Trøbbel med ladekabel:

Stenger en rekke ladestasjoner

En rekke ladestasjoner fra flere ladeoperatører ble av sikkerhetsmessige årsaker stengt i helgen, på ubestemt tid.

STENGES MIDLERTIDIG: Flere ladeselskaper stenger et antall ladestasjoner som et sikkerhetstiltak. Ionity-laderen på bildet er fra Kjerlingland, som foreløpig ikke har fått kabel av typen som er berørt. Foto: Fred Magne Skillebæk
STENGES MIDLERTIDIG: Flere ladeselskaper stenger et antall ladestasjoner som et sikkerhetstiltak. Ionity-laderen på bildet er fra Kjerlingland, som foreløpig ikke har fått kabel av typen som er berørt. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24):

En rekke ladestasjoner ble denne helgen stengt ned på ubestemt tid, etter anbefaling fra en leverandør av ladestasjonene.

Dette etter en hendelse der det ble kortslutning i selve ladekabelen til en ladestasjon, og selskapet Huber + Suhner har anbefalt sine kunder å midlertidig sette ladestasjoner med denne kabelen ut av drift.

Dette gjelder først og fremst lynladere, der ladeeffekten på sikt er ment å være 150 og 175 kW på 400 Volt, og 350 kW på 800 Volt på det meste. Her kan strømstyrken være på flere hundre ampére, og stiller ekstremt store krav til sikkerhet.

Disse lynladerne krever nemlig væskekjølte ladekabler, og det meldes at det antagelig er denne kombinasjonen, med strøm og væske, som har forårsaket kortslutningen.

Flere selskaper berørt

Både Fastned, Fortum Charge & Drive og Ionity har ladere med kabel av denne typen, men det gjelder ikke ladestasjoner som maksimalt kan levere 50 kW. Disse har ikke en så høy ladeeffekt at det er nødvendig med væskekjøling, og er derfor ikke berørt. Flere selskaper har berørte ladere. For Ionity Norden sin del er det kun en lader i Aabenraa i Danmark som er berørt.

Huber + Suhner vet naturlig nok at situasjonen er uheldig, både for elbilistene og ladeselskapene.

Elbil24 stod faktisk og ladet på en av de berørte laderne da meldingen gikk ut fra selskapet, og stasjonen vi ladet på ble derfor ikke satt ut av drift før vi var ferdig.

Uvisst

Når laderne kommer opp og går igjen er usikkert, men uhellet skal granskes, og eventuelle tiltak gjøres. Deretter må eventuelt ny og forbedret kabel produseres, som igjen må monteres ut på de aktuelle stasjonene.

Dette er i verst tenkelige tilfelle, men i beste fall er det snakk om andre årsaker til uhellet, og stasjonene kan åpnes igjen uten tiltak.

Så godt som alle nye biler som lanseres nå kan ta en høyere ladeeffekt. Tidligere var det 50 kW som var standarden, mens det nå er flere biler som kan ta 100 kW eller mer.

Audi e-tron er den som foreløpig kan ta høyest lading, med sine oppgitte 150 kW.

Av den grunn er flere nyere monterte ladestasjoner klargjort for enten 170 eller 175 kW på det meste, men de er enn så lenge satt med en begrensning på 80-90 kW, nettopp i påvente av at de væskekjølte kablene skal bli godkjent, og at de kan rigge de klare laderne for den høyere hastigheten.

Nå ser det ut til at noen utfordringer må løses før det eventuelt blir snakk om en godkjenning av ladekablene.