Klager Tesla:

Tesla går mot klagerekord

Aldri før har Forbrukerrådet fått så mange klager på Tesla på et halvår.

KLAGEREKORD: Aldri før har Tesla fått så mange klager til Forbrukerrådet som første halvår 2019. Foto: NTB Scanpix
KLAGEREKORD: Aldri før har Tesla fått så mange klager til Forbrukerrådet som første halvår 2019. Foto: NTB ScanpixVis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Som Elbil24 har fortalt gjennom flere saker, er bilprodusenten Tesla i hardt vær flere steder i verden om dagen.

Selskapet har den siste tiden fått to søksmål mot seg i USA; ett på grunn av påstått feil på autopilot, og ett på grunn av struping av batteri og rekkevidde.

Et tredje kan også være på trappene i Finland, etter at det ble påvist avvik i lakken på Tesla Model 3.

Men også her hjemme viser det seg at ikke alle er like fornøyde med selskapet og bilene.

Tall fra Forbrukerrådet viser at det har kommet inn 86 klagesaker første halvår 2019. Dette er like mange klager som kom inn i hele 2018.

Høy tvistegrad

Elbil24 har fått en oversikt over klager på de ulike merkene første halvår 2019. Tallene viser altså at Tesla har fått 86 klager.

Bilprodusenten Toyota har kun fått tre klager mer, men til sammenligning kjører det 42.432 Teslaer på norske veier, mot nesten 345.000 Toyotaer.

Derfor har vi valgt å se på tvistegraden for bilmerkene, altså antall klager per 1000 bil, for å få et rettferdig sammenlikningsgrunnlag.

Oversikten under tvistegraden viser blant annet at Tesla har hele åtte ganger flere klager per 1000 bil enn Toyota, og tre ganger flere klager per 1000 bil enn Audi.

BMW Audi Volkswagen Toyota
Tesla (2019)1,92 ganger flere3,04 ganger flere4,56 ganger flere7,86 ganger flere
Tesla (2018)1,96 ganger flere1,91 ganger flere4,20 ganger flere6,20 ganger flere

Se hele oversikten over klager og tvistegraden på de ulike merkene nederst i saken.

Til tross for at det har vært flere nyhetssaker om Teslas nyeste bil, Model 3, den siste tiden, er kun 15 av de 86 klagene på denne modellen.

Disse klagene går blant annet på dårlig lakkjobb, problemer med avbestilling og manglende funksjoner i bilene.

De resterende klagene gjelder Model X og S, og handler i all hovedsak om avvik i kvalitet, samt klager på dårlig verkstedkapasitet.

Tesla Model 3 ble nylig kollisjonstestet av Europeiske NCAP: Se video av testen i videoen under.

Tesla fikk full score i Euro NCAPs kollisjonstest. Vis mer

- Burde hatt færre klager

Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, sier at det kan se ut som Tesla er på vei mot en klagerekord. For aldri før har de fått så mange klager i løpet av et halvt år.

- Vi har like mange klagesaker på Tesla halvveis i 2019 som vi hadde hele 2018. Tesla har hatt et rekordår når det kommer til nye biler, men veksten alene er ikke nok til å forklare økning.

Han sier at en så ung bilprodusent som Tesla burde hatt færre klager enn andre sammenliknbare merker.

- Vi ser at alle andre merker, som vi kan sammenlikne Tesla med, har en mye eldre bilpark enn Tesla. I praksis burde et selskap med en flåte med gjennomsnittsalder på 10 år ha flere klager per bil enn et selskap med en snittalder på rett over 2 år, noe som ikke er tilfelle i denne sammenlikningen.

Selvskapt problem

Satheesh Varadharajan, president i Tesla Owners Club Norway, tror at mange av klagene kommer fordi forventninger ikke blir innfridd.

- Jeg tror kundene ønsker at det de har kjøpt fungerer slikt det var tiltenkt. Mange eiere har kjøpt sin første bil, ny fra forhandler. Og det en elbil, noe som kan virke skremmende for mange. Det er mange faktorer som spiller inn, men felles er at de alle ønsker en bil som fungerer og et serviceapparat som kan hjelpe hvis det trengs.

TOCN: President Satheesh Varadharajan tror Tesla har skapt sitt eget klageproblem. Foto: Estate Media AS
TOCN: President Satheesh Varadharajan tror Tesla har skapt sitt eget klageproblem. Foto: Estate Media AS Vis mer

Han sier at de mange klagene kan være et resultat av et problem Tesla på mange måter har skapt for seg selv.

- Min personlige mening er at Tesla kanskje var litt for behjelpelig i starten, da antall biler var lavt. Det var lettere å ha personlig oppfølging, og ha bedre tid til hver bil, sier Varadharajan, og fortsetter:

- Nå som selskapet har blitt så stort som det har blitt, og representert i mer eller mindre samtlige kontinenter, så øker også utgiftene deretter. Det vil være langt fra bærekraftig å gi like god personlig service, og oppfølging, som tidligere. Det tror jeg i alle fall mange av de tidligste eierne føler på kroppen.

FORBRUKERRÅDET: Jurist Thomas Iversen mener Tesla må ta grep for å stoppe økningen i klager. Foto: Forbrukerrådet
FORBRUKERRÅDET: Jurist Thomas Iversen mener Tesla må ta grep for å stoppe økningen i klager. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

- Må ta kundene på alvor

Iversen i Forbrukerrådet tror også at kjøpernes forventning er noe av årsaken, en annen er kvaliteten på bilene.

- Det er ingen tvil om at de som kjøper Tesla stiller høye krav til kvaliteten på bilene. Det gjelder også Model 3, som prismessig ikke plasserer seg i premiumsegmentet. Når bilene da har problemer med kvaliteten, eller har estetiske avvik, blir det fort klager.

Nå mener Iversen at Tesla må ta grep for å komme seg ut av klagegropa, ikke minst for forbrukernes del.

- Vi forventer at Tesla tar kundene på alvor, og setter fokus på kundebehandlingen, også etter salget i fremtiden. Forbrukerrådet er kjent med at Tesla allerede har gjort en innsats for å øke verkstedkapasiteten, men denne må sannsynligvis ytterligere opp når over 10 000 nye Model 3-biler skal inn på førstegangsservice i løpet av 2020.

- Leit å se

Vi legger frem klagetallene for kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland.

- Vi synes selvfølgelig det er leit å se at det er en økning i antall klager. Samtidig må vi få minne om at de aller fleste Tesla-kundene i Norge er fornøyde, som dokumentert i blant annet Norsk Kundebarometer 2019, hvor Tesla med 4/5 stjerner ble plassert i kategorien svært fornøyde kunder.

Han sier at noen av klagene har dreid seg om ganske unike saker som kan ha falt utenfor etablerte prosesser.

-Vi jobber med våre interne rutiner for å sikre at færrest mulig kunder opplever behov for å involvere tredjepart, sier Roland.

Når det gjelder klagene på Tesla Model 3, viser Roland til utfordringene rundt utleveringene av modellen i vår, og tror dette kan være noe av årsaken.

TESLA: Kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland sier de ønsker å forbedre seg. Foto: Christina Honninsvåg
TESLA: Kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland sier de ønsker å forbedre seg. Foto: Christina Honninsvåg Vis mer

Han sier at de vil jobbe videre med å bli bedre enn de er i dag.

- Tesla lever ene og alene av fornøyde kunder. Som eneste bilmerke bruker vi ikke reklame eller betalt kommunikasjon. Flere uavhengige undersøkelser bekrefter at de aller fleste Tesla-kundene er fornøyde. Vi ønsker likevel å ytterligere forbedre kundetilfredsheten for å bedre hevde oss blant bilmerkene, hvor kampen om høyest kundetilfredshet er på olympisk nivå.

Listen under viser en oversikt over hvor mange klager de ulike merkene har fått, og tvistegraden, altså hvor mange klager de har fått per 1000 bil på veien. Tallene er hentet fra OFV, SSB og Forbrukerrådet.

Merke Antall biler Snittalder Klagesaker Tvistegrad (klager per 1000 bil)
Tesla42 4322,1862,03
Land Rover12 07213,1161,33
BMW176 3429,41861,05
MINI12 6126,7100,79
Jeep6 55016,350,76
Chevrolet19 87729,7150,75
Audi151 30010,11010,67
Fiat10 2191360,59
Mercedes-Benz163 12612900,55
Citroën39 0789,6210,54
Nissan127 5077,8670,53
Renault31 2049,5140,45
Volkswagen391 9069,91740,44
Saab21 3551690,42
Lexus9 7725,740,41
Ford164 93911,8670,41
Hyundai59 2268220,37
Jaguar8 31221,130,36
Opel87 50513310,35
Peugeot97 7369,2340,35
Mitsubishi95 1328,6330,35
Volvo226 04211,7760,34
Subaru51 6909,8170,33
Kia56 2904,5160,28
Honda51 94211140,27
Porsche11 31615,630,27
Suzuki56 6709,5150,26
Toyota344 94110,2890,26
Mazda65 8738,7160,24
Skoda100 3906,8240,24
Andre52 756n/a340,64