Chevrolet Silverado EV RST:

Stor, sterk og elektrisk pick-up

Etterspørselen etter elektriske pick-up har eksplodert, og nå lanseres modellene på rekke og rad.

Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet Vis mer
Publisert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): De kaller den for en 2024-modell, men i ren amerikansk stil betyr dette at bilen kommer på markedet allerede sommeren 2023, altså om halvannet år. Bilen vi snakker om er en bil i et segment der sulten er stor, for etterspørselen er enorm etter fullelektriske pick-up’er.

Chevrolet Silverado EV kan gi mat til denne sulten, vel og merke dersom den kommer til Norge.

Det er under den pågående CES-messen i Las Vegas forrige at GM viser frem bilen, som strengt tatt har vært snakket om tidligere, uten at vi har fått vite flere detaljer. Nå er den offisiell, og skal altså i produksjon i løpet av det neste året.

To versjoner

GM lanserer bilen i to versjoner, enten som det de kaller WT eller RST. WT står for Work Truck, og er en mer usminket arbeidshest, mens RST er en mer pyntet personbilutgave, ment for et mer sivilisert behov.

Begge utgavene kan leveres med en forventet rekkevidde på opptil 640 kilometer.

Med Silverado EV forteller GM at de også skal kunne lade med opp til 350 kW, altså at de skal kunne dra fullt utbytte av eksempelvis en Ionity-laders 800-volt løsning, noe ingen biler på markedet i dag er i stand til. Dette skal under optimale forhold kunne gi bilen nok energi til nye 16 mil med bare ti minutters lading.

Arbiedshesten: En mindre sminket utgave av 2024 Silverado EV WT Foto: GM
Arbiedshesten: En mindre sminket utgave av 2024 Silverado EV WT Foto: GM Vis mer

For å få til både rekkevidden og ladefarten ligger det i kortene at batteriet er av solid kapasitet, uten at GM foreløpig har annonsert noe rundt denne. Det de derimot har sagt litt om er at den skal ha en 24-modulers Ultium batteripakke, noe som innebærer at den også er bygget på Ultium plattformen.

Fortsetter under videoen

Styrer og driver på alle fire

Med firehjulsdrift har den naturligvis to elmotorer, en foran og en bak, som samlet skaper det GM kaller e4WD. For å håndtere både sin egen vekt og ytterligere last, er Silverado satt opp med adaptive luftfjærer som gjør at den kan heves eller senkes 50 millimeter.

Men den er ikke bare firehjulsdrevet, men får også firehjulsstyring, noe som gjør at den blir langt mer manøvrerbar.

Fronten av bilen har ikke den tradisjonelle veggen av en grill, men er blitt noe mer spisset for å redusere luftmotstanden. I denne fronten er det også en frunk, altså et eget låsbart bagasjerom. GM har kommet opp med et nytt navn på denne frunken, og kaller den eTrunk.

Stor, sterk og elektrisk pick-up

Personbilens indre

Innvendig har bilen fått mye plass, ettersom den ikke lenger trenger den store tunellen for to digre girkasser og en mellomaksel, slik man har på de fossile utgavene.

Bilen kommer dessuten kun som dobbeltkabiner, altså som femseter med fire dører.

I dashbordet sitter det en 17-toms skjerm, og bilen skal kunne bruke mobiltelefonen som nøkkel, i tillegg til andre funksjoner som normalt bare hører godt utstyrte personbler til, og nettopp at slike pickup’er nå blir som godt utstyrte personbiler å anse, gjør at markedet kaster seg på. Derfor vil det komme et ras av slike biler i tiden som kommer. Enn så lenge vil de heller ikke bli priset ut av markedet i form av avgifter, og hvorfor skulle de vel det?

PERSONBILINSPIRERT: Skjermen i midtkonsollen er på hele 17 tommer. Foto: GM
PERSONBILINSPIRERT: Skjermen i midtkonsollen er på hele 17 tommer. Foto: GM Vis mer

Med elektrisk drift slipper ikke slike biler ut noe mer CO2 fra kjøringen enn mindre elbiler, så velkommen skal dere være, enten dere heter Ford F150 Lightning, Rivian R1T, Tesla Cybertruck, eller noe annet med lasteplan og personbilegenskaper.

Eneste ulempe er at GM har bestemt seg for ikke å selge de typisk amerikanske merkene i Europa, men det varer garantert ikke lenge før en og annen bilforhandler tar hjem de første eksemplarene for videresalg.

I USA skal arbeidshesten koste fra 40.000 dollar, vel og merke med et mindre batteri, når produksjonen er kommet opp i volum. Den første blir en mer pyntet RST, som med det største batteriet vil koste 105.000 dollar i en First Edition.

Så gjenstår det å se hva som ramler på at moms eller avgifter innen bilen kommer for salg i USA i løpet av 2023.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.