Lade på Tesla-ladestasjoner

Tesla åpner opp i en rekke nye land i Europa

Åpner Supercharger-nettverket sitt stadig flere steder - inkludert mer enn 40 ladestasjoner i Sverige.

Elbil24 var til stede da Tesla åpnet sin ladestasjon på Nebbenes for alle elbiler. Vi var også blant de første som fikk teste løsningen. Video: Bjørn Eirik Loftås / Elbil24 Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): Tesla fortsetter nå åpningen av sitt nettverk av lynladestasjoner for andre bilmerker, og nå har de utvidet pilotprosjektet til å omfatte Sverige, Storbritannia, Belgia, Østerrike og Spania. Fra før har de åpnet en rekke ladestasjoner i Norge, Nederland og Frankrike.

Sverige er det landet som i denne omgang har fått åpnet flest åpne Tesla-ladere, 42 stasjoner med totalt 542 lynladere. Ellers er fordelingen slik (Elbil24s egen opptelling):

  • Storbritannia: 15 stasjoner
  • Spania: 13 stasjoner
  • Belgia: 11 stasjoner
  • Østerrike: 10 stasjoner

Her finner du Tesla-ladere som er åpne for alle

I Norge er det nå 58 supercharger-stasjoner med totalt 812 ladestolper som er tilgjengelig for andre bilmerker, opplyser Tesla. Det gjør Tesla til Norges største leverandør av lynlading.

Bilprodusenten har laget et ladekart som viser stasjoner som er åpne for alle. Kartet oppdateres etter hvert som det åpnes flere ladestasjoner, og du finner det her.

Må betale mer

Som i Norge, vil det også i de andre landene koste noe mer for andre bilmerker å lade, enn for Tesla-eiere. Hvis man derimot betale en månedsavgift (i Norge er denne 129 kroner pr måned), vil man kunne lade til samme pris som Tesla-eiere på de åpne stasjonene.

Da Tesla tidligere i mai åpnet opp en rekke nye ladestasjoner for andre bilmerker i Norge, kostet det i snitt 4,05 kroner pr kWh dersom man tegnet månedsabonnement, og i snitt 6,10 kroner uten.

Til sammenligning må svenskene betale i snitt 7,30 svenske kroner pr kWh uten abonnement. 1 svensk krone er nå verdt 0,98 norske kroner.

Det er videre et krav i alle landene at bilen har såkalt CCS-ladekontakt - noe nær sagt alle nyere elbiler har, med unntak av Nissan Leaf, Lexus UX 300e og Xpeng G3, som har såkalt Chademo-kontakt. Dette kan du lese mer om i saken under.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.