Subaru Solterra

Subarus nye elbil til Norge: Hvor lik er den Toyota bZ4X?

SUV-en Subaru Solterra skal ta opp kampen med blant andre tvillingen Toyota bZ4X. Nå er prisene og detaljene klare.

Ser du hvilken denne likner på? Subaru Solterra er bygget i samarbeid med Toyota og deres bZ4X. Foto: Subaru.
Ser du hvilken denne likner på? Subaru Solterra er bygget i samarbeid med Toyota og deres bZ4X. Foto: Subaru. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Det har vært knyttet store forventninger til Subarus nye elbil Solterra. Den elektriske SUV-en i D-segmentet er utviklet i samarbeid med Toyota.

Selv har Subaru lovet en bil med egenskaper som skal overgå forventningene kundene måtte ha til batteridrevne biler.

Elbil24 skrev nylig om Solterras tvilling Toyota bZ4x, som ble gjort klar for bestilling fra 1. april. Nå er det Subaru sin tur til å komme med informasjon om priser og levering.

Når kommer Subaru Solterra til Norge?

Subaru har nå åpnet for at du kan bestille Solterra. De første bilene vil bli levert til kunder i juni.

- Dette blir en real allværsbil, perfekt for aktive nordmenn. Den er laget for å komme fram i en norsk natur med barske kjøreforhold landet rundt, året rundt, sier daglig leder Torbjørn Lie i Subaru Norge, og legger til:

- Vi viderefører og videreutvikler Subaru DNA-et fra kjente modeller som Forester, Outback og XV i den nye e-SUV-en. Fokus ligger fremdeles på sikkerheten, kraften og plassen, komforten og framkommeligheten.

Hva koster Subaru Solterra?

Subaru Solterra har en startpris fra 479.000 kroner. I tillegg kommer frakt og leveringskostnad.

Solterra kommer i tre forskjellige utgaver - alle med firehjulsdrift:

  • Nordic: Fra 479.000 kroner (pluss frakt og levering)
  • Limited: Fra 500.000 kroner (pluss frakt og levering)
  • Sport: Fra 510.000 kroner (pluss frakt og levering).
DEKKSLITASJE: Slites dekkene raskere på elbiler enn andre biler? I videoen har vi gått påstanden nærmere i sømmene. Video: Øivind Lie-Jacobsen / Elbil24 Vis mer

Hva er forskjellen på Nordic, Limited og Sport?

I tillegg til forskjell i pris, skilles de ulike utgavene ved ulik rekkevidde og utstyrsnivå.

Velger du for eksempel å oppgradere fra Nordic til Limited, får du med deg rattvarme, varme i baksetene, elektrisk justerbart passasjersete foran, trådløs lading av mobil, oppgradert stereoanlegg, større felger og automatisk vipping av sidespeil når bilen settes i revers.

Velger du Sport-utgaven, får du med panorama-glasstak. Sport og Limited har høyere egenvekt (2035 kg) enn Nordic (2010 kg), men mindre bagasjeplass:

  • Nordic: 452 liter bagasjerom
  • Limited: 441 liter bagasjerom
  • Sport: 441 liter bagasjerom

Hva er rekkevidden på Subaru Solterra?

Subaru oppgir forventet rekkevidde etter den etablerte WLTP-standarden (23 varmegrader).

  • Nordic: 466 km (WLTP)
  • Limited: 419 km (WLTP)
  • Sport: 416 km (WLTP)

Som nevnt tidligere er Limited og Sport tyngre enn Nordic. De to dyreste modellene har dessuten 20-toms hjul, som sammen med høyere egenvekt forklarer hvorfor Limited og Sport har kortere rekkevidde.

Hva er likhetene mellom Nordic, Limited og Sport?

Sett bort fra pris, rekkevidde, bagasjeplass, panorama-glasstak og utstyr, er de meste likt mellom de tre utgavene.

Nordic, Limited og Sport kommer alle med firehjulsdrift (AWD). Utgavene er bygd likt fra bunnen av og har en svært god bakkeklaring (21 cm).

Viktige spesifikasjoner:

  • Batterikapasitet: 71,4 kWt
  • Effekt: 217 hk / 337 Nm
  • 0-100 km/t: 6,9 sekunder
  • Toppfart: 160 km/t
  • Hurtiglading: Opptil 150 kW

Hva er forskjellen på Subaru Solterra og Toyota bZ4X?

Det er veldig lite som skiller de to bilene. Solterra og bZ4X er bygd samme plattform, men mens Toyota kaller den e-TNGA, har Subaru gitt plattformen navnet e-SGP. Plattformen er utviklet i samarbeid mellom de to bilmerkene. For de som lurer: Toyota eier 20 prosent av Subaru og er største aksjonær i selskapet.

Derfor vil flere hevde at det her er snakk om samme bil, men med ulik logo. Hvor like de faktisk er, får vi først skikkelig svar på når vi har de to bilene sammen.

Det er imidlertid noen forskjeller verdt å nevne. Mens Subaru Solterra kun kommer til Norge med firehjulsdrift, kan man velge ren forjulsdrift som et alternativ på Toyota bZ4X. Dermed får man også en billigere inngang til bilene, ettersom tohjulsdrift medfører kun én elbmotor, og derfor prises rimeligere. Den billigste bZ4X-utgaven Active (RWD) er hele 67.600 kroner billigere enn Solterras innstegsmodell Nordic (AWD).

Mer interessant er det å sammenlikne Subaru Solterra Nordic med firehjulsdrift-utgaven til Toyota bZ4X. Her er Toyotas modell 40.500 kroner billigere, til tross for at bilene har samme rekkevidde. Årsaken er trolig at utstyrspakken til Solterra Nordic er noe større.

Sånn sett er det nok mest rettferdig å sammenlikne Solterra Nordic med bZ4X AWD Active Tech, som koster 482.500 kroner. Da skiller det kun 3.250 kroner - i favør Toyota.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.