Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.
(Elbil24): Forventningene har vært store til Teslas mye omtalte selvkjøring - gjerne kalt FSD (Full Self Driving). Nå er funksjonen omsider sluppet for amerikanske eiere, men den er ikke like enkel å ta i bruk som mange nok hadde ønsket seg.
Det viser seg at amerikanske Tesla-eiere først må melde seg opp for funksjonen. Deretter må de gjøre seg fortjent til den ved å kjøre forsiktig i én uke, skriver Electrek.
Deres journalist Seth Weintraub er blant dem som har meldt seg opp for funksjonen. Han forteller om sitt iherdige forsøk på å kjøre eksemplarisk i testuka:
- Jeg tilbrakte kvelden i 55mph (88 km/t) på motorveien i håp om å øke scoren min. Det irriterte selvsagt alle andre, bortsett fra en annen Tesla-eier som prøvde det samme som meg, skriver Weintraub.

Tesla mot Skoda i ladetest: - Seier med bismak
Oppførsel fra 0-100
Han legger ikke skjul på at det er en krevende oppgave å gjøre testfunksjonen fornøyd. I tillegg til å kjøre i laveste tillatte hastighet på motorveien, har Weintraub forsøkt å unngå kraftig akselerasjon og nedbremsing.
Det er en funksjon som beregner forsikringspris som vurderer de påmeldte Tesla-eiernes oppførsel i trafikken.
Bilen din og den tilhørende appen vil underveis gi deg tilbakemelding på hvordan du ligger an, oppgitt i en score som strekker seg fra 0-100.
- Et høyere resultat indikerer tryggere kjøring. De fleste sjåfører vil ha et resultat på 80 eller mer, skriver Electrek og siterer dokumentet som beskriver funksjonen.

Tesla Model Y eller Model 3? Her er alt du må vite
Mye å passe på
Aggressiv kjøring vil skade scoren din betraktelig. Skarpe svinger og det å ligge tett på bilen foran, anbefales ikke. Raske akselerasjoner og kraftige nedbremsinger teller negativt på resultatet.
Det samme gjør eventuelle kollisjonsvarsler og antallet ganger førerassistenten Autopilot har skrudd seg av.
Med andre ord er det nok å passe på om du har mål om å gjøre deg fortjent til FSD. Weintraub er skeptisk til opplegget og lar seg irritere over at han ble trukket i poeng fordi en stein i oppkjørselen ble antatt å være en møtende bil.

TEST: Tesla Model Y mot Skoda Enyaq Sportline
Store summer
Electrek-journalisten endte uken med en score på 84, men er lite imponert over hva han sitter igjen med etter å ha bladd opp for FSD for flere år siden.
Tesla-eiere har betalt opp mot 10.000 dollar - over 80.000 kroner - for å få bygget selvkjøringsfunksjonen inn i bilen sin.
Nå må du gjøre deg fortjent til å få den aktivert, og om du mislykkes, er det trolig bare å glemme å se igjen pengene du engang betalte for FSD.
Så er spørsmålet hvordan den siste utviklingen i Teslas selvkjøringssystem vil påvirke nordmenn. I Tyskland er det åpnet opp for testing av selvkjøring på nivå tre, og Mercedes EQS er den første bilen som får flytte testingen ut i trafikken.
Elon Musk har nylig hevdet at FSD snart vil komme til Norge, men funksjonen er enn så lenge ikke tillatt her til lands.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.