Regenerativ bremsing

Tesla får tilbake etterlenget funksjon

Den ble fjernet i 2020, men mange har savnet muligheten til å justere hvor mye bilen bremser opp når du slipper gasspedalen.

BEDRE PÅ GLATTA?: Snart kan du bestemme nivået på regenereringa av energi på Tesla, ifølge nettsted. Mange hevder det vil gjøre den tryggere på glatta, men ikke alle. Foto: Bjørn Eirik Loftås
BEDRE PÅ GLATTA?: Snart kan du bestemme nivået på regenereringa av energi på Tesla, ifølge nettsted. Mange hevder det vil gjøre den tryggere på glatta, men ikke alle. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Det har vært en het potet i flere år: Teslas kraftige regenerering av energi når man slipper gasspedalen. Enkelte hevder at den til tider er så kraftig at den kan føre til hjulene låser seg på glatt føre, slik at man mister kontrollen over kjøretøyet.

Fjernet mulighet i 2020

På de fleste elbiler kan man justere hvor kraftig denne regenereringen skal være, noe som også blant andre Naf har anbefalt at man gjør når det er glatt.

Hos Tesla har man imidlertid ikke hatt denne muligheten siden 2020. Da ble den tatt bort, noe mange har vært kritiske til. I forbindelse med en tidligere sak sa daværende kommunikasjonssjef i Tesla, Even Sandvold Roland, følgende til Elbil24:

- At man ikke kan justere regeneringsnivået i bilen betyr ikke at det er fast – bilene våre overvåker veigrep og kjøreforhold kontinuerlig, og gjør dynamiske tilpasninger for å gi de best mulige kjøreegenskapene og optimalt forbruk til enhver tid.

Opplevde det som farlig

Det er imidlertid ikke en oppfatning alle deler. En av dem som sier hun har opplevd farlige situasjoner, er Sunniva Norberg fra Os utenfor Bergen. I et intervju med Elbil24 for en tid tilbake, sa hun blant annet dette:

- Av vane slipper jeg gassen på vei inn i en sving, og opplever da at bilen bremser kraftig opp, for deretter å gli over i motsatt kjørebane. Model Y er en fantastisk bil på sommerføre, men nå har jeg ikke særlig lyst å bruke bilen på vinterføre, sa hun.

En annen kritiker er Bjørn Nyland, bedre kjent som Tesla-Bjørn. I fjor vinter la han ut en video på Youtube som beskriver hvordan bakhjulene på Model 3 kan låse seg et øyeblikk på grunn av for kraftig regenerering. I videoen etterlyser han det han det han kaller Snow Mode, der blant annet regenerering tilpasses snø og is.

Fortsetter etter videoen

GJØR SJEKKEN: Ikke legg om til sommerhjul før du har sjekket dette. Video: Bjørn Eirik Loftås / Elbil24.no Vis mer

Nettsted: Justeringsmulighet kommer i ny oppdatering

Nå kan det imidlertid se ut til at Tesla omsider har valgt å høre på kritikerne. I en ny oppdatering av programvaren i bilen, får man nemlig velge om man vil ha standard eller lav regenerering, skriver Electrek.

Med lav regenerering ruller bilen lenger når du slipper gasspedalen, og mindre bremseenergi tilbakeføres dermed til batteriet. Samtidig vil mange oppleve at man har bedre kontroll, for eksempel når det er glatt.

- Skal du ned en bratt nedoverbakke kan du ha på mye, men kjører du på glatt og svingete vei bør du skru ned til et minimum eller helt av, sier senior kommunikasjonsrådgiver i Naf, Nils Sødal.

Best å la være?

Tesla anbefaler likevel at man velger standard-innstillingen, som tilsvarer dagens regenerering. Den øker rekkevidden og forlenger levetiden på bremseklosser og skiver, står det i beskrivelsen til funksjonen.

Elbil24s fagredaktør Fred Magne Skillebæk mener oppstyret rundt regenereringsløsningen til Tesla er hausset opp.

- Problemer kan naturligvis forekomme, men alle moderne elbiler har blant annet blokkeringsfrie bremser (ABS) og elektronisk stabiliseringsprogram (ESP) som vil slå inn så snart man står i fare for å miste veigrepet. Normalt sett vil disse systemene «vinne» og sørge for å holde bilen på veien, også ved høy regenerering, sier han.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.