(Elbil24):
Stasjonen på Ringdalskogen ved Larvik var siste punkt for å fullføre nettverket, som skal gjøre det mulig å lynlade seg fra Oslo til Stavanger.
Denne uka ble den åpnet med brask og bram.
Høy hastighet og god tilgang
En såkalt lynladekorridor er en strekning der lynladere er plassert med jevne mellomrom, for å la elbiler komme seg raskt fram fra A til B.

Jakten på den beste elbilen for en tøff, norsk vinter
Alle stasjonene har åtte ladepumper med maksimal ladekapasitet på 350 kW. I tillegg kan de utvides med ytterligere fire pumper per stasjon.
Til forskjell fra andre pumper i dagens marked, vil hver pumpe levere maksimal effekt, og ikke dele kapasiteten med naboen, noe enkelte er vant til på eksempelvis Tesla sine Superchargere og andre ordinære hurtigladere.

Når det gjelder hastigheten avhenger tiden av bilens kapasitet. Per i dag er det imidlertid ingen biler som kan ta imot med maksimale hastigheten, men det er grunn til å tro at kommende modeller på markedet vil være dimensjonert for dette.
Prisen er foreløpig 80 kroner per ladesession.

Nå vil også Circle K tilby lynlading
Foreløpig er det Audi e-tron og Tesla Model 3 som kan ta imot høyest lade-effekt fra disse pumpene, og for disse vil tiden kunne minskes betraktelig på Ionitys ladere.
Landet skal lades
Stasjonene i Oslo – Stavanger korridoren er plassert på Circle K-stasjoner langs strekningen:
- Circle K Ringdalskogen ved Larvik
- Circle K Kjerlingland ved Lillesand
- Circle K Sira ved Flekkefjord.
– Vi er strålende fornøyd med å jobbe med Circle K for å utvikle lynlading langs de norske hovedveiene. Ionity er lidenskapelig opptatt av å gjøre e-mobility til en realitet, og dette er et viktig steg i utviklingen av et paneuropeisk ladenettverk, sier Marcus Groll i Ionity.

For Ionity ser seg ikke ferdig med dette, neste punkt på planen er nye ladekorridorer som knytter de store byene sammen.
– Vi jobber med en korridor mellom Oslo og Bergen, og en korridor mellom Oslo og Trondheim. I tillegg skal vi lage en lynladekorridor ned til Danmark, som knytter oss sammen med resten av Europa, sa Groll under åpningen.
Tidligere i år ble også Nordens første lynladekorridor åpnet, mellom Oslo og Helsinki. Dette er imidlertid ikke Ionity som står bak, men Fortum Charge and Drive.

Celebert oppmøte
Både tyske, britiske og norske journalister, i tillegg til Norsk Elbilforening, representanter fra Ionity og Circle K, og Audi, hadde møtt.

Storsatsing på el-lading: Slik blir det
Med både klipping av bånd og kakeservering ble starten av Circle K og Ionity sin offensiv på det norske lademarkedet feiret.
Sammen har de nemlig en plan om å bygge landet på nytt, som de gjorde med bensinstasjoner for hundre år siden, sa Circle K under åpningen.
Det var statssekretær i samferdselsdepartementet, Tommy Skjevold (Frp), som fikk æren av å klippe båndet.
– Jeg er beæret over å få lov til å åpne denne stasjonen. Jeg tror dette kommer til å være en god investering i framtida, og jeg ser fram til å benytte stasjonen selv, sa Skjervold da han klippet snora.

Ingen lader raskere enn Audi e-tron
Også generalsekretær i Norsk Elbilforening, Christina Bu, var til stede.
– Dette er veldig gøy for norske elbilister. Vi er opptatt av at det skal være raskt og enkelt og lade, og denne stasjonen bidrar til en god opplevelse for våre medlemmer.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.