(Elbil24):
Bilprodusenten Tesla er bekymret for framtidas produksjon av batterier.
På en konferanse i Washington nylig advarte de om at det kan bli en mangel på essensielle råstoffer som trengs for å lage batteriene elbilene trenger.
En kommende mangel
Ifølge Reuters er det spesielt råstoffer som litium, kobber og nikkel selskapet er bekymret for tilgangen til.

Dette er de sikreste sommerdekkene
Tesla er en av verdens største forbrukere av batterier, og nikkel, kobber og litium er noen av hovedkomponentene i det etter hvert kjente litium-ion-batteriet
På en lukket konferanse for blant annet gruvebransjen uttrykte Teslas globale sjef for mineraler i batterier, Sarah Maryssael, at de ser en kommende mangel på de viktigste mineralene.
Batterier i elektriske biler bruker dobbelt så mye kobber som motorene i fossilbiler, og ifølge Reuters er kobberindustrien under press på grunn av for lite investeringer.
I tillegg til etterspørsel fra bilbransjen, vil også andre aktører, som Amazon, trenge større og større mengder kobber i eksempelvis hjemmeassistenter.
Bransjen skal, ifølge nyhetsbyrået, derfor nå jobbe febrilsk for å få inn mer kapital og bygge opp produksjonen for å møte alle behovene

Skal revolusjonere elbil-batteriet
Vil kutte på kobolt
Når man snakker om elbilbatterier, er det som oftest kobolt folk flest tenker på. Teslas sjef Elon Musk er imidlertid imot bruken av mineralet, på grunn av arbeidsvilkårene i gruvene.
Disse gruvene befinner seg i all hovedsak i den Demokratiske Republikken Kongo, hvor det er kjent at kobolt utvinnes på en kritikkverdig måte.
Maryssael i Tesla fortalte at Tesla derfor vil satse mer på nikkel de kommende åra.
Allerede skal Tesla være den bilprodusenten som bruker minst Kobolt i sine batterier, men fokuset på nikkel skal begrense dette ytterligere.

BMW går bort fra Kongo-kobolt
Flere bekymret
Tesla er ikke den eneste bilprodusenten som bekymrer seg for tilgangen til elbilbatterier framover.
Mercedes-Benz og Daimlergruppen har laget sin egen batterifabrikk i Polen for å sikre batterier til gruppas kommende ti elbiler. I tillegg har de investert over en milliard euro i et globalt produksjonsnettverk for batterier.
Renault og Volkswagen har inngått en avtale med den koreanske batteriprodusenten LG Chem om produksjon av batterier til deres biler. I tillegg har VW sikret seg tilgang på litium-ion batterier til 10 millioner biler.
VW sier at dagens litium-ion batterier inneholder råvarer som det enten er knapphet på, eller som det utvinnes for lite av. På sikt står teknologien for fall, mener batteriekspertene hos VW. Dermed vil de fra 2030 kun benytte seg av faststoff-batterier i deres biler.

Forbereder seg på el-bilbatteri-bølgen
Dette løser noe, men ikke alt, ettersom faststoff-batterier også benytter en god del av de sjeldne råvarene.
Tidligere direktør for Byton, Carsten Breitfeld, uttalte også i et intervju med Elbil24 i vinter at de ser en midlertidig mangel på råvarer i perioden 2020-2022.
Når det gjelder Nissan, så fortalte ansvarlige for batteritjenester, Francisco Carranza, til Elbil24 at de har god kontroll på tilgangen for egen del. Dette fordi de gjennom god planlegging har budsjettert behovet for lang tid fremover. Den gang snakket han også mye om satsingen på fremtidens batterier.
BMW har på sin side startet arbeidet med å se på hvordan de kan sikre en bærekraftig utvikling av råstoffer til sine batterier, og har gått helt vekk fra den omstridte Kongo-kobolten.
For å helt erstatte Kongo-kobolt i batteriene, forventer BMW at flere sjeldne råmaterialer må utforskes i andre områder. Men etterspørselen er stor, og for å kunne erstatte kobolt må denne etterspørselen betydelig ned, mener selskapet.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.