VW e-Golf:

Stanser produksjon av bestselger

Nær fire av ti av produserte er solgt i Norge. Til sommeren er det slutt, men arvtageren står klar.

DEN FØRSTE: Slik så det ut da den første e-Golf trillet ut av samlebåndet i Dresden. Foto: VW
DEN FØRSTE: Slik så det ut da den første e-Golf trillet ut av samlebåndet i Dresden. Foto: VW Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Den første VW e-Golf ble lansert i 2014, og selskapet har nå levert ut bil nummer 100.000 til kunde. Den heldige, Maik Jaehende, fikk bilen utlevert på fabrikken, Gläserne Manufaktur i Dresden.

Dette er en av fabrikkene der nye VW ID.3 skal produseres.

Men før den tid skal det forsatt trille e-Golf ut herfra frem til sommeren. Deretter gjøres lokalene klare for produksjon av ID.3 fra neste høst, etter at e-Golf er faset ut.

SNART OVER: Når e-Golf går ut av produksjon til sommeren, har den vært en storselger i elektrisk målestokk i seks år. Foto: Jamieson Pothecary
SNART OVER: Når e-Golf går ut av produksjon til sommeren, har den vært en storselger i elektrisk målestokk i seks år. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

– Volkswagen e-Golf er et viktig bidrag til elbilutviklingen vi ser i Norge, sier Harald Edvardsen-Eibak, noe han kan si med rette.

Med 37.886 utleverte e-Golf i Norge er dette den nest mest solgte elbilen her i landet, kun slått av Nissan Leaf, og må således sies å være en stor del av den oppnådde suksessen. Det interessante er også å se at historien gjentar seg.

Gode biler blir som regel mer og mer populære, og flere av dem har sine beste tider rett før de går ut av produksjon. VW e-Golf har aldri solgt bedre enn i disse dager, men snart er det slutt, og det til fordel for ID-3.

Kom i 2014

VW e-Golf kom på markedet i 2014, men opplevde litt startvansker, da de første utgavene ikke ble å få med varmepumpe. Dette skapte litt ekstra ventetid den første perioden.

DET FEIRES: Det er grunn til å feire når kunde nummer 100.000 henter sin e-Golf på fabrikken. Foto: VW
DET FEIRES: Det er grunn til å feire når kunde nummer 100.000 henter sin e-Golf på fabrikken. Foto: VW Vis mer

Med dette i minnet er det interessant å se at historien kunne gjentatt seg, for også VW ID.3 var på nippet til å bli lansert i Norge uten varmepumpe på innstegsmodellen. Vi i Elbil24 tok opp dette med VW ved flere anledninger.

Grunnen er at varmepumpe er et bedre alternativ for å øke rekkevidde enn å kjøpe et knepp større batteripakke for å oppnå det samme resultat.

I ettertid er det blitt klart at VW har valgt å levere ID.3 med varmepumpe for de nordiske markedene, men at biler som skal gå i sydligere deler av Europa kan leveres uten.

Se vår test av VW ID.3:

VW ID.3, prøvekjørt og forklart av Elbil24. Vis mer

VW Golf har som kjent blitt levert både med bensin- og dieselmotorer, i tillegg til den ladbare hybriden GTE og den fullelektriske utgaven. Av disse er det faktisk den batterielektriske e-Golf som har vært den mest populære.

At e-Golf er så populær som den er, kan tilskrives at den faktisk er som en ordinær Golf, en av verdens klart mest populære biler gjennom tidene.

VW Golf vil fortsatt leve videre, og åttende generasjon Golf ble avduket 24. oktober. Her vil det derimot ikke bli noen fullelektrisk versjon. Det nærmeste blir en hybrid.

For deg som fortsatt ønsker en e-Golf er det fortsatt muligheter, for produksjonen legges altså ikke ned før til sommeren. Etter det er det full fokus på ID-familien fra VW sin side.