TEST: BYD Tang

Stor, sterk og komfortabel

BYD Tang er et bevis på at de kinesiske bilmerkene definitivt blir å regne med i tiden som kommer.

NORGESPAKKE: BYD Tang leverer på de punktene nordmenn har satt øverst på ønskelista. Foto: Bjørn Eirik Loftås
NORGESPAKKE: BYD Tang leverer på de punktene nordmenn har satt øverst på ønskelista. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): For nær et år siden kunne vi melde om ti kinesiske bilmerker som kommer til å endre det norske bilmarkedet. Nå har de begynt å strømme på, og nylig satte en av de mest spennende av dem alle sine hjul på norsk jord.

Vi snakker om BYD Tang, en stor og kraftig SUV som mange har store forventninger til. Nå har vi testet den, og kan bekrefte at den innfrir på det meste.

Holdt på lenge

BYD er faktisk ingen hvem som helst. Selskapet ble etablert så langt tilbake som 1995, har 230.000 ansatte og er blant verdens aller største produsenter av batterier. De har laget elektriske biler og busser i lang tid.

At modellen Tang ikke har kommet tidligere skyldes at både produsent og importør har ønsket å vente til bilen kunne leveres med siste generasjon batterier - det nye Blade-batteriet - som blant annet ikke inneholder noe kobolt i det hele tatt. Men nå er den her, og den norske importøren melder om et forhåndssalg på rundt 600 biler.

Europeisk design

Det første man legger merke til er naturlig nok designen. Dette er noe annet enn vi er vant med fra Kina, den gang de faktisk ble nektet å vise bilene sine på de europeiske bilmessene fordi de rett og slett var tro kopier av de originale europeiske bilene.

Nå er det en helt annen giv og strategi fra de kinesiske selskapene, og løsningen var blant annet å ansette designere fra Europa for å ta seg av den biten. BYD Tang er på den måten designet av Wolfgang Egger, som fra før har en rekke biler på samvittigheten fra både Alfa Romeo, Audi og Lamborghini. Han er med andre ord ingen hvem som helst i gamet.

BYD Tang bærer derav også preg av å ha et europeisk designspråk, og er lett å like.

Foto: Bjørn Eirik Loftås
Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Foto: Bjørn Eirik Loftås
Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Foto: Bjørn Eirik Loftås
Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

En diger sak

Bilen måler 4,87 meter i lengde, og den er som en fullverdig SUV å regne. Med en total høyde på 1,72 meter er det også rom for en bakkeklaring på anstendige 19 centimeter. For å trekke det visuelle inntrykket opp, har BYD satt bilen på 22-toms store hjul, tross at dette automatisk er med på å redusere den potensielt lengre rekkevidden.

For med et batteri på oppgitt 86,4 kWh anvendelig kapasitet - er rekkevidden etter WLTP-normen oppgitt til 400 km. Det er definitivt oppnåelig, noe du kan lese mer om lenger ned.

God på innsiden

Når du lukker opp dørene viser Tang seg kanskje fra sin aller beste side. I Norge blir bilene tatt inn med kun én pakke, og det er full pakke. Bilen har rett og slett nærmest alt utstyr, og når dette er lesset på har de lesset på ytterligere mer leketøy for den som er skikkelig utstyrsfreak.

For å komme i rett stemning har du 31 farger å velge mellom i stemningsbelysningen som du finner overalt i interiøret, og du har et stort panorama glasstak som slipper inn så mye naturlig lys du ønsker. En motorisert gardin kan trekkes for, om du heller ønsker å hindre sollyset i å komme inn.

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Dashbord og dører er trukket i skinn og alcantara, og det er kontrastsømmer over alt der det er blitt sydd. Setene har skinn på de mest utsatte stedene, samtidig som de er ventilert for både varme og kulde.

Vi må gi litt trekk for bruk av sort pianolakk i midtkonsollen, som fort blir befengt med støv og fingeravtrykk. Her finnes også noen betjeningsknapper, som blir umulig å tyde når sollyset treffer konsollen. Du må samtidig flytte blikket langt fra veien dersom du skal betjene knappene under kjøring, noe som ikke er bra.

MØKKETE: Støv og fingeravtrykk vises svært lett når midtkonsollen har fått sort pianolakk. Foto: Bjørn Eirik Loftås
MØKKETE: Støv og fingeravtrykk vises svært lett når midtkonsollen har fått sort pianolakk. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Smart nettbrett som kan snus

Bilen har videre et stort nettbrett i midtkonsollen som kan snus vertikalt eller horisontalt med et tastetrykk.

Content made on Kapwing

Her foretas det aller meste av innstillinger, og det meste er intuitivt lagt opp. Du har naturligvis eget SIM-kort for bilen som støtter 4G, med de oppkoblinger det muliggjør, eller du kan dele internett via mobilen.

ENKELT: Det meste av funksjoner styres via den store skjermen. Foto: Bjørn Eirik Loftås
ENKELT: Det meste av funksjoner styres via den store skjermen. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Operativsystemet er Android-basert, som blant annet betyr mulighet for apper fra tredjeparts leverandører, som Spotify, Google Maps og annet - men du får dessverre ikke direkte tilgang til alt innholdet i Google Play. Samtidig har du faktisk over 100 GB tilgjengelig, som kan brukes til alt fra apper (via andre kanaler) til offline-lagring av medieinnhold. Brettet har også en Chrome-basert nettleser som gir tilgang til et utall av nettjenester.

Via skjermen får du tilgang til et godt, 360 graders kamera der du selv kan velge vinkel, hvilket kamera som skal vises hvor, og du har en full foto/video-opptaker som tar opp det du ber den opp.

Her finner du også en kjørecomputer der du selv kan måle egne 0-100 tider, og annet morsomt.

Musikk og lyd - noen forbedringspunkter

Brettet er utstyrt med egne apper for avspilling av både video og musikk, i tillegg til Spotify og mulighet for strømming via Bluetooth.

Lyden i høyttalerne får godkjent, men vi hadde ikke sagt nei takk til litt mer fylde i nedre del av registeret. Vi er heller ikke imponert over DAB-radioen, som bruker 5-6 sekunder på å skifte kanal, og som legger alle utgaver av samme kanal i køen.

Merk videre at du heller ikke kan bruke løsninger som Apple Carplay og Android Auto fra mobilen, men lyd- og musikkstrømming via Bluetooth fungerer fint.

Danseplass

Innvendig er bilen så stor at importøren RSA tar den inn med 7 seter som standard. Det er da heller ikke noe å lure på, for setene stjeler ikke noe av det som ville blitt bagasjerommet i samme modell med fem seter.

Avhengig av hvor mange seter du legger ned, har den et bagasjeromsvolum på henholdsvis 235, 940 eller 1655 liter.

Andre seterad kan også justeres, ettersom det står på skinner, men beinplass i andre rad er aldri noe tema. Uansett posisjon, har du flust av plass i lengderetning.

I tredje rad er det naturlig nok litt mer sparsommelig med plassen, og det er ikke direkte enkel adgang. Men den yngste ungdommen vil aldri ha problemer med å komme seg inn, og når de først sitter der, vil de ha det greit.

FLEKSIBELT: Sju seter er standard, og du kan legge ned setene etter behov. Foto: Fred Magne Skillebæk
FLEKSIBELT: Sju seter er standard, og du kan legge ned setene etter behov. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
STANDARD: Når de bakerste setene er slått ned, blir gulvet helt flatt fram mot midtsetene. Foto: Bjørn Eirik Loftås
STANDARD: Når de bakerste setene er slått ned, blir gulvet helt flatt fram mot midtsetene. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Vi målte full lengde i bagasjerommet - fra ryggen på førerstolen og helt bak - til 202 centimeter når førersetet var riktig justert til undertegnede, som er 178 centimeter med skoene på.

Skulle ikke dette holde, har bilen også mulighet for 50 kg taklast, og den kan trekke en tilhenger på opptil 1500 kg.

Vi savner imidlertid en frunk. Når panseret lukkes opp er det et lite deksel der som kan tas av, men det leder rett ned i elektronikken. Det er med andre ord ingen plass til ladekabler eller annet der.

God å kjøre

Det er lett å finne seg til rette bak rattet, og både de ventilerte setene og ratt har elektrisk justering alle veier. Nakkeputen i setene kan trekkes frem eller skyves tilbake etter ønske, og er lett å få ut av veien om du ikke ønsker dem der.

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Bilen responderer som vi er vant med, og ønsker fra en bil i denne klassen, og det er lite å si på ytelsene. Sprinten til 100 km/t går på papiret unna på 4,6 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 180 km/t.

Dette er ikke bare teoretiske indikasjoner, for bilen virker kvikk også i praksis. Med en egenvekt på 2.489 kg merker du naturligvis at den drar på litt vekt, men ikke mer enn hva som er normalt i denne klassen. Med en tillatt totalvekt på 3.060 kg har du også mulighet for å ta med deg litt, uten å være redd for å nå bilens totalvekt.

Etter å ha kjørt bilen over 100 mil på alt fra grus- og kjerrevei til motorvei klasse A, virker bilen definitivt å være «hel ved», og den udefinerte opplevde kvalitetsfølelsen hører hjemme blant de øverste hyllene.

Rekkevidde bedre enn WLTP

Som nevnt innledningsvis, har bilen en oppgitt rekkevidde på 400 kilometer, målt etter WLTP-standarden. I vår rekkeviddetest, der vi kjører batteriet til instrumentene viser 0 prosent gjenværende kapasitet, kom vi 434 kilometer, altså vesentlig lenger enn det BYD lover.

Testen foregår både på landevei og motorvei, og starter og stopper på samme sted. Temperaturen lå på mellom 17 og 20 grader på testdagen.

Om vi eksempelvis skuler til den kommende BMW i4, uten sammenligning for øvrig, så har den en oppgitt rekkevidde på 510 kilometer med 18-toms hjul, mens den med 20-toms hjul med performance dekk oppgis til 417 kilometer.

Dette sier litt om hva Tang kunne kommet opp i, dersom den eksempelvis var utstyrt med 20-toms hjul istedenfor 22. 20-tom er det minste du får den på, takket være store Brembo-bremser foran. Tør vi tippe et sted rundt 46-47 mil?

Ladehastighet midt på treet

Vi var svært spente på ladehastigheten på den første bilen vi tester med det mye omtalte Blade-batteriet.

Den viste seg å være ganske midt på treet, med peak-effekt på rundt 116 kW.

Denne effekten viste seg imidlertid å være relativ kortvarig, før den stabiliserte seg på 75 kWh. Der ble den liggende til rundt 85 prosent kapasitet, da den sank i to trinn før 100 prosent, som du ser i diagrammet under.

BYD TANG
Infogram

Det tok altså 45 minutter å lade det typiske intervallet fra 20 til 80 prosent. Vi skulle gjerne sett at hastigheten var noe høyere, batteriets kapasitet tatt i betraktning. Det er en rekke biler i klassen som byr på langt raskere hurtiglading enn BYD Tang, noe som er verdt å ta med i regnestykket for deg som er opptatt av dette. Gjennomsnitts ladehastighet for hele ladesyklusen ble 68,1 kWh i timen.

Konklusjon

BYD Tang er faktisk blant de mest spennende nykommerne i tiden som kommer. For én ting er å lage en komplett pakke av en bil med god opplevd kvalitetsfølelse.

Men når bilen er blant de største på markedet, og leveres med det aller meste av utstyr på markedet, så må prisen på 599.000 kroner sies å være et godt tilbud.

Vi lander til slutt på en femmer på terningen, men få med deg både plusser og ankepunktene under før du eventuelt slår til.

BYD Tang
Effekt380 kW / 509 HK
Dreiemoment660 NM
Batterikapasitet86,4 kWh
Oppgitt rekkevidde400 km (WLTP)
Målt rekkevidde434 km
0-100 km/t4,6 sekunder
Toppfart180 km/t
HjuldriftAlle fire hjul
LxBxH (mm)4870 x 1950 x 1725
Akselavstand (mm)2820
Egenvekt2295 kg
Bagasjerom235 / 940 / 1655 liter*
Tillatt hengervekt1600 kg
Maks taklast50 kg
Ombordlader7 kW
Hurtiglader110 kW
Pris, inkludert Executive Pack**599.900 kroner

* Målt opp til tak. ** Inkluderer blant annet 22" hjul, panorama soltak, elektriske justerbare og ventilerte seter, skinninteriør, 360 graders kamera og elektrisk bakluke.

Testresultat

BYD Tang

Stor og kraftig, komfortabel, høy kvalitetsfølelse, høyt utstyrsnivå, 7 seter er standard, god bakkeklaring, bra rekkevidde, fin design, god hengerkapasitet

Mangler frunk, DAB-løsningen kunne vært bedre, sort pianolakk i midtkonsollen viser fingeravtrykk og støv lett, hurtigladingen kunne vært raskere

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer