Tesla-rattet i ny Model S og X

Statens Vegvesen: Ingen krav om rundt ratt

Det har fått mye oppmerksomhet, men de fleste ekspertene er enige: Det nye Tesla-rattet er ikke særlig praktisk og kommer neppe i produksjon. Statens Vegvesen tror likevel det kan ha en sjanse.

FIRKANT-RATT: Det gir en viss romskip-følelse, det nye Tesla-rattet. Men rattet i bilene som blir produsert, blir rundt, tror ekspertene. Foto: Tesla
FIRKANT-RATT: Det gir en viss romskip-følelse, det nye Tesla-rattet. Men rattet i bilene som blir produsert, blir rundt, tror ekspertene. Foto: Tesla Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Tesla har nettopp presentert oppgraderte utgaver av Model S og Model X, og har blant annet fått mye oppmerksomhet omkring det nye, firkantede rattet i bilene.

Rattet gir assosiasjoner til spillkontroller og styreinnretningene på romskip og fly. Det er ganske enkelt noe HELT annet enn hva du normalt forventer å finne i en bil.

I pressemeldingen fra selskapet kommer det flere hint om at rattet vil ha egenskaper som ikke er vanlig i konvensjonelle ratt. Og vi vet fra før at Tesla er en stor forkjemper for selvkjørende biler. De har tidligere uttalt at det rimeligste er å fjerne rattet helt.

Det store spørsmålet blir uansett: Kan det nye rattet virkelig være lovlig?

De siste dagene har debatten rundt rattet gått varmt på nettet og i sosiale medier. De mest positive kommentarene går på at det endelig skjer noe nytt, og at rattet gjør at instrumentene i dashbordet alltid er synlige.

De mest kritiske går på at rattet vil være direkte trafikkfarlig i bruk.

- Rattet må være rundt

Det er heldigvis strenge krav til rattets utforming, både i Norge og internasjonalt.

I Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, §21-2, kommer det blant annet fram at rattets diameter må være minst 30 centimeter, og være utformet slik at tilstrekkelig styreutslag oppnås.

Videre sier forskriften at Norge til enhver tid følger europeiske typegodkjenninger. Er det godkjent i EU, blir det godkjent i Norge.

Men hva vil tilstrekkelig styreutslag si?

En rekke kilder som har uttalt seg om rattet de siste dagene, mener rattet må være rundt. Den amerikanske juridiske organisasjonen HG.org skriver blant annet at styreinnretninger som er utformet som en sommerfugl eller styrespak ikke kan brukes i en bil på amerikanske veier.

«Regelverket sier at kjøretøyet må ha et ratt som er formet som et sirkulært hjul med utvendig diameter på minst 13 tommer», skriver HG.org.

Franske Today24.news skriver at de er overbeviste om at rattet ikke blir lovlig i Europa, siden reglene er enda strengere her enn i USA.

To og en halv runde - for å sikre presisjon

Det er gode grunner til at ratt i biler normalt sett er runde. Tenk for eksempel når du skal manøvrere bilen ut og inn på en trang parkeringsplass. Du må kanskje dreie rattet mer enn 360 grader for å få riktig svingvinkel, og må la hendene klatre på rattet for å unngå at armene dine krysses i prosessen. Det får du normalt sett kun gjort effektivt på et rundt ratt.

En annen gang må du kanskje foreta en kraftig svingmanøver for å komme unna en hindring som brått dukker opp i veibanen, og da trenger du all den svingradius du kan få uten at armene «floker seg».

- Full sving krever to og en halv runde på rattet. Det må til for å sikre presisjon, skriver Cnet-journalist Tim Stevens, og legger til at hvis man skal kutte ned på dette vil selv en bitteliten rattbevegelse gi enorme utslag på veien.

I slike tilfeller vil Tesla-rattet være direkte trafikkfarlig, ifølge motoreksperten.

Mange har forsøkt seg

Tesla er imidlertid ikke alene om å prøve å revolusjonere rattet i biler, historien er full av eksempler på bil-prototyper med fantasifulle ratt. Hos Tuningblog.eu kan du se noen av dem. Felles for dem alle er at de ble luket ut i god tid før bilene kom i produksjon.

Konklusjonen blir derfor, i hvert fall foreløpig: Med mindre Tesla har funnet på noe helt nytt og revolusjonerende i måten rattet styrer svingradiusen på, vil de nye Tesla-ene komme med rundt ratt.

Kan bli godkjent likevel?

OPPDATERT 1.2: Vi sendte fredag en henvendelse til Statens Vegvesen, der vi spurte om rattløsningen kan ha en sjanse i Norge.

- Ved godkjenning av bil må det dokumenteres at styringen oppfyller kravene som styresystem i henhold til ECE-regulativ 79, opplyser sjefingeniør Steinar Hagerupsen i Statens Vegvesen i en epost til Elbil24.

Han legger til at det ikke er noe spesifikt krav i regulativet om at det skal være 360-graders rattgrep når det gjelder utforming av ratt, og at Tesla-rattet dermed kan vise seg å være lovlig likevel.

- Vi følger dette tett, og følger det som blir endelig i typegodkjenningene, forteller Even Sandvoll Roland i Tesla Norge til Elbil24.

Elbil24 følger saken videre og kommer med en oppdatering så snart vi vet noe mer om utviklingen.

Hva mener du? Bruk debatten under for å diskutere temaet med andre lesere!

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer