Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til våre beste saker, og en lang rekke medlemsfordeler.
(Elbil24:) Tesla er som kjent et amerikansk selskap, som til nå har produsert det aller meste av modeller i Freemont, California. Dette gjelder også bilene som ender opp på det norske markedet, uavhengig av hvilken modell du har valgt.
Mange av bilene som ender opp i Europa er innom Teslas fasiliteter i Tillburg i Nederland før de blir sendt videre til de respektive landene.
Dette for å få montert lykter og annet som varierer fra marked til marked, samt en ekstra klargjøring.

Verdens raskeste elbil?
..then we take Berlin
Som kjent er Tesla også i ferd med å bygge en fabrikk i Berlin, som etter alt å dømme skal produsere biler for det europeiske markedet allerede neste år.
I et intervju vi hadde med Elon Musk for en tid tilbake, var han klar på at han på sikt måtte produsere både batterier og biler nærmere de respektive markedene.
Når fabrikken i Berlin starer produksjon i løpet av neste år, er det først og fremst Model Y som skal produseres der. Dette er en modell Tesla har store forventninger til, og er en modell som passer det europeiske markedet som hånd i hanske.
Årsaken er at markedet først og fremst etterspør det de kaller SUV, men som i praksis er litt høyere biler som man setter seg inn i, fremfor ned i. I Europa selges det også mye biler som kan fungere for ethvert behov, som har god plass, har mulighet for hengerfeste og som gjerne kan ha en skiboks på taket – spesielt viktig for Ola Normann.
Når vi så ser på den suksessen Tesla har hatt med Model 3 her til lands, en bil som er lav og relativt liten som markedet normalt ikke ville tent på, så er det lett å forstå hvorfor det stilles store forventninger til Model Y.

Bevisst juks, eller bare uflaks?
Blir kinesisk
Nå melder derimot Bloomberg at Tesla skal la fabrikken i Kina ta seg av produksjonen av Tesla Model 3 for Europa. Tesla er naturligvis klar over at resten av bilbransjen nå er i ferd med å lansere konkurrerende modeller, biler som VW ID.3 og ID.4, Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E (som skal produseres i Mexico), og en rekke andre merker og modeller.
Å produsere bilene i Kina vil etter alt å dømme gjøre det mulig å produsere dem billigere, og dermed ha mulighet for å gjøre dem mer konkurransedyktige.
Tesla er derimot ikke alene om å produsere i Kina for det Europeiske og norske markedet. Nylig lanserte Polestar 2 produseres i Kina. Det samme med BYD, MG, Xpeng og en lang rekke andre kommende modeller. Den tid er også forbi, da man med hånden på hjertet kunne slå fast at kinesisk produserte varer er både billige og dårlige.
I utgangspunktet var fabrikken i Kina ment til kun å produsere biler for det lokale markedet, med en total kapasitet på 200.000 biler i året. Nå er dette i følge Bloombergs kilder endret, og biler skal sendes til flere andre markeder, deriblant Europa.

Hva vil dette bety for oss?
Det er alt for tidlig å si om det får noen påvirkning i det hele tatt. Som forbrukere kan vi håpe på at det vil gjøre bilene billigere, at Tesla bruker en eventuell rimeligere produksjonsprosess til å gjøre bilene enda mer konkurransedyktige. Dette vil legge press på alle de andre produsentene, og gi rimeligere biler over hele fjøla. Utover dette er det liten grunn til å tro det gjør noe med kvaliteten.
Fasilitenene i Kina er splitter nye, og laget for å opprettholde en viss standard. Elon Musk har selv sagt at fabrikken i Berlin vil spytte ut bedre bygde biler enn det de gjør i USA, noe vi gjerne ser. I perioder har det vært mye seriefeil, ikke minst lakkproblemer, med bilene fra Freemont. Dersom vi i tillegg til bedre biler kan ende opp med rimeligere biler, så er det ene og alene en gevist for oss forbrukere. Om det blir en realitet gjenstår å se.
Kina-produserte Model 3 for Europa skal i følge kildene starte fjerde kvartal i år, eller rett over nyåret.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.