Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Elbil-utvalget vokser svært raskt. Bare dette året dukker det opp godt over 40 modeller til det norske markedet, og 2022 blir neppe noe dårligere. Det har materialisert seg i et eventyrlig godt salg, og ide siste månedene har elbilene stort på nybilstatistikken.
Og takket være sterkt fokus på miljø i nær sagt alle deler av befolkningen, samt skjerpede utslippskrav fra myndighetene, satser nesten alle de store bilfabrikantene tungt på elbiler nå. I tillegg har en rekke nye selskaper med helt andre bakgrunner også lyst å ta en del av kaka.
SUV utviklet sammen med Toyota
Subaru kommer imidlertid ikke til bordet før mot midten av 2022, og deres første elbil har fått navnet Solterra. Dette blir en elektrisk SUV i D-segmentet som Subaru har utviklet sammen med Toyota. Bilen skal ha egenskaper som overgår forventningene kundene måtte ha til batteridrevne biler, lover selskapet i en pressemelding.
Både plattformen bilen er bygget på (e-TNGA/e-Subaru Global platform), design og generell produktutvikling har de to selskapene gjort i fellesskap. Den samme blir benyttet på Toyotas søstermodell bZ4X.

Hils på Toyota bZ4X - den nye elbilen
- Allværsbil
Solterra er satt sammen av de to latinske ordene sol og terra, som betyr sol og jord. Modellnavnet er valgt for å understreke at dette er en elbil som spiller på lag med naturen, ifølge Subaru, som mener den er som skapt for Norge.
- Dette blir en real allværsbil, perfekt for aktive nordmenn. Den er laget for å komme fram i en norsk natur med barske kjøreforhold landet rundt, året rundt, sier daglig leder Torbjørn Lie i Subaru Norge, og legger til:
- Vi viderefører og videreutvikler Subaru DNA-et fra kjente modeller som Forester, Outback og XV i den nye e-SUV-en. Fokus ligger fremdeles på sikkerheten, kraften og plassen, komforten og framkommeligheten.
OPPDATERT: Subaru har nettopp publisert flere bilder av eksteriør og interiør. Du finner dem i denne bildekarusellen:
Søstermodell
Fram til nå har selskapet vært svært sparsommelige med tekniske data, men nå er spesifikasjonene for de japanske utgavene akkurat sluppet. Vi antar at mye vil være likt med bilene vi får se i Norge. Se tabell nederst for alle detaljene som er blitt offentliggjort.
Bilen kommer i to utgaver, en med forhjulstrekk og en drift på alle fire hjul, henholdsvis med én eller to motorer. Med bakkeklaring på 21 centimeter blir dette en bil som kan forsere temmelig ulendt terreng.
Solterra blir utstyrt med et litium-ion-batteri (ikke faststoff som enkelte hadde håpet på), med en nettokapasitet på 71,4 kWh. Dette er utviklet sammen med Panasonic og BYD, muligens er dette basert på Blade-teknologien fra sistnevnte.
Det betyr blant annet lav vekt, høy brannsikkerhet og et batteri fritt for kobolt. Rekkevidden (WLTC - japansk standard) er oppgitt til 460 kilometer på utgaven med firehjulsdrift, og 530 kilometer på utgaven med forhjulstrekk. Det er temmelig i tråd med tallene for Toyota bZ4X, søstermodellen som er en firehjulsdrevet crossover.
Subaru Solterra vil komme for salg i midten av 2022 i Norge og resten av Europa, Japan, USA, Canada og Kina. Vi kommer tilbake med flere detaljer så snart vi får dem.
Tekniske Data Subaru Solterra
Egenskap | FWD-modell | AWD-modell |
Lengde x bredde x høyde | 4690x1860x1650 mm | 4690x1860x1650 mm |
Lengde innvendig | 1940 mm | 1940 mm |
Bredde innvendig | 1515 mm | 1515 mm |
Innvendig høyde | 1160 mm (normal) 1145 (glasstak) | 1160 mm (normal) 1145 (glasstak) |
Antall sitteplasser | 5 | 5 |
Akselavstand | 2850 mm | 2850 mm |
Minimum bakkeklaring | 210 mm | 210 mm |
Bilens nettovekt | 1930 kg | 2020 kg |
Bilens bruttovekt | 2205 kg | 2295 kg |
Motor | AC synkron elektrisk | |
Maks effekt fremre motor | 150 kW | 80 kW |
Maks effekt bakgre motor | - | 80 kW |
Makseffekt | 150 kW (201 hk) | 160 kW (214 hk) |
Hovedbatteri kapasitet | 71,4 kW | 71,4 kW |
Rekkevidde (WLTC - japansk standard) | 530 km | 460 km |
AC lader maks effekt | 6,6 kW | 6,6 kW |
Hurtiglading maks effekt | 150 kW | 150 kW |
Hjul/felg | 18 tommer | 18/20 tommer |
Dekk | 235/60 R18 | 235/60 R18 / 235/50 R20 |
Tilgjengelig | Sommeren 2022 | Sommeren 2022 |
Fra-pris | Ikke kjent | Ikke kjent |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.