Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): Året 2020 ble et merkelig år på mange måter, også når det gjelder personbilsalget – eller nybilregistreringer, som statistikken omhandler. Totalt ble det registrert 141.412 nye personbiler i 2020, mot 142.381 året før. Dette er en nedgang på marginale 0,7 prosent.
Elbilene tok derimot et større jafs av kaka, for i 2020 ble det registert 79.789 nye elbiler på norske skilt, en oppgang på 27,3 prosent, fra 60.316 elbiler i 2019. I tillegg kommer 15 hydrogenelektriske biler.
Elbilene stakk dermed av med en andel på 54,3 prosent i 2020 – godt over halvparten, med god margin.
Den magiske grensen på 50 prosent er dermed nådd, og Norge er i rute for å klare myndighetenes mål om 100 prosent nullutslippsbiler i 2025.

Gratulerer
Aller først kan vi gratulere Audi med seieren for landets mest solgte bilmodell – elbilen Audi e-tron. Den troner øverst med god margin. På tampen av året pågikk det en intens kamp mellom Tesla og VW om de to neste plassene.
Tesla dro det lengste strået av disse to, og fikk registrert 7.770 biler innen året var omme. Hele 4.232 biler ble registrert i årets siste måned.
Merket opplevde redusert tilgang på biler, og ved utløpet av september stod de oppført med en nedgang på over 70 prosent mot året før. Et par båtlaster rettet opp statistikken til det bedre, men fortsatt er Tesla som merke ned over 50 prosent, sett opp mot 2019.
Dette skyldes først og fremst at 2019 ble et kanonår som følge av opphopet ordreinngang for Model 3, som kom på markedet i mars 2019.
Slik så det ut da båtlaster med Tesla rullet i land lille julaften:
VW endte dermed på 3.plass med sin elektriske nykommer, ID.3, der det ble satt skilter på 7.754 biler. 16 biler skilte altså andre og tredjeplassen for året.
Topp 10
Selv om elbilene «bare» stod for 54,3 prosent av totalsalget, tok de storeslem på topplisten. For av de ti mest solgte bilmodellene i 2020, var hele åtte av dem en nullutslippsbil – en elbil.
Dette sier en hel del om hvor veien går videre, for først på femte plass finner vi en bil med utslipp, VW Golf. Samlet ble det solgt 5.068 VW Golf, men 4.770 av dem var den fullelektriske e-Golf.
På syvende plass finner vi Toyota RAV4, og vi har Mitsubishi Outlander på tiende plass. Disse er de eneste bilene blant topp ti med eksosrør, men begge disse er også utstyrt med elektrisk drift, ettersom så godt som alle av dem er levert som ladbare hybrider.
Slik ser topplisten for alle drivmidler ut:
Topp 10
Plass | Merke/modell | Antall |
1 | Audi e-tron | 9 227 |
2 | Tesla Model 3 | 7 770 |
3 | Volkswagen ID.3 | 7 754 |
4 | Nissan Leaf | 5 221 |
5 | Volkswagen Golf | 5 068 |
6 | Hyundai Kona | 5 029 |
7 | Toyota Rav4 | 4 412 |
8 | MG ZS | 3 720 |
9 | Mercedes-Benz EQC | 3 614 |
10 | Mitsubishi Outlander | 3 258 |
Kilde: OFV
2020 har lenge blitt sett på som det store vekståret for elbilene i Norge. Pandemien satte derimot håndbrekket på for flere av produsentene, og flere modeller er utsatt til nå i 2021. Det gjør at året vi er kommet inn i kommer til å bli ekstra spennende. Over 40 nye fullelektriske biler kommer på markedet i løpet av de neste tolv månedene.
Blant annet dukker det opp så mange som ti nye bilmerker og modeller fra Kina, merker som til nå ikke har eksistert på det norske markedet.
Her er den eksplosive trendkurven for elbilene:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.