Tesla Supercharger:

Tesla fjerner gratis superlading fra eldre biler

Men det påvirker bare noen biler.

FJERNES: Tesla fjerner muligheten for gratis lading i sitt ladenettverk for brukte biler. Foto: Christina Honningsvåg
FJERNES: Tesla fjerner muligheten for gratis lading i sitt ladenettverk for brukte biler. Foto: Christina Honningsvåg Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Gratis lading på Tesla sitt superlader-nettverk var en av grunnene til at kjøpere tidligere landet på en Tesla som ny bil.

Gratis lading betød at man kunne lade ubegrenset gratis på alle Teslas ladere i hele verden.

Nå har Tesla valgt å fjerne denne goden fra flere biler.

Ulike versjoner

Det har vært mange versjoner av gratis superlading opp igjennom Teslas levetid.

  • De første bilene produsert fikk gratis superlading ut bilens levetid.
  • Deretter fikk man, i en periode, med 400kWt med gratis lading ved kjøp av ny bil.
  • Etter dette var eneste mulighet til å skaffe seg gratis superlading gjennom henvisningsprogrammet til Tesla. Henvisningsprogrammet lot kjøpere av ny Tesla gi fem venner muligheten til å kjøpe ny Tesla, og få seks måneder med gratis superlading på kjøpet.
    Dette programmet ble imidlertid avsluttet i februar 2019.
  • Noen tilfeller av gratis superlading ble likevel gitt i en periode, for å øke salget av såkalte inventory-biler. Lengden på perioden med gratis lading har variert.
  • I mai ble gratis ubegrenset superlading igjen innført, og igjen som et ledd i å øke salget av inventory-biler. Denne gangen fulgte ikke ladingen bilens levetid, men kjøperens eierforhold av den aktuelle bilen.

Fjerner gratis-lading

Nå sier Tesla at de fjerner gratis ubegrenset lading fra enkelte av bilene. Bilene det gjelder er biler produsert før januar 2018, altså biler som i utgangspunktet har gratislading ut bilens levetid, eller Free Unlimited Supercharging, som Tesla kaller det, skriver electrek.co.

Det gjelder imidlertid langt fra alle bilene som er produsert i denne perioden.

Ifølge Tesla Norge dreier dette seg bare om biler som Tesla selger på sin inventory-side. Dette er biler som, som oftest, er tatt i innbytte av Tesla, når eiere vil oppgradere til en annen bil.

Mister ikke lading

Du står altså ikke i fare for å plutselig miste din gratislading, dersom du har en eldre modell.

Heller ikke ved et privatsalg, eller ved salg gjennom tredjepart, vil gratislading bli påvirket.

– Jeg kan bekrefte at dette bare gjelder biler som selges via tesla.com, sier kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland, til Elbil24.

Dermed kan dette være verdt å tenke på dersom du skal kjøpe brukt Tesla. Kjøper du en bil privat med gratis ubegrenset lading, kan du selge den videre med det samme. Kjøper du derimot av Tesla, mister du dette salgsargumentet ved videresalg.

Gratis lading ble i starten av Teslas historie gitt til nye kjøpere som et insentiv for å kjøpe Tesla. Den gangen var merket i sin spede start.

Nå lønner det seg ikke lenger for produsenten å gi ut dette, skrev Tesla-sjef Elon Musk i en melding på Twitter høsten 2018.

Dette skal også være årsaken til at de fjerner gratisladingen på brukte biler nå.

Fortsatt ikke dyrt

De aller fleste elbil-eiere i dag lader hjemme, dersom de har muligheten. For de fleste vil derfor gratis lading på de såkalte SuC-stasjonene, eller Superchargerne, først komme til nytte hvis man skal forflytte seg lengre avstander.

Tesla tar, der det er mulig, betalt per kwh du lader. Enkelte steder vil de i stedet ta betalt per minutt, men tar da hensyn til ladehastigheten.

Selv om prisene kan variere avhengig av sted, ligger den norske gjennomsnittsprisen på 1,70 kroner per kWh.

Har du et 100kWt batteri på bilen, vil det dermed bare koste deg 170 kroner å fylle en full tank, selv om de aller fleste bare vil lade batteriet 80 prosent fullt.

Hos Fortum og Circle K betaler man per minutt man lader, og prisen øker med en krone dersom du velger lynlading (opp til 150 kW) i stedet for hurtiglading (opp til 50 kW).

Hos Grønn Kontakt har de nylig innført en ny prissetting der man betaler både per minutt og per kwh. Hos Ionity betaler du foreløpig fastpris for en ladesesjon, men dette skal endre seg på sikt.

  • Fortum: 2,50 / 3,50 kr per minutt
  • Circle K: 2,50 / 3,50 kr per minutt
  • Grønn kontakt: 1,25 kr pr. min + 2,90 kr pr. kWh
  • Ionity: 80 kroner per sesjon.