Både biler og fyllestasjoner:

Startskuddet for hydrogen

Høna og egget skal samarbeide om utrullingen.

2. GENERASJON: En ny generasjon Toyota Mirai kommer til landet rett over nyåret, forteller Espen Olsen fra Toyota Norge. Foto: Fred Magne Skillebæk
2. GENERASJON: En ny generasjon Toyota Mirai kommer til landet rett over nyåret, forteller Espen Olsen fra Toyota Norge. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir deg tilgang til de beste sakene, og en rekke medlemsfordeler.

(Elbil24:) H2Fuel Norway, som er deleid av NEL, trykker nå sammen med Toyota på startknappen for hydrogensatsingen i Norge. Dette ble klart da begge selskapene denne uken inviterte til informasjonsmøte rundt deres respektive satsinger.

Tilstede var også et knippe politikere, som alle var positive til hydrogen som energibærer, ikke bare for personbiltrafikken, men også til tungtransport og ferger.

Den nye generasjonen Toyota Mirai var for anledningen på Norges-besøk, og var selve hjertet av arrangementet.

Mirai

Den nye Toyota Mirai er den andre i rekken. Første generasjonen ble først og fremst brukt som testflåte for Toyota selv og utvalgte partnere. Eksempelvis har Asko i Trondheim et knippe av disse bilene rullende på egenprodusert hydrogen.

Andre generasjon Mirai kommer til Norge rett over nyåret, og Toyota lanserte her også prisene. De ser først og fremst for seg å lease den ut, til en pris fra kr. 4.995 per måned, pluss et engangsbeløp på kr. 15.000 kroner.

De som likevel ønsker å kjøpe den må betale 540.000 kroner for Executive-utgaven, og 599.000 kroner for Premium-utgaven, som betyr full pakke.

Av utstyr er følgende forskjellig:

  • Premium leveres med 20 toms hjul, mot 19-tom på Executive
  • Premium leveres med skinn i seter og øvrig interiør, mot kunstskinn på Executive
  • Premium har head-up display
  • Premium leveres med panorama glasstak

Utover dette vil begge bilene leveres med utstyr man forventer av en ny og moderne bil. Mirai, som også er å definere som en elbil (hydrogenelektrisk) får dessuten en rekkevidde som ingen andre biler på markedet per i dag kan vise til, med sine 65 mil – sommer som vinter. Deretter kommer det tradisjonelle argumentet om rask fylletid, som er 3-5 minutter.

Høna og egget

For å kunne omsette biler må det også fyllestasjoner til. H2Fuel Norway, som er deleid av NEL, var derfor representert på arrangementet for å fortelle om deres satsing.

- Vi ser for oss å starte med fem hubber, fortalte Helge Holen fra selskapet.

SATSER: Helge Holen fra H2Fuel Norway orienterte denne uken om satsingen. Foto: Fred Magne Skillebæk
SATSER: Helge Holen fra H2Fuel Norway orienterte denne uken om satsingen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Han sikter da til de store byene Oslo, Kristiansand, Stavanger Bergen og Trondheim. Etter eksplosjonen på fyllestasjonen i Sandvika er det per i dag kun fyllemuligheter i Oslo og Trondheim, noe som naturlig nok er for lite.

Dette har gjort at mange av de eksisterende eierne av bilene har vært svært frustrerte over knapt å kunne bruke de bilene de allerede har kjøpt, men nå er det altså lys i tunnellen.

- De fem hubbene vil dekke opp hovedårene i veinettet, deretter kan vi sikte videre på avstikkere for å dekke opp ytterligere, fortsetter Holen.

Holen informerte også om at de ser for seg Alnabru som det store hydrogensenteret i Oslo.

- Dette er senteret for tungtransporten i Oslo, og vil derfor også være et naturlig knutepunkt for hydrogensatsingen, opplyste han.

Mens satsingen med fyllestasjoner ser ut til å ta form, er det fortsatt et stykke igjen med biler. Utvalget per i dag er foreløpig kun Toyota Mirai og Hyundai Nexxo. Dette er i sterk kontrast til utvalget av elbiler – selv i dag. Her vet vi også at det er et ras av nye bilmodeller på vei inn på markedet. Vi kan dessverre ikke si det samme om hydrogenelektriske utgaver, men vi vet samtidig at snøballen har begynt å rulle, også her.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.