Euro NCAP:

Tesla får smekk for førerassistansen

Systemene står kun til moderat karakter, og blir gruset av sine tyske konkurrenter.

STYRKER OG SVAKHETER: Tesla Model 3 kunne vise til begge deler, forteller Euro NCAP i sin rapport.
STYRKER OG SVAKHETER: Tesla Model 3 kunne vise til begge deler, forteller Euro NCAP i sin rapport. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Euro NCAP er instansen som leverer de offisielle kollisjons- og sikkerhetstestene i Europa. De fleste nye biler er innom der og får sin dom. I de senere årene har Euro NCAP også gjort mange sideordnede tester, som nå.

Denne gangen har de samlet testet 10 forskjellige biler med tanke på førerassistanse, bistand for det mange kaller selvkjøring.

Den eneste rene elbilen som ble testet var Tesla Model 3, som for anledningen var utstyrt med programvare 2020.36.10, hardware 3.0 med FSD (Full Self-Driving).

Moderate resultater

For å gjøre en lang historie kort, så fikk Tesla Model 2 et resultat på to av fire punkter. Selve assistansepakken fikk 36 % poengsum for assistansekompetansen, mens den på det Euro NCAP kaller sikkerhets-backup fikk 95 prosent score. Det ble i tillegg nevnt at samme system er tilgjengelig på Model S og Model X.

I sine kommentarer er også Euro NCAP knallhard mot Teslas lovnader, og de forventninger de skaper hos kundene ved å kalle systemet Autopilot, og mener det kan være med på å skape forvirring.

Model 3 for også kommentarer på at syteminformasjonen er tydelig, vel og merke i skjermen i konsollen. Euro NCAP savner derimot et headup-display, som gir føreren nødvendig informasjon, uten å ta blikket vekk fra kjøreretningen. At Tesla har et innvendig montert kamera som ikke bistår i å følge med på fører, men er avhengig av tilbakemeldinger om rattbevegelser finner de også underlig.

Ikke godt nok

Som Elbil24 har kommentert ved flere anledninger, så er også Euro NCAP forundret over at Tesla benytter kartbasert informasjon for å vite gjeldende fartsgrenser. Dette blir feil i veldig mange tilfeller.

Her skal vi legge til at Tesla er i ferd med å lansere kamerabaserte systemer som støtter skiltgjenkjenning.

Model 3 får skryt for å holde bilen midt i sin egen fil ved styreassistanse i alle hastigheter, også gjennom egne s-kurver som testen var satt opp med. Det blir også nevnt at den har blindsonevarsling og assistanse.

I konklusjonen fra Euro NCAP får Tesla ros for å utmerke seg i å gjøre jobben for føren, men de er for dårlige til å overvåke førerens engasjement, noe de mener kan gi føreren overdreven tillit til at bilen gjør jobben best selv, og således blir uoppmerksom uten at bilen registrerer det.

Under punktene definert som Safety Backup gjorde som sagt Tesla Model 3 det bra.

Last ned hele testrapporten her

Blant bilene som er testet samtidig som Telsa Model 3 finner vi blant annet følgende:

Veldig bra:

  • Audi Q8
  • BMW 3-serie
  • Mercedes-Benz GLE
  • Ford Kuga

Bra:

  • Ford Kuga

Moderat:

  • Nissan Juke
  • Tesla Model 3
  • Volvo V60
  • VW Passat

Enkleste nivå:

  • Peugeot 2008
  • Renault Clio
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.