Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Før jul kunne Elbil24 rapportere om at rundt 1000 nye, kinesiske elbiler står på Drammen havn, klare for å finne veien til norske eiere. Samtlige kom fra den kinesiske produsenten Maxus, og rundt halvparten av dem var varebiler av typen e-Deliver 3.
Store biler
Og det er nettopp store biler Maxus har spesialisert seg på. Posten Norge er en stor kunde, de har hatt Maxus-varebiler på veien siden 2018.
Men Maxus er også representert på personbilmarkedet med modellen Euniq MPV, en stor sjuseter som starter på 399.000 kroner. Ifølge Elbilstatistikk.no, har det så langt blitt registrert rundt 200 av dem her til lands.
Denne bilen bygges faktisk om til varebil i Norge, noe du kan lese mer om her:

Nå bygges den om til varebil - i Norge
To elbilnyheter myntet på Norge
Under den store bilmessa Shanghai Auto 2021, har Maxus nettopp vist fram flere nyheter, og minst to av disse kommer til Norge, ifølge den norske importøren RSA Bil AS.
Den første er stor og romslig SUV, som bærer navnet Maxus Euniq 6. Denne har vært på det kinesiske markedet en stund, men lanseres også i Norge i løpet av fjerde kvartal i år.

Bilen er 4,73 meter lang, 1,73 meter høy og 1,86 meter lang, og i Kina er den utstyrt med et batteri på 70 kWh, som skal gi en rekkevidde på 510 kilometer etter NEDC-standarden. WLTP-tall foreligger foreløpig ikke, men erfaringsmessig vet vi at disse ofte ligger et 10-20 prosent under.
Ifølge TU.no vil bilen få en prislapp som starter på rundt 400.000 kroner.
Elektrisk pickup
Den andre er en helelektrisk pickup, Maxus T90. Ifølge en pressemelding fra RSA Bil AS, har de en målsetning om å få lansert den i Norge i løpet av 2022. Bilen har akkurat kommet for salg i Kina, der den har vært tilgjengelig også tidligere - i fossilutgave.
T90 er en stor pickup, med sine 5,37 meter i lengden (en lang utgave på 568 cm er også tilgjengelig), 1,9 meter i bredden og 1,80 meter i høyden - og en akselavstand på 3,15 meter.
Batteriet her har en kapasitet på 89 kWh, som skal gi en rekkevidde på 595 kilometer målt etter NEDC-standarden. Ifølge TU.no vil den komme med fem seter i Norge, dersom importøren bestemmer seg for å ta den inn.
Ny plattform
Maxus benyttet samtidig anledningen til å lette på sløret om en ny helelektrisk plattform for fremtidige bilmodeller, som de har kalt MIFA (Maxus Intelligent Flexible Architecture). Plattformen baseres på tre forskjellige varianter, og danner grunnlag for både pickuper, varebiler, MPV-er og andre personbiler.
Plattformen muliggjør også firehjulstrekk, og flere kommende modeller vil bli levert med 4x4, ifølge SAIC Motors - som produserer Maxus-bilene.
Vi kommer med flere detaljer så snart vi får dem fra RSA Bil.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.