene, dashbordet og dørpanelene, samt rattet.

Standardutstyret inkluderer også Apple CarPlay og Android Auto. Andre digitale nyheter er videostreaming på kontrollskjermen og «In-car gaming» med AirConsole app.

Nye BMW i5 er utstyrt med parkeringsassistent, inkludert ryggeassistent, som standard. Med den valgfrie Parking Assistant Professional kan automatisk parkering og manøvrering på opptil 200 meter styres i bilen eller med smarttelefon utenfor kjøretøyet.

Her er prisen på BMW i5

Nye BMW i5 lanseres som nevnt i oktober, men for norske forhandlere åpner bestillingen av eDrive40 og M60 allerede nå.

i5 eDrive40 får en startpris på 685.900 kroner, mens du må ut med minst 1.080.000 kroner for toppmodellen M60. Begge modeller kan gjøres vesentlig dyrere med et utvalg utstyrspakker.

Om sedan ikke er noe for deg, forsikrer BMW oss med at stasjonsvognmodellene av i5 lanseres neste år.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.