Strid om pilotprosjekt:

Tesla-avtale kan stride mot loven

Hurtigruta Carglass hevder å skulle få enetilgang til teknisk verktøy fra Tesla. Kan være brudd på konkurransereglene, sier Konkurransetilsynet.

STRID OM AVTALE: Et pilotprosjekt skal gi Hurtigruta Carglass et fortrinn ved bytte av frontruter på biler fra Tesla. Konkurrenten reagerer. Foto: Shutterbox.
STRID OM AVTALE: Et pilotprosjekt skal gi Hurtigruta Carglass et fortrinn ved bytte av frontruter på biler fra Tesla. Konkurrenten reagerer. Foto: Shutterbox. Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Hurtigruta Carglass hevder at de, som eneste aktør på ruteskift, skal få tilgang til et viktig teknisk verktøy av Tesla.

Konkurrent Riis Bilglass reagerer, og Konkurransetilsynet sier at det kan være brudd på konkurranseloven.

Får tilgang i pilotprosjekt

Verktøyet det dreier seg om er Tesla sin Tool Box, som lar verkstedmedarbeidere diagnostisere og kalibrere bilen.

For firmaer som driver med skift av frontruter, er dette verktøyet helt nødvendig for å kalibrere bilen etter ruteskiftet, for å forsikre seg om at bilen og de systemer som er festet til ruten, fungerer som de skal med den nye ruten på plass.

Problemet er at det per nå kun er Tesla selv som har tilgang til denne Tool Box'en, og derfor også kalibreringsverktøyet som trengs ved ruteskift.

- Det er ingen eksterne verksted som har tilgang til Teslas kalibreringsverktøy. Men vi jobber med et pilotprosjekt nå relatert til glassarbeid, sier kommunikasjonssjef i Tesla Norge til Bilbransje24 (bak betalingsmur).

Aktøren som mener de skal tilbys verktøyet i pilotprosjektet er Hurtigruta Carglass, som sier til det samme nettstedet, at de regner med å få tilgang til verktøyet i august eller september.

Reagerer

Dette har fått konkurrent Riis Bilglass til å reagere.

Mens man hos Hurtigruta Carglass vil kunne både bytte og kalibrere en frontrute på stedet, må Riis Bilglass kjøre bilen til et Tesla-verksted for å utføre kalibreringen etter at de har skiftet ruten, og før kunden kan få tilbake bilen.

Dette er, ifølge Riis Bilglass AS, mest uheldig for kundene, da det enkelte steder er lange avstander fra Riis Bilglass til Tesla-verkstedene.

IKKE FORNØYD: Daglig leder i Riis Bilglass AS, Tone Jakobsen, mener en slik avtale vil være uheldig for Tesla-kunder. Foto: Riis Bilglass
IKKE FORNØYD: Daglig leder i Riis Bilglass AS, Tone Jakobsen, mener en slik avtale vil være uheldig for Tesla-kunder. Foto: Riis Bilglass Vis mer

- Dette vil gi en konkurransevridning som ikke vil gagne bileierne, og det er vanskelig å forstå hvordan de skal bli satt i sentrum når Tesla velger en slik løsning ovenfor sine kunder, sier daglig leder i Riis Bilglass AS, Tone Jakobsen til Elbil24.

- Hva har det å si for dere å ikke ha dette verktøyet, mens en konkurrent har det?

- Det vil si at vår konkurrent vil få et konkurransefortrinn som vi mener ikke er innenfor konkurranselovgivningen, sier Jakobsen.

- Dette vil gi oss store økonomiske tap fordi det vil medføre unødvendig mye kjøring og venting for våre avdelinger. Kundene kan jo også reagere negativt med at vi må kjøre store avstander med deres biler for å få bilen kalibrert, sier Jakobsen.

I strid med konkurranseregler

Konkurransetilsynet bekrefter at en slik avtale kan være i strid med konkurransereglene.

- Vi uttaler oss ikke om enkeltsaker, men på generelt grunnlag kan jeg si at alle verksteder skal ha tilgang til den samme tekniske informasjonen om kjøretøy. Dette er for å sikre god konkurranse på markedet, forteller seniorrådgiver i Konkurransetilsynet, Rebekka Søvik, til Elbil24.

- Dersom én aktør får teknisk informasjon som ikke andre får, så kan dette være et brudd på konkurransereglene, forteller hun.

Dette er kun snakk om et pilotprosjekt, kan man unngå brudd på konkurransereglene ved å gi informasjonen i en begrenset periode?

- Dette gjelder selv om det er i en prøveperiode.

Vurderer å melde inn

For at Konkurransetilsynet skal kunne uttale seg spesifikt med hensyn til om et selskap har brutt konkurransereglene, kreves en grundig utredning av saken. Da må de først få saken i hende.

- Saker oppstår på bakgrunn av at vi mottar tips eller klager, eller vi kan på eget initiativ undersøke saker. Vi uttaler oss normalt ikke om saker før sakene er avgjort, sier Søvik.

Riis Bilglass AS kunne meldt saken inn til Konkurransetilsynet, men har foreløpig valgt å la være, forteller daglig leder, Tone Jakobsen.

- Vi vurderer å melde saken inn til Konkurransetilsynet om dette blir en realitet som Tesla velger. Tesla-kundene som velger Riis Bilglass, eller har avtaler med forsikringsselskaper som har Riis Bilglass som sin hovedsamarbeidspartner på bilglass, må vente lenger for å få et ruteskift utført hos oss, og kanskje komme tilbake to ganger.

- Dette er svært uheldig for Riis Bilglass, da kvalitet, rask levering og service står i høysete ovenfor alle våre kunder, legger Jakobsen til.

Jobber med pilotprosjekt

Til Bilbransje24 sier Hurtigruta Carglass at de har jobbet med Tesla i tre år for å få dette prosjektet på plass, og at prosjektet kun skal gjelde dem.

Dette er, ifølge dem selv, fordi de er underlagt det verdensomspennende konsernet Belron, som skal være Teslas foretrukne partner sentralt.

INGEN KOMMENTAR: Kommunikasjonssjef i Tesla Norge sier de ikke vil kommentere aspektene rundt pilotprosjektet. Foto: Christina Honningsvåg
INGEN KOMMENTAR: Kommunikasjonssjef i Tesla Norge sier de ikke vil kommentere aspektene rundt pilotprosjektet. Foto: Christina Honningsvåg Vis mer

Tesla Norge vil imidlertid verken bekrefte eller avkrefte eventuelle aktører i et kommende pilotprosjekt. Men de bekrefter at de vurderer et pilotprosjekt hvor andre aktører skal få tilgang til det omtalte kalibreringsverktøyet.

- I skrivende stund finnes det ikke noe pilotprogram, og vi har ikke tenkt til å spekulere i teoretiske juridiske aspekter knyttet til fremtidige prosjekter, sier kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland.

Utover dette har Tesla ingen kommentarer til verken kritikken fra Riis Bilglass AS eller eventuelle brudd på konkurranseloven.