VW lanserte nylig ID.3 på det norske markedet, og i september ble den premiert med tittelen månedens bestselger – naturligvis med en ketchup-effekt av bestillinger som var samlet opp over tid.
Nå skal Tesla sette en stopper for suksessen, og setter prisene ned på nærmeste konkurrent, Model 3. Kraftig!
Dette gjør de på to måter. Gjennom en saftig prisreduksjon, og deretter med finansieringspriser på kun 0,25 prosent rente.
Noe av prisreduksjonen stammer antagelig fra en valutajustering, ettersom dollaren er blitt billigere, men dette demmer ikke opp for hele avslaget.
Prisendringene:
Variant | Rekkevidde (WLTP) | Gammel startpris | Ny startpris |
Model 3 Standard Range Plus | 409 km | 430 900 kr | 399 900 kr |
Model 3 Long Range | 560 km | 484 900 kr | 449 900 kr |
Model 3 Performance | 530 km | 539 900 kr | 499 900 kr |
I forkant av lanseringen av VW ID.3 lanserte selskapet sine priser for det norske markedet. Ikke alle var fornøyd, ettersom bilen krabbet opp mot nettopp Tesla Model 3 i pris.
Hvorfor kjøpe en ID.3 med kortere rekkevidde, kun tohjulsdrift, og mindre utstyr enn Model 3 til nær samme pris?

Kundene rister på hodet - slik svarer VW
Noe bedre ble det da prisene på de to første utgavene av ID.4 kom. Disse var merkbart holdt så lavt som mulig, og her er det også mulighet for firehjulsdrift.
VW har ikke ønsket å slippe prisene på hele modellrekken av ID.4, og dagens melding fra Tesla kan være noe av årsaken. Nå kan VW sette prisene, uten å gå tilbake på noe som er kommunisert tidligere.
Men med dagens prisnedsettelse fra Tesla må antagelig VW sette seg ned og regne på nytt.
Det stopper likevel ikke der. For Tesla tilbyr også å låne deg pengene til den nye bilen, og det nærmest gratis. Med helt ned til 0 kroner i innskudd kan du få låne hele kjøpesummen til 0,25 prosent rente.

Hysteriske Model 3 Performance
Tesla oppgir i en e-post følgende eksempel på månedsbeløp, avhengig av hvilken bil du velger:
Finansieringseksempler:
Model 3 Standard Range Plus (uten vinterdekk) | 3 604 kr/mnd |
Model 3 Long Range (med vinterdekk og hengerfeste) | 4245 kr/mnd |
Eksemplene forutsetter 0,25 % rente, 10 års nedbetalingstid, 0 kr i egenkapital og inkluderer termingebyr, etableringsgebyr og tinglysning. Leverings- og registreringsomkostninger er inkludert.
Dette må vi anse som del én i kampen. Nå er vi bare spent på tilsvaret fra Volkswagen, og alle andre leverandører av elbiler i denne prisklassen. For VW er ikke alene. Snart kommer Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach E, med flere. Det begynner rett og slett å bli mange elbiler på markedet, noe vi så i september. Da var det så mange som 16 forskjellige modeller der alle klarte å nå over 200 solgte eksemplarer.
Med denne prisjusteringen antar vi at Tesla snart krabber oppover på denne listen igjen.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.