Byton M-Byte er produksjonsklar:

Største konkurrent til Tesla Model 3?

CES 2019: Byton M-Byte er fullstappet med teknologi og klar til å innta verdensmarkedet.

HØYTEKNOLOGISK: Den nye M-Byte fra Byton kan bli en sterk konkurrent til Tesla Model 3. Foto: Byton.
HØYTEKNOLOGISK: Den nye M-Byte fra Byton kan bli en sterk konkurrent til Tesla Model 3. Foto: Byton.Vis mer

Kjære elbil-entusiast

Denne artikkelen er sponset av Elbil 24 Pro-medlemmer.
Støtt Norges ledende nettavis for elbil.

Bli medlem

(Elbil24):

Denne uka går messen Consumer Electronics Show (CES) 2019 av stabelen i Las Vegas, og flere bilprodusenter er til stede for å vise det nyeste de har.

En av bilene det har vært knyttet stor spenning til er den elektriske SUV'en M-Byte fra det kinesiske selskapet Byton. Bilen ble for første gang vist på CES i fjor, som en konseptbil.

I år ble den første produksjonsmodellen vist.

M-Byte sies å kunne stikke kjepper i hjula for hvilken som helst bilprodusent, dersom den leverer på alt som loves når den omsider ruller ut på veiene. For det skorter ikke på bilkunnskap fra gjengen som har laget den.

Store deler av ledelsen kommer rett fra BMW, og mye av det som gjøres i en Byton har også spor av BMW etter seg.

Skjerm på skjerm på skjerm

M-Byte sies å kanskje være den mest høyteknologiske elbilen man har sett så langt.

Dens kjennetegn er et multifunksjonsdisplay, eller Shared Experience Display (SED), som produsenten kaller det, som strekker seg i hele bredden på bilens dashbord.

SED: Det store displayet kan vise blant annet navigasjonsinfor og multimedia. Foto: Byton.
SED: Det store displayet kan vise blant annet navigasjonsinfor og multimedia. Foto: Byton. Vis mer

Displayet er på størrelse med 7 iPader lagt ved siden av hverandre, og kan vise navigasjonsinformasjon, multimedia eller annen informasjon som er nyttig for fører og passasjerer.

Med tradisjonell målingsmetode av skjermer, skal denne være på over 40 tommer.

Displayet styres enten via en styringsskjerm på rattet for fører, eller touchscreen i midtkonsollen for passasjerer.

Baksetepassasjerer, som det bare er plass til to av, har også hver sin skjerm, hvor de kan styre blant annet multimedia.

I alt har den altså hele fem skjermer.

STYRINGSSKJERM: Føreren har en egen skjerm på rattet som kan styre displayet på dashbordet. Foto: Byton.
STYRINGSSKJERM: Føreren har en egen skjerm på rattet som kan styre displayet på dashbordet. Foto: Byton. Vis mer

Fullstappet av teknologi

Bilen kan kontrolleres på fem ulike måter:

  • Ansiktsgjenkjenning,
  • stemmestyring ved hjelp av Amazon Alexa,
  • gestikuleringskontroll,
  • touchscreen i midtkonsollen
  • ulike knapper rundt om i bilen og ved siden av rattet.

Men det stopper ikke der. I tillegg til dette har Byton også sin egne AI, eller kunstige intelligens, integrert i bilen.

Hver fører av bilen får sin egen Byton-ID, og gjennom denne skal bilen kunne gjenkjenne speilposisjoner, musikkønsker, kjørestil og liknende. Den skal også - blant annet - kunne foreslå spisesteder langs ruten som passer med førerens spisevaner.

Ikke bare et leketøy

Selv om den er stappet full av skjermer, AI og finurlige teknologiske løsninger, understreket likevel produsentene på visningen at M-Byte først og fremst er en bil.

Den skal ha like lang rekkevidde som Tesla Model 3 og andre sammenliknbare biler, altså 400 km.

I tillegg ser de ut til å ha løst en utfordring flere har, nemlig ladetida. Ifølge Byton vil bilen kunne lades opp fra 0 til 80 prosent på bare 30 minutter.

Tilgjengelighet og pris

Den endelige produksjonsmodellen av M-Byte skal være ferdig i juni 2019, etter å ha blitt testet grundig på forhånd.

Produsenten planlegger å starte full produksjon mot slutten av året, men må faktisk ferdigstille fabrikken først.

Fabrikken, som ligger i Nanjing, Kina, vil kunne produsere nesten 6000 biler i uka, og vil også her kunne konkurrere mot Teslas Model 3.

Når den vil komme til Europa er foreløpig usikkert, men flere antyder at det kan bli så tidlig som neste år, men slike spådommer har en tendens til ikke å slå til.

Et mer realistsisk estimat er å høre på Dr. Carsten Breitfeld og den øvrige ledelsen, som sier at det nok vipper over mot 2021, før eksporten til Europa kommer godt i gang.

På produsentens hjemmeside har det allerede vært mulig å sette seg på venteliste en stund, og det er helt gratis.

Ifølge Byton vil M-Byte ha en foreløpig utsalgspris på 45 000 dollar, omregnet til rundt 387 000 kroner. Dette vil som normalt være basisutgaven, så det er greit å forvente et betydelig påslag før man har den bilen man ønsker.

Et eksempel er Tesla Model 3, som hele tiden er sagt skal koste 35.000 dollar. En slik bil er enda ikke laget, ei heller i salg.

Endelig pris påM-Byte får vi smøre oss med tålmodighet for å kunne fastslå senere.