Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Vi har tidligere fortalt om den lange rekken av kinesiske bilmerker som er i ferd med å rulle inn i landet, og denne saken føyer seg bare inn i rekken. Denne gangen er det merket JAC som har ankommet norsk jord, nærmere bestemt Drammen. Importøren er RSA, som etter hvert begynner å få mange merker i porteføljen, deriblant BYD, Suzuki, Isuzu og Maxus.
Kompakt-SUV’en JAC e-JS4 er første modell ut på norske veier, men først måtte den ut på scenen i selveste Drammen Teater.
JAC, som for de aller fleste er fullstendig ukjent, er slettes ikke ukjent i hjemlandet. Moderselskapet har blant annet tett samarbeid med VW-gruppen, og det er JAC som produserer bilene blant annet for NIO. Sistnevnte er som kjent et ganske så nystartet selskap som er avhengig av større produsenter for å få laget bilene sine.

Billig-elbilen får kraftig økt rekkevidde
En av mange
Første modell inn til Norge er altså e-JS4, en kompakt SUV på 4,41 meter i lengde. Der begynner det nå å bli en god del biler, og den skal blant annet ut og konkurrere med biler som MG ZS EV, Kia Niro EV og flere andre. Spørsmålet er om e-JS4 har det lille ekstra som vil få kundene til å vri hodet fra noe allerede kjent. Det er vi litt usikre på, men skal man lansere et nytt merke på markedet i dag, så må man begynne et sted.
Importøren forteller at en av deres nøkkelfaktorer for å lykkes er at de allerede har et bredt forhandlerapparat. Rundt 35 forhandlere har allerede signert avtale, mens ytterligere ti er i forhandlinger. Målet er et sted på rundt 50-60 forhandlere når alt er landet.
Dette får du
Men så var det bilen da. For å blåse prisen først, så må du ut med 374.900 kroner for full pakke. Da er det bare metallic-lakk og vinterhjul som ikke er med. Av det som er inkludert forteller importøren at de har en såkalt Nordic Edition, som inkluderer varme i forsetene, panoramaglasstak, LED-frontlykter, 360-graders kamera, vegansk skinninteriør, DAB+, Apple CarPlay og Android Auto.
Men mye av dette ville det strengt tatt være merkelig å ikke ha i en bil i dag.

41 biler sjekket – her sitter barna tryggest
Innvendig har du et ryddig og greit interiør med to 10,25-toms skjermer. Husk bare at dette er målt diagonalt, for skjermene er ikke veldig høye, selv om de er brede. Den ene skjermen står høyt plassert over midtkonsollen, og skaper således en god ergonomi.
Noen girspak finner du ikke, for i likhet med mange andre biler på markedet har også denne fått et hjul du vrir på for å skifte retning, eller park.
Som nevnt finner du et panoramaglasstak over deg, og dette måler 1037 x 1336 millimeter, så det slipper inn godt med lys.
For å spare energi har også JAC e-JS4 fått en varmepumpe, men denne er av en enklere sort som først og fremst tar seg av å varme opp kupéen. Til å varme batteriet benytter bilen et ordinært PTC-element. Her kunne både JAC og andre tjent mye effektivitet på å tilby en noe mer avansert løsning, som ikke nødvendigvis ville blitt så mye dyrere.

Akseptabel i varmen
Elbilen oppgis å kunne levere en rekkevidde på 434 kilometer på en god dag, noe som betyr en varm sommerdag med 23 grader, eller mer, tilsvarende det WLTP-testene er gjort i. Energien lagres i et batteri med 65,7 kWh anvendbar kapasitet, mens bruttokapasiteten bare er på 3 kWh mer.
Når du skal lade dette opp igjen, så er alternativene AC-lading opp med opp til 11 kW ladeeffekt, eller hurtiglading opp til 70 kW. Her påpeker importøren helt riktig at de kinesiske produsentene ofte heller velger en noe lavere effekt som holder seg over tid, fremfør en veldig toppeffekt som strupes kraftig etter bare kort tid.
Grunnen til at vi er enige er fordi vi alltid regner ut snitteffekten i ladetestene våre, og man kommer ofte bedre ut over tid dersom man ikke «gønner på» med en høy peakeffekt med en gang. Da må batteriet ofte kjøles mye raskere ned før man når 80 eller 100 prosent.
Sterk, men moderat rask
Bilen leveres per nå kun med tohjulsdrift, og den gnager foran. Elmotoren har en effekt på 193 hestekrefter, fra et dreiemoment på 340 Nm. Dette er nok til å gjøre 100-sprinten på 7,5 sekunder, mens vi ikke har fått oppgitt hva toppfarten skal være. Det er i grunnen uinteressant også.
Med en lengde på 4,41 meter, og en akselavstand på 2,62 meter, så sier det seg selv at det er en kompakt bil vi har med å gjøre. Likevel har de fått til et bagasjerom som måler 450 liter før setene slås ned. Volumet stiger til 1050 liter når seteryggene legges ned.

Norsk forskning: Lader du slik, taper batteriet kapasitet
Det praktiske
Seteryggene kan for øvrig slås ned i 60/40 splitt, men noen innebygd skiluke har de ikke. Derimot kan du sette et skistativ på taket, så lenge du ikke laster mer enn 35 kg der oppe – inkludert stativet. Dersom du er avhengig av hengerfeste så kan ikke dette leveres på e-JS4 slik den er i dag, men det kan være at det kommer i fremtiden.
Om vi ser på vekten av selve bilen, så har den en totalvekt på 2.065 kg, inklusive fører. Vi har fått en oppgitt egenvekt på 1690 kg på selve bilen, og med fører er du raskt oppe i 1770 kg. Fyller du deretter resten av bilen med folk også, så er det ikke veldig stor vekt igjen å fylle, før du når grensen. Men det er ikke stort bedre hos konkurrentene heller.
Elbil24 kal naturligvis gjøre alle våre tester av bilen så snart den er ute på veien, men først skal den vises til forhandlere og andre berørte, deretter kommer alle demobilene, hvor vi ser frem til å få slått kloa i en av dem. Da skal du få vite mer om bilen, og om den er verdt sine 374.000 blanke kroner.
Tekniske spesifikasjoner
Motor | 1 x elektrisk |
Effekt | 142 kW |
Dreiemoment | 340 Nm |
Hjuldrift: | Foran |
Batteri | NCA |
Batterikapasitet | 65,7 kWh |
Ombordlader: | 11 kW |
Hurtiglading: | 70 kW |
Forbruk | Ikke kjent |
Rekkevidde | 434 km |
0-100 km/t: | 7,5 sek. |
Toppfart: | Ikke kjent |
LxBxH (mm) | 4410 x 1800 x 1660 |
Akselavstand (mm) | 2620 |
Egenvekt | 1690 kg. |
Tillatt totalvekt | 2065 kg |
Bagasjeromsvolum | 450 / 1050 liter |
Hengervekt | Ikke mulig |
Taklast | maks 35 kg. |
Pris: | 374.900 |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.