Valg av dekk:

- Tenk deg om. Er du i tvil om hvor dypt vannet er, ikke kjør

Pass deg for disse fellene.

Om høsten er det ekstra viktig å ha dekk med godt mønster fordi muligheten for vannplaning er stor. Foto: NAF.
Om høsten er det ekstra viktig å ha dekk med godt mønster fordi muligheten for vannplaning er stor. Foto: NAF. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): Det kan være vanskelig å vite hvilke dekk som gir deg størst trygghet på veien på røffe høstdager og når vinteren nærmer seg. Alt er avhengig av været og kjøreforholdene der du bor eller dit du skal.

Mange går helgen i møte med planer om å dra på hytta, fjellet eller på en eller annen utflukt. Noen går inn i de siste dagene av høstferien og har kanskje en hjemreise å legge bak seg.

Er det meldt snø der du skal kjøre, må du ta deg tid til å legge om til vinterdekk.

– Det skjer hvert eneste år når den første snøen kommer: Biler med sommerdekk som mister veigrepet og havner i grøfta. Den eneste måten å være på den trygge siden når snøen legger seg, er å få på vinterdekkene.

Det sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF i en pressemelding.

Fare for vannplaning

Hun advarer imidlertid mot å legge om til vinterdekk bare for å være på den sikre siden.

Vinterdekk gir nemlig dårligere veigrep og dermed mindre trygghet på regnvåte høstveier.

– Vårt beste råd er å sjekke værmelding og kjøreforholdene der du skal. Er det meldt snø, bør du skifte til vinterdekk.

- Er det meldt mye regn og typisk høstvåte veier, er det lettere å vannplane og miste kontrollen med vinterdekk. Vinterdekk drenerer bort vannet dårligere enn sommerdekk, sier Ryste.

NAF benytter også anledningen til å råde om å avpasse farten etter kjøreforholdene. Både ved snø og regnvåte veier er det naturligvis enklest å opprettholde kontrollen ved å senke farten.

Har du sjekket mønsterdybden?

Er det ikke meldt snø eller minusgrader der du ferdes, trenger du ikke å bekymre deg for å kjøre på sommerdekk. Men du bør sjekke mønsterdybden på dekkene ekstra nøye når høstregnet kommer.

- Forskjellen på nye og utslitte dekk er enorm. Jo mindre mønsterdybde, desto større sjanse for vannplaning og at du mister kontrollen på både bremsing og styring. Vi anbefaler ingen å kjøre med dekk som kun har 1,6 millimeter mønsterdybde, som er minstekravet på sommerdekk, sier Ryste.

Kvaliteten på dekkene betyr også mye for bremselengden på bilen. I mai foretok NAF Motor en test med nye kontra slitte sommerdekk.

Resultatet viste nærmere 100 meter forskjell i bremselengde.

Vann inn i bilen

Moderne biler er stappet med elektronikk. Ødelegges elektronikken er det dyrt å reparere.

Det er ikke så veldig dypt vann som skal til før du kan få problemer.

En vanlig personbil bør ikke kjøres i vann som er over 20 centimeter dypt, mens en SUV kan tåle en dybde på om lag 35 centimeter.

- Når vannet ligger over veien, er det lurt å tenke seg om. Er du i tvil om hvor dypt vannet er, ikke kjør gjennom vanndammen, sier Ryste.

- Kommer det vann inn i bilen gjennom dørterskelen, er det viktig å få det vekk og tørke bilen så fort som mulig. Det ligger elektroniske styreenheter og annen elektronikk i bunnen av bilen som du bør unngå å få vann på, avslutter Ryste.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer