EU-kontroll

Statens vegvesen mistenker juks med EU-kontrollene på 80 kjøretøy

Alle de 80 kjøretøyene kan spores tilbake til en tidligere ansatt ved et bilverksted.

Thomas Hauerberg i NAF forklarer hvorfor det kan være smart å ta en garantiutløpstest før garantitiden på bilen utløper - også for elbiler. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

- Det er meldt inn godkjent EU-kontroll for de aktuelle kjøretøyene i våre systemer. En nærmere sjekk hos bilverkstedet viser ingen spor av at de aktuelle kjøretøyene faktisk har blitt kontrollert. Derfor har vi nå sendt ut brev til bileierne om at bilene snarest må inn til EU-kontroll, sier Gro Bakkerud i Statens vegvesen i en pressemelding.

Hun følger opp med denne advarselen:

- Hvis EU-kontrollen ikke blir gjennomført, vil kjøretøyet få avskiltingsbegjæring og vil være ulovlig å bruke.

- Vet ikke hva som har skjedd

Alle bilverksteder som utfører EU-kontroller, har en egen godkjenning fra Statens vegvesen.

Den får de for å utføre oppgaven på vegne av myndighetene.

For å unngå at uriktige kontroller blir meldt inn i Statens vegvesens systemer, skal verkstedene har gode rutiner. De rutinene er åpenbart ikke fulgt i dette tilfellet.

Alle de 80 kjøretøyene kan spores tilbake til en tidligere ansatt ved et bilverksted i Innlandet, ifølge Statens vegvesen.

- Vi vet ikke konkret hva som har skjedd i denne saken, og det er derfor ikke avklart hvilke konsekvenser dette vil få. I første omgang er det viktigste å få de aktuelle kjøretøyene inn til EU-kontroll for å unngå trafikkfarlige biler på veien, sier Bakkerud.

Statens vegvesens tilsyn med verkstedene skal også bidra til økt konkurranseevne og like vilkår i verkstedbransjen.

Ny eier

22 av kjøretøyene som er rammet i denne saken, har fått ny eier etter den uriktige EU-kontrollen.

Dermed er det fare for at uvitende eiere står igjen med skjegget i postkassa.

- Hvis kjøper ønsker å stille selger til ansvar for manglende EU-kontroll, så er dette et privatrettslig forhold mellom dem, sier Bakkerud.

Alle biler som er fire år gamle eller eldre, må inn til EU-kontroll annethvert år.

EU-kontrollen består av en trafikksikkerhetsdel der blant annet bilens lys, bremser og sikkerhetsbelter kontrolleres.

EU-kontrollen består også av en miljødel som omfatter bilens støy, avgasser og eventuelle oljelekkasjer.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer