Kronikk

- Svekker elbilsatsingen der den trengs mest

Enda flere privatpersoner kommer til å kjøpe elbil neste år, som følge av statsbudsjettet. Men har du valgt elektrisk firmabil, får du en skattesmell. Det er helt uforståelig, mener Norsk elbilforening.

Leder kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening, Unni Berge. Foto: Norsk elbilforening
Leder kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening, Unni Berge. Foto: Norsk elbilforening Vis mer

Elbil24 inviterer fra tid til annen bransjefolk til å dele sine synspunkter, meninger, og standpunkt om elektrifiseringen av bilparken. Denne gangen ved Unni Berge, leder kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening.

I går kom regjeringen med sine tilleggsforslag til statsbudsjettet for 2022. Momsfritaket for elbil bevares. Forurensende ladbare hydrider blir dyrere, slik også forrige regjering foreslo. Kombinert gir dette styrket konkurransekraft for elbil. Begge deler har Norsk elbilforening jobbet for.

Elbil har endelig tatt av i hele Norge

Dermed ligger mye til rette for at elbilsalget fortsatt kommer til å øke neste år. Trenden med nye salgsrekorder vil fortsette fordi elbilsalget i Distrikts-Norge nå endelig har tatt av.

Dermed skulle man tro at Norge styrer stødig for å nå opptrappingen mot Stortingets mål om utslippsfritt nybilsalg i 2025. Men så enkelt er det ikke. For mens elbilsalget går som det suser i privatkjøpmarkedet, så går det fremdeles mye tregere i leasing- og firmabilmarkedet.

Svekker elbilsatsingen for firmabil

Derfor er det er helt uforståelig at den nye regjeringen mener at det skal bli mindre attraktivt for bedrifter å velge elbil for sine ansatte. Ny regjering foreslår å fjerne redusert sats for elbil i firmabilbeskatningen. I dag har man 40 prosent reduksjon i fordelsbeskatningen for firmabil dersom den er elektrisk. Det gjør at 11.000 mennesker har valgt elbil som firmabil. Disse får nå en årlig skattesmell, og det blir mindre attraktivt for å velge elektrisk firmabil framover.

Et eksempel: Har du valgt en elbil til om lag 500.000 kroner, så vil hovedbildet være en skatteskjerpelse på mellom 14 til 18.000 kroner årlig.

Leasing- og firmabilmarkedet er for fossilt

Regjeringen argumenterer for at elbiler nå utgjør 63 prosent av det totale nybilsalget, og at det derfor er på tide å gjennomføre endringer nå. Men regjeringen unnlater å fortelle at elbilandelen i bedriftsmarkedet er mye lavere Helt konkret: Leasing- og firmabilmarkedet utgjør nesten halvparten av alt nybilsalg. Men mens 80 prosent av alle privatpersoner som kjøper sin egen nye bil, velger elektrisk, så er elbilandelen i leasing- og firmabilmarkedet bare på 40 prosent.

Det er mulig grepet er gjort under parolen rettferdig klimapolitikk. Det er likevel vanskelig å skjønne at klimapolitikken blir rettferdig av at det blir mer attraktivt å velge fossil firmabil.

Budsjettforhandlinger avgjør

Hva skjer så nå? Det blir budsjettforhandlinger i Stortinget. Da bør det tenkes på nytt om det virkelig er smart å fjerne miljøsatsen i firmabilbeskatningen. Man bør forvente at Stortinget i budsjettforhandlingene gjør noe med den lave elbilandelen i leasing- og firmabil. Dessuten bør man styrke politikken for å elektrifisere varebilmarkedet.

For målet må stå fast: I 2025 skal hele nybilsalget være elektrifisert. Og målet skal nås enten bilen kjøpes av en privatperson, av et leasingfirma eller en annen bedrift.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer