Elbiler og strømpriser

Strømprissjokket: Har elbilene skylda?

Langvarig kulde har gitt rekorddyr strøm mange steder. Men hvor mye av skylda har elbilen?

ELBIL-LANDET: Norge har kommet lengst i elektrifiseringen av bilparken. I 2020 var mer enn annenhver nyregistrerte bil en elbil. Foto: Bjørn Eirik Loftås
ELBIL-LANDET: Norge har kommet lengst i elektrifiseringen av bilparken. I 2020 var mer enn annenhver nyregistrerte bil en elbil. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Det er nå godt over 300.000 elbiler i Norge. IS fjor ble det registrert flere elbiler her til lands enn summen av alle andre drivlinjer - til sammen.

Rundt 10 prosent av bilparken er nå elektrifisert. Dette tallet vil øke betraktelig de neste årene, etter hvert som eldre fossilbiler fases ut. For om bare fire år har Stortinget et mål om at alle nye biler som registreres i Norge, skal være nullutslippsbiler.

Hvordan vil det påvirke strømprisene?

Spørsmålet har på nytt blitt høyaktuelt, etter at strømprisene har steget voldsomt de siste dagene. Mandag toppet det seg med priser helt oppe i 262 øre pr kWh.

- Blir helt feil

- Etter hvert som det blir stadig flere elbiler, og etter hvert også elektriske busser, lastebiler, ferger og gravemaskiner, vil det selvsagt være med på å øke strømforbruket, sier redaktør for Enerwe.no, Anders Lie Brenna, til Elbil24.

- Det blir imidlertid helt feil å skylde på elbiler for økt strømforbruk og påfølgende økt strømpris og økte strømregninger, sier han.

BEKYMRER SEG IKKE: Anders Lie Brenna i Enerwe er ikke bekymret for at elbilene skal drive opp strømprisene i tiden som kommer. Foto: Enerwe
BEKYMRER SEG IKKE: Anders Lie Brenna i Enerwe er ikke bekymret for at elbilene skal drive opp strømprisene i tiden som kommer. Foto: Enerwe Vis mer

Andre faktorer spiller mye større rolle

Transportøkonomisk institutt (TØI) har forsket på hvordan den enorme veksten i elbilparken vil påvirke strømprisene i år 2030. I en rapport fra november 2020 har de tatt utgangspunkt i flere forskjellige modeller og scenarier, og konkluderer i alle tilfellene med at elbilene vil i liten grad påvirke priser og kapasitet.

Ett av scenariene forutsetter at det kun selges nullutslippsbiler i 2025, samtidig som EU strammer inn klimapolitikken til å bli i tråd med Paris-avtalen - med høyere priser på CO2-kvoter og økte strømpriser.

I dette scenariet vil ikke elbillading utgjøre mer enn 4,2 prosent av det totale strømforbruket i Norge, ifølge rapporten.

Videre sier rapporten at det norske kraftmarkedet i hovedsak er robust overfor utfordringene som elbilladingen innebærer, og at kapasiteten i nettet er god nok til å håndtere denne ekstra belastningen.

Det som virkelig kan få strømprisene til å gå i været, er ifølge rapporten bortfall av vannkraftproduksjon og økning i oppvarmingsbehovene. Sistnevnte står for 50-60 prosent av strømforbruket i en normal bolig, mens oppvarming av vann kommer på andreplass med 20 prosent, ifølge Elvia.

LYNLADING: Mange setter bilen til lading på lynladestasjoner. Det er ikke alltid like smart. Video: Elbil24.no Vis mer

Unngå ettermiddagene

- Strømmarkedet er mye mer komplisert enn mengden strøm som skal produseres og brukes. Det er fordi strømmen må produseres og brukes samtidig, sier Lie Brenna.

Det kan til tider være en utfordring. TØI-rapporten slår fast at prisutslaget i spotmarkedet kan bli betydelig, dersom ladingen konsentreres til kveldstimene etter at mange har kommet hjem fra arbeid. Dette er den perioden på døgnet strømforbruket er høyest, og da er det uheldig at ladingen kommer på toppen av dette.

- Hvis alle elbilister insisterer på å lade elbilen samtidig som de lager middag, vil elbilene presse opp prisen for både strømmen og nettleien, sier Lie Brenna.

Hvis ladingen derimot flyttes til natten, vil det være så mye strøm tilgjengelig at prisene neppe blir påvirket i det hele tatt, ifølge rapporten fra TØI.

- I sin enkleste form kan dette håndteres ved å vente med å sette inn laderen til sent på kvelden mens strømprisen vanligvis er lav, men løsningene er i ferd med å automatiseres. De enkleste automatiserte løsningene styrer elbilladeren etter døgnets timer, mens de mer avanserte kan håndteres på tvers av mange elbilladere og samtidig knytte seg opp til strømprisen, sier Lie Brenna.

Du kan lese mer om automatiserte løsninger i denne saken.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer