Tesla i fritt fall:

Tesla-aksjen stuper

Er nå tilbake på 2014-nivå.

SLITER: Tesla gikk på en smell på børsen i midten av mai. Nå må det spares - igjen. Foto: Jamieson Pothecary
SLITER: Tesla gikk på en smell på børsen i midten av mai. Nå må det spares - igjen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24):

I august i fjor twitret Elon Musk den famøse meldingen om at han ville privatisere Tesla til en pris på 420 dollar per aksje. I dag, 21. mai, hadde aksjen en bunnverdi på 196 dollar, langt under halvparten, på NASDAQ-børsen.

Dette er samme verdi som selskapets aksjer hadde februar 2014.

Så hva har skjedd med firmaet som kan notere seg en foreløpig toppverdi på over 383 dollar per aksje i juni 2017?

I halvannet år holdt aksjeverdien seg stabil på rundt 300 dollar, men siden desember 2018 har verdien sunket jevnt og trutt.

Og ser vi på selskapets utfordringer er det kanskje ikke så rart.

Batteritilgang

Tesla-sjef Elon Musk var tidligere i vår ute og ytret bekymring for en kommende mangel på batteriråstoff, men allerede nå kan selskapet merke en struping av tilgangen.

Inntil nå har Panasonic vært Teslas hovedleverandør, men ikke uten problemer.

Musk har tidligere pekt på batterileveransene fra Panasonic som en av grunnene til at produksjonen av Model 3 ikke gikk raskere.

Men nå kommer en ny utfordring, denne gang om den kommende modellen, Model Y. På en gjennomgang av Panasonic sitt årsregnskap forrige måned sa Kazuhiro Tsuga, administrerende direktør i Panasonic, følgende:

– Vi vil gå tom for batterier hvis Tesla starter salget av Model Y og utvider selskapet neste år. Hva skal vi gjøre da? Det er en av flere ting vi må diskutere med Tesla, skriver electrek.com.

Tesla har riktignok kjøpt opp batteriprodusent Maxwell. Håpet er at selskapets leveranser skal bøte på batterimangelen som allerede viser seg. Tesla har også hatt et ønske om å utvikle egne batterier, og flere tror at oppkjøpet av Maxwell kan bidra til å gi Tesla et forsprang på de andre bilprodusentene.

Pengeproblemer

Samtidig har Musk nylig sagt at selskapet har stramme økonomiske rammer. Fra før har de strammet inn utgifter flere ganger, og har i to runder sagt opp ansatte i et forsøk på å kutte kostnader.

Nå kan det virke mer akutt.

I en e-post til Tesla-ansatte, som Reuters har fått tilgang til, skal Musk nylig ha fortalt alle sine ansatte at selskapet bare har penger i ti måneder til, med mindre de klarer å kutte kostnadene drastisk.

Han fortsetter med å informere om at han selv og selskapets nye finanssjef Zach Kirkhorn vil gjennomgå alle utgifter selskapet har. Dette inkluderer deler, lønn, reiseutgifter, leie, med mer.

-Bokstavelig talt alle utbetalinger som er gjort fra vår bankkonto, skriver Musk i e-posten.

Kostnadskutt

Allerede i fjor kom de første kostnadskuttene for selskapet. Etter å ha gjennomgått regnskapene, kuttet sjefen samarbeidet med flere underleverandører, som han mente var hindre for produksjonen. Til sammen røk om lag ni prosent av de ansatte.

I januar røk sju prosent til, og for å spare ytterlige varslet Tesla at de ville stenge flere av utsalgsstedene. Flere av disse ble imidlertid holdt åpne likevel.

Håpet var at den store utleveringen av Model 3 skulle gi litt penger i banken. Tallene etter første kvartal viste en inntjening på 2,2 milliarder dollar. Men samtidig tapte de 702 millioner dollar, noe som gjorde at Musk satte selskapet på en såkalt pengediett.

De klarte å samle inn 2,7 milliarder dollar for å holde selskapet flytende, men heller ikke dette har stukket hull på pengebyllen, ifølge Musk.

-Dette er mye penger, men det gir oss faktisk bare om lag ti måneder, med forbruket vi har hatt i første kvartal, for å komme i null.

«Code Red»

På mandag droppet altså aksjeverdien til et foreløpig bunnpunkt. I finansnettstedet fortune.com fordi en børsanalytiker, Daniel Ives, ga selskapet Code Red, eller rød kode.

Ives har fulgt med på selskapets aksjekurs siden desember 2018. Årsaken til mandagens røde kode, er en mangel på tiltro til at selskapet kan levere biler i den hastigheten de selv hevder.

– Med en "Code Red"-situasjon hos Tesla, utvider Musk med forsikring, robotaxier og andre futuristiske prosjekter, når de i stedet burde hatt fokuset på å produsere nok biler til å dekke Model 3-etterspørselen og forenkle forretnings- og utgiftsstrukturen, sa Ives til Bloomberg Television, ifølge nettstedet.