Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Det ble solgt 20.392 nye personbiler i Norge i juni – et mildt sagt høyt antall. Like imponerende er det at 13.184 av disse (64,7 prosent) var en nullutslippsbil – med andre ord en elbil.
Det gjør godt, på én måte, men vondt på en annen.
For dette viser først og fremst at vi er på vei til å nå målet om salg av kun nullutslippsbiler i 2025. Vi er rett og slett på god vei. De eneste som kan stikke kjepper i hjulene for dette er myndighetene selv, dersom de begynner å tukle med rammebetingelsene for valg av elbiler.
Samtidig settes det stadig fokus på at vi ikke er i rute med infrastrukturen for lading. Ikke for å skremme noen fra å kjøre elbil på ferie i sommer, men både NAF og Norsk Elbilforening er skjønt enige om at ladenettet er for dårlig utbygget til å håndtere det raset av elbiler som er på vei inn i markedet. Så gjenstår det å se hvor ille det ble da, når sommeren er over.

7 ting du må huske når du drar på langtur med elbil
Ingen rekord
Men juni topper likevel ikke statistikken gjennom tidene. Det bla altså ingen rekord. Den ble satt i desember 2020, og var et stunt-prosjekt for å få bilene registrert inn før nyttårsaftenen. Det er slettes ikke utenkelig at noe tilsvarende kan skje før neste nyttårsaften heller.
Den forrige rekorden var på 13.718 registrerte elbiler på en og samme måned, så junis 13.184 er en meget god nummer to.
Samtidig peker alle grafer oppover. Vi ligger godt an for året, og med såpass mange nykommere utover høsten, er det liten tvil om at året 2021 blir det året mange først spådde at 2019 ville bli, deretter 2020. 2021 ser ut til å bli forløsningens år.
Juni var siste måned i andre kvartal, og av erfaring vet de fleste som følger disse statistikkene hva det betyr. Tesla lemper biler inn i de forskjellige markedene, og drar med det i land toppen på statistikken. Etter at Tesla trakk de mindre batteriene fra markedet for Model S og Model X, er det naturligvis Model 3 som drar lasset.
-Tesla Model 3 er blitt elbilenes folkevogn, påpekte Even Sandvoll Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Norge, da månedstallene var et faktum.
Og han har på sett og vis rett. Tesla Model 3 har gjennomgått noen oppgraderinger underveis, samtidig som prisene er nedjustert. Dette har gjort den til en svært gunstig og konkurransedyktig elbil. Så gjenstår det å se hvor dette skal ende når Model Y dukker opp – den virkelige Norges-bilen.
I likhet med Tesla, er også Mexico-bygde Ford Mustang Mach E avhengig av båter fra den andre siden for å komme seg til Norge. Det satte spor i juni, for da kom båten. Det resulterte i en andreplass på registreringstatistikken, men med en andel på 9,78 prosent, mot Model 3 sine 24,25 prosent. At én enkelt bilmodell har nær en fjerdedel av markedet er imponerende.
Når det er sagt må vi også gratulere Skoda Enyaq med en god tredjeplass. De har knapt kommet igang med leveransene, og det skal bli spennende å se hvor langt de kommer i år.
Her er listene for juni og for året:
Nr. | Merke | Modell | Antall | Andel |
1 | Tesla | Model 3 | 3 196 | 24,25% |
2 | Ford | Mustang Mach-E | 1 289 | 9,78% |
3 | Skoda | Enyaq | 1 115 | 8,46% |
4 | Volkswagen | ID.4 | 779 | 5,91% |
5 | Volvo | XC40 | 564 | 4,28% |
6 | Nissan | Leaf | 539 | 4,09% |
7 | Mercedes-Benz | EQC | 485 | 3,68% |
8 | BMW | iX3 | 468 | 3,55% |
9 | Hyundai | Kona electric | 433 | 3,29% |
10 | Volkswagen | ID.3 | 380 | 2,88% |
11 | Polestar | Polestar 2 | 339 | 2,57% |
12 | MG | ZS EV | 337 | 2,56% |
13 | Audi | e-tron | 325 | 2,47% |
14 | Kia | e-Niro | 278 | 2,11% |
15 | Hyundai | IONIQ 5 | 222 | 1,68% |
16 | BMW | i3 | 219 | 1,66% |
17 | Peugeot | e-2008 | 191 | 1,45% |
18 | Audi | Q4 e-tron | 190 | 1,44% |
19 | Kia | e-Soul | 190 | 1,44% |
20 | Citroën | e-C4 | 157 | 1,19% |
21 | Audi | e-tron GT | 154 | 1,17% |
22 | Peugeot | e-208 | 135 | 1,02% |
23 | Mazda | MX-30 | 112 | 0,85% |
24 | Volkswagen | ID.4 GTX | 93 | 0,71% |
25 | Fiat | 500 | 89 | 0,68% |
26 | Hyundai | IONIQ Electric | 86 | 0,65% |
27 | Renault | Zoe | 76 | 0,58% |
28 | Skoda | Citigoe iV | 74 | 0,56% |
29 | Lexus | UX | 73 | 0,55% |
30 | Mercedes-Benz | EQA | 67 | 0,51% |
31 | Seat | Mii electric | 61 | 0,46% |
32 | Opel | Corsa-e | 59 | 0,45% |
33 | Porsche | Taycan | 57 | 0,43% |
34 | Opel | Mokka-e | 56 | 0,42% |
35 | Jaguar | I-PACE | 47 | 0,36% |
36 | XPeng | G3 | 34 | 0,26% |
37 | Audi | RS e-tron GT | 27 | 0,20% |
38 | MINI | Mini | 26 | 0,20% |
39 | Toyota | Proace Verso | 22 | 0,17% |
40 | Maxus | Euniq MPV | 19 | 0,14% |
41 | Opel | Zafira-e Life | 19 | 0,14% |
42 | Volkswagen | e-up! | 19 | 0,14% |
43 | Honda | e | 15 | 0,11% |
44 | Peugeot | e-Traveller | 14 | 0,11% |
45 | Audi | e-tron S | 13 | 0,10% |
46 | DS | DS 3 Crossback | 11 | 0,08% |
47 | Nissan | e-NV200 | 10 | 0,08% |
48 | Mercedes-Benz | EQV | 7 | 0,05% |
49 | Maxus | EV80 | 4 | 0,03% |
50 | Chevrolet | Bolt | 2 | 0,02% |
51 | Citroën | e-SpaceTourer | 2 | 0,02% |
52 | Smart | EQ ForTwo | 1 | 0,01% |
53 | Tesla | Model X | 1 | 0,01% |
Totoal | 13 181 | 100,00% |
Resultatlisten for året 2021
Nr. | Merke | Modell | Antall | Andel |
1 | Tesla | Model 3 | 6 270 | 13,05% |
2 | Volkswagen | ID.4 | 4 237 | 8,82% |
3 | Volvo | XC40 | 3 212 | 6,68% |
4 | Audi | e-tron | 3 129 | 6,51% |
5 | Ford | Mustang Mach-E | 2 718 | 5,66% |
6 | Mercedes-Benz | EQC | 2 568 | 5,34% |
7 | Nissan | Leaf | 2 502 | 5,21% |
8 | Polestar | Polestar 2 | 2 349 | 4,89% |
9 | Skoda | Enyaq | 2 294 | 4,77% |
10 | Peugeot | e-2008 | 1 863 | 3,88% |
11 | Hyundai | Kona electric | 1 786 | 3,72% |
12 | MG | ZS EV | 1 579 | 3,29% |
13 | Kia | e-Niro | 1 310 | 2,73% |
14 | Volkswagen | ID.3 | 1 097 | 2,28% |
15 | BMW | i3 | 1 065 | 2,22% |
16 | BMW | iX3 | 870 | 1,81% |
17 | Kia | e-Soul | 815 | 1,70% |
18 | Peugeot | e-208 | 800 | 1,66% |
19 | Mazda | MX-30 | 714 | 1,49% |
20 | Citroën | e-C4 | 562 | 1,17% |
21 | Hyundai | IONIQ Electric | 545 | 1,13% |
22 | Opel | Corsa-e | 526 | 1,09% |
23 | Renault | Zoe | 448 | 0,93% |
24 | Lexus | UX | 433 | 0,90% |
25 | Skoda | Citigoe iV | 419 | 0,87% |
26 | Fiat | 500 | 389 | 0,81% |
27 | Jaguar | I-PACE | 356 | 0,74% |
28 | Porsche | Taycan | 302 | 0,63% |
29 | Mercedes-Benz | EQA | 292 | 0,61% |
30 | Volkswagen | e-up! | 292 | 0,61% |
31 | Hyundai | IONIQ 5 | 285 | 0,59% |
32 | XPeng | G3 | 234 | 0,49% |
33 | Audi | e-tron GT | 232 | 0,48% |
34 | Audi | Q4 e-tron | 193 | 0,40% |
35 | Maxus | Euniq MPV | 148 | 0,31% |
36 | MINI | Mini | 140 | 0,29% |
37 | Opel | Mokka-e | 108 | 0,22% |
38 | Audi | e-tron S | 106 | 0,22% |
39 | Seat | Mii electric | 105 | 0,22% |
40 | Mercedes-Benz | EQV | 102 | 0,21% |
41 | Volkswagen | ID.4 GTX | 93 | 0,19% |
42 | Nissan | e-NV200 | 73 | 0,15% |
43 | Peugeot | e-Traveller | 72 | 0,15% |
44 | Honda | e | 68 | 0,14% |
45 | Audi | RS e-tron GT | 60 | 0,12% |
46 | Toyota | Proace Verso | 54 | 0,11% |
47 | DS | DS 3 Crossback | 53 | 0,11% |
48 | Opel | Zafira-e Life | 50 | 0,10% |
49 | Citroën | e-SpaceTourer | 38 | 0,08% |
50 | Tesla | Model S | 36 | 0,07% |
51 | Tesla | Model X | 35 | 0,07% |
52 | Maxus | EV80 | 9 | 0,02% |
53 | Volkswagen | e-Crafter | 7 | 0,01% |
54 | Mitsubishi | i-MiEV | 3 | 0,01% |
55 | Smart | EQ ForTwo | 3 | 0,01% |
56 | Chevrolet | Bolt | 2 | 0,00% |
57 | DFSK Motor | Seres 3 | 2 | 0,00% |
58 | NIO | ES8 | 2 | 0,00% |
59 | Volkswagen | e-Golf | 2 | 0,00% |
60 | Maxus | e-Deliver 9 | 1 | 0,00% |
61 | Opel | Ampera-e | 1 | 0,00% |
Totalt for rapport | 48 059 | 100,00% |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.