Leveringstid for elbiler:

Store leveringsproblemer: - Vær nøye når du skriver kontrakt

Venter du på ny elbil, risikerer du at den øker i pris og blir ytterligere forsinket. Hvilke rettigheter har du egentlig da?

Interessen er stor for nye elbiler, men de aller fleste kommer med leveringstid. Flere modeller vil først bli levert langt ut i 2023. Foto: Bjørn Eirik Loftås.
Interessen er stor for nye elbiler, men de aller fleste kommer med leveringstid. Flere modeller vil først bli levert langt ut i 2023. Foto: Bjørn Eirik Loftås. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): Så langt i år er det registrert 74.000 nye biler i Norge. Det høres kanskje mye ut, men sannheten er at dette tilsvarer en nedgang på 20 prosent fra samme periode i fjor.

Den gang ble det registrert 92.000 nye biler. Det viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

- Dette skyldes ikke at interessen for nye elbiler er dalende, det skyldes i all hovedsak at leveringstiden er svært lang på mange biler. Akkurat når går det tusenvis av nordmenn rundt og venter på biler som kanskje ikke kan leveres før en gang langt ut i neste år, sier fagredaktør Fred Magne Skillebæk i Elbil24.

Så langt i år har 78 prosent av alle nye biler vært en elbil, mens ni prosent er ladbare hybrider. Resten er bensin og dieselbiler.

Det haster for å unngå moms

Kjøper du ny elbil nå, er det spesielt to ting du må være klar over.

Det ene er at det fra 1. januar 2023 er moms på kjøpesummen over 500.000 kroner på nye elbiler.

Det betyr at om du har bestilt en ny elbil til 600.000 kroner og ikke rekker å få den levert før nyttår, får du en ekstra momsregning på 25.000 kroner. Momsen beregnes da av de 100.000 kronene som overstiger 500 000 kroner.

Bilen er altså ikke momsfri selv om den ble bestilt i 2022. Dette skjer fordi myndighetene ilegger moms på beløpet den dagen bilen utleveres, ikke den dagen den bestilles.

Det andre er at man har rettigheter som nybilkjøper, for eksempel om bilen blir veldig forsinket eller om den blir mye dyrere enn antatt.

  • Har du sett denne?
Med en lastesykkel kan du kjøre unger og gjøre storhandel. Videoen gir oversikt over de ulike typene. Vis mer

Sjekk kjøpekontrakten

Nafs klare anbefaling er å bruke en standardkontrakt når man bestiller bil. Her vil man avtale både leveringstidspunkt og pris.

Forhandleren kan imidlertid ha rett til å øke prisen på bilen hvis det er tatt forbehold om prisøkning.

- Hvis leverandøren ikke klarer å holde løftene i kontrakten, så har du rettigheter. Det vanlige er å sette en grense på maks seks prosent prisøkning fra bestillingstidspunktet, dette dekker blant annet avgifter og endring av valutakurser, sier myndighetskontakt Thor Egil Braadland i Naf.

Heve kjøpet?

Om bilen skulle vise seg å bli ytterligere forsinket, eller prisen øker mer enn de nevnte seks prosentene, har du rett til å heve kjøpet. Nødvendig for noen, kjedelig for andre.

Om du helst skulle beholdt bestillingen, men håper på avslag i prisen på grunn av forsinkelser, har du trolig dårlige kort på hånda:

- Ikke regn med å få bilen raskere eller penger refundert. Dine rettigheter er i praksis å heve kjøpet, sier Braadland.

Ved avtaler med mer enn seks måneders leveringstid, må du etter standardkontrakten akseptere større prisøkning enn seks prosent uten å ha rett til å heve kjøpet.

Heving av kjøpet er derfor hovedsakelig aktuelt for dem som heller vil kjøpe en bruktbil, har mulighet til å beholde bilen sin en stund til eller velger leasing eller en abonnementsløsning i stedet for ny bil.

- Om du hopper ut av køen, så er det som alle andre steder: Du risikerer å havne bakerst, om du bestemmer deg for å gå inn i den igjen, sier han.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.