Nio med solid state

Straks klare med superbatteri til elbiler

Kapasitet på hele 150 kWh, og skal være klart allerede i år, ifølge bilprodusenten Nio.

Foto: Nio
Foto: Nio Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): Kinesiske Nio er aktuelle i Norge med elbilmodellen ES8, som skiller seg fra alt annet på markedet - på ett punkt: Den har utskiftbar batteripakke, og du kan faktisk kjøpe bilen uten batteri. Da kan du i stedet inngå en leieavtale på batteripakke etter behov.

Selve batterimonteringen - og batteribytte - er gjort på minutter av roboter på en av selskapets byttestasjoner, eller du kan lade hjemme eller på hurtigladestasjoner som på hvilken som helst annen elbil.

Systemet er allerede på plass i Norge, og går det som Nio planlegger, vil det være en rekke byttestasjoner rundt om i landet om noen år.

Øker fra 100 til 150 kWh

En stor fordel med denne løsningen, er at du kan oppgradere til en større batteripakke når og dersom du skulle ha behov for det. Fram til nå har Nio tilbudt batteripakker med kapasitet på inntil 100 kWh på de største.

Men nå har bilprodusenten nettopp annonsert at en batteripakke med kapasitet på hele 150 kWh skal være klart for markedet mot slutten av året. Dette kom fram i et intervju selskapet nylig gjorde med den kinesiske avisen Securities Times, skriver blant annet Electrive.

150 kWh betyr større kapasitet enn noe annet batteripakke på markedet for privatbiler, de største i dag ligger på rund 110 kWh. Disse er dessuten langt større og tyngre enn det annonserte Nio-batteriet.

Solid state-hybrid?

Forklaringen ligger i at det nye Nio-batteriet skal ha en energitetthet på hele 360 Wh pr kilo. Til sammenligning har batteriet i en Tesla Model 3 Long Range en energitetthet på 150 Wh pr kilo.

Flere medier skriver at batteriet i praksis er en såkalt «solid state-hybrid» med flytende elektrolytt, noe som kan forklare den høye energitettheten.

Så sent som i mars annonserte Beijing WeLion New Energy Technology at de jobbet med Nio om nettopp et slikt hybridbatteri, og det er mye som tyder på at det er dette som nå går i produksjon, uten at Nio foreløpig har bekreftet det.

Inntil 100 mil

Den nye batteripakken skal ifølge Nio uansett bli tilgjengelig for ES8, i tillegg til modellene ES6 og ET7, som foreløpig ikke er tilgjengelige i Norge. For førstnevnte vil ny rekkevidde være 800 kilometer målt etter NEDC-standarden, som brukes i Kina.

Den langt mer aerodynamiske sedanen ET7 vil få en rekkevidde på hele 1000 kilometer, hevder Nio.

Fortsetter etter videoen

Her vises Nio ET7 frem på Nordic EV Summit i Lillestrøm. Dette er første gang bilen er å se på norsk jord. Video: Bjørn Eirik Loftås. Vis mer

I Europa bruker vi WLTP, som er en noe mer krevende måling (men beviselig også mer korrekt). Med andre ord kan man regne med en offisiell rekkevidde som vil ligge en del lavere i Europa enn i Kina.

Først ute

Hvis Nio holder løftet sitt, blir de uansett den første bilprodusenten som tar i bruk fastoff-teknologien i elbiler. En rekke selskaper jobber med faststoffbatterier, men kommersiell produksjon har foreløpig ikke vært lønnsomt.

For Nio sin del, kan situasjonen være en annen, da batteriene er deres eiendom, og ikke den som eier elbilen. Det er foreløpig usikkert om bilene kan kjøpes med faststoffbatteriet, men det vil i tilfelle - etter all sannsynlighet - bli en kostbar affære.

Elbil24 kommer tilbake med flere opplysninger så snart vi vet mer.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.