Subaru Solterra - spesifikasjoner og tilgjengelighet

Subaru Solterra skal «overgå kundenes forventninger til elbiler»

En elektrisk SUV som skal være skreddersydd for norske forhold, lover Subaru.

SUV: Solterra blir en elektrisk SUV med høy bakkeklaring og egenskaper som omtales som «skapt» for norske forhold, ifølge produsenten. Foto: Subaru
SUV: Solterra blir en elektrisk SUV med høy bakkeklaring og egenskaper som omtales som «skapt» for norske forhold, ifølge produsenten. Foto: Subaru Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Elbil-utvalget vokser svært raskt. Bare dette året dukker det opp godt over 40 modeller til det norske markedet, og 2022 blir neppe noe dårligere. Det har materialisert seg i et eventyrlig godt salg, og ide siste månedene har elbilene stort på nybilstatistikken.

Og takket være sterkt fokus på miljø i nær sagt alle deler av befolkningen, samt skjerpede utslippskrav fra myndighetene, satser nesten alle de store bilfabrikantene tungt på elbiler nå. I tillegg har en rekke nye selskaper med helt andre bakgrunner også lyst å ta en del av kaka.

SUV utviklet sammen med Toyota

Subaru kommer imidlertid ikke til bordet før mot midten av 2022, og deres første elbil har fått navnet Solterra. Dette blir en elektrisk SUV i D-segmentet som Subaru har utviklet sammen med Toyota. Bilen skal ha egenskaper som overgår forventningene kundene måtte ha til batteridrevne biler, lover selskapet i en pressemelding.

Både plattformen bilen er bygget på (e-TNGA/e-Subaru Global platform), design og generell produktutvikling har de to selskapene gjort i fellesskap. Den samme blir benyttet på Toyotas søstermodell bZ4X.

- Allværsbil

Solterra er satt sammen av de to latinske ordene sol og terra, som betyr sol og jord. Modellnavnet er valgt for å understreke at dette er en elbil som spiller på lag med naturen, ifølge Subaru, som mener den er som skapt for Norge.

- Dette blir en real allværsbil, perfekt for aktive nordmenn. Den er laget for å komme fram i en norsk natur med barske kjøreforhold landet rundt, året rundt, sier daglig leder Torbjørn Lie i Subaru Norge, og legger til:

- Vi viderefører og videreutvikler Subaru DNA-et fra kjente modeller som Forester, Outback og XV i den nye e-SUV-en. Fokus ligger fremdeles på sikkerheten, kraften og plassen, komforten og framkommeligheten.

OPPDATERT: Subaru har nettopp publisert flere bilder av eksteriør og interiør. Du finner dem i denne bildekarusellen:

Søstermodell

Fram til nå har selskapet vært svært sparsommelige med tekniske data, men nå er spesifikasjonene for de japanske utgavene akkurat sluppet. Vi antar at mye vil være likt med bilene vi får se i Norge. Se tabell nederst for alle detaljene som er blitt offentliggjort.

Bilen kommer i to utgaver, en med forhjulstrekk og en drift på alle fire hjul, henholdsvis med én eller to motorer. Med bakkeklaring på 21 centimeter blir dette en bil som kan forsere temmelig ulendt terreng.

Solterra blir utstyrt med et litium-ion-batteri (ikke faststoff som enkelte hadde håpet på), med en nettokapasitet på 71,4 kWh. Dette er utviklet sammen med Panasonic og BYD, muligens er dette basert på Blade-teknologien fra sistnevnte.

Det betyr blant annet lav vekt, høy brannsikkerhet og et batteri fritt for kobolt. Rekkevidden (WLTC - japansk standard) er oppgitt til 460 kilometer på utgaven med firehjulsdrift, og 530 kilometer på utgaven med forhjulstrekk. Det er temmelig i tråd med tallene for Toyota bZ4X, søstermodellen som er en firehjulsdrevet crossover.

Subaru Solterra vil komme for salg i midten av 2022 i Norge og resten av Europa, Japan, USA, Canada og Kina. Vi kommer tilbake med flere detaljer så snart vi får dem.

Tekniske Data Subaru Solterra

Egenskap FWD-modell AWD-modell
Lengde x bredde x høyde4690x1860x1650 mm4690x1860x1650 mm
Lengde innvendig1940 mm1940 mm
Bredde innvendig1515 mm1515 mm
Innvendig høyde1160 mm (normal) 1145 (glasstak)1160 mm (normal) 1145 (glasstak)
Antall sitteplasser55
Akselavstand2850 mm2850 mm
Minimum bakkeklaring210 mm210 mm
Bilens nettovekt1930 kg2020 kg
Bilens bruttovekt2205 kg2295 kg
MotorAC synkron elektrisk
Maks effekt fremre motor150 kW80 kW
Maks effekt bakgre motor-80 kW
Makseffekt150 kW (201 hk)160 kW (214 hk)
Hovedbatteri kapasitet71,4 kW71,4 kW
Rekkevidde (WLTC - japansk standard)530 km460 km
AC lader maks effekt6,6 kW6,6 kW
Hurtiglading maks effekt150 kW150 kW
Hjul/felg18 tommer18/20 tommer
Dekk235/60 R18235/60 R18 / 235/50 R20
TilgjengeligSommeren 2022Sommeren 2022
Fra-prisIkke kjentIkke kjent

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer