Nye el-SUV'er i 2020:

Tesla-inspirert kineser til Norge neste år

Omlag 20 ulike modeller er ventet å følge etter de neste fem årene.

To nye bilmerker kommer på det norske markedet i 2020, SF5 er et av de. Her kan du se merkets egen introduksjonsvideo. Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): En rekke kinesiske elbiler skal komme på markedet de neste årene, og de første allerede neste år.

Bilimportøren Gill Gruppen har gjort avtale med to kinesiske merker, som skal levere elbiler med opptil 525 km.

NY SUV: El-SUV'en fra kinesiske DFSK kommer til neste år. Foto: produsenten.
NY SUV: El-SUV'en fra kinesiske DFSK kommer til neste år. Foto: produsenten. Vis mer

Ukjente merker

Gill Gruppen AS er fra før kjent som importøren av merker som Subaru, SsangYong og London EV Company(LEVC).

De skal lenge ha vært på jakt etter elektriske modeller for det norske markedet, og har nå funnet det, i den kinesiske Chongqing Sokon Motor Group.

- Vi har testet en rekke elektriske bilmodeller fra ulike fabrikker og har ved flere anledninger vært tett på å signere importavtaler. Mulighetene har vært mange, men vi har tatt oss god tid for å velge riktig. Da vi endelig kom til fabrikken i Chongqing fant vi akkurat det vi har vært på jakt etter.

Bilene som skal komme er altså fra merkene SERES og DFSK.

DFSK: Interiørbilde av DFSK E3, som skal komme til Norge i 2020. Foto: DFSK
DFSK: Interiørbilde av DFSK E3, som skal komme til Norge i 2020. Foto: DFSK Vis mer

- Dette er foreløpige ukjente bilmerker som i løpet av de neste årene vil ta store markedsandeler i hele Europa. Nå gleder vi oss stort til å få de første DFSK og SERES modellene på norske veier i 2020, sier en veldig fornøyd Jan Kåre Holmedal, daglig leder i Autoindustri AS, som er en del av Gill Gruppen.

Først ut til det norske markedet er modellene DFSK E3 og SERES SF5.

De to modellene skal, ifølge Gill Gruppen, være i produksjon i løpet av oktober. De første bilene vil trolig kunne leveres i Norge fra sensommeren 2020.

Tesla-kopi?

Begge modellene er elektriske SUV'er, og vil trolig kunne konkurrere med modeller som Jaguar I-pace og Audi e-tron, for å nevne noen.

SERES: Vil Seres S% kunne bli en konkurrent til dagens biler på markedet? Foto: Seres
SERES: Vil Seres S% kunne bli en konkurrent til dagens biler på markedet? Foto: Seres Vis mer

Mens DFSK E3 har en rekkevidde på 400 kilometer, målt etter NEDC-metoden, har SERES SF5 firehjulsdrift og en rekkevidde på 525 kilometer(NEDC).

Mens DFSK avslører lite informasjon på sine nettsider, er noe mer kjent om SERES SF5.

Bilen har et 90 kWh væskekjølt batteri. Den leveres med 694 hestekrefter, og et dreiemoment på 1040 Nm. Toppfart er målt til 250 km/t. Den har en 10 kW ombordlader og kan motta hurtiglading med en effekt på 100 kW.

Interiørmessig har produsenten valgt en skjermløsning som kan minne mistenkelig mye om Tesla sin. Kontrollpanelet kommer i form av en stor skjerm mellom frontsetene, på et ellers rent dashbord.

LIK TESLA: Inni bilen ser vi en skjerm som kan minne om de vi er kjent med fra Tesla sine modeller. Foto: SERES
LIK TESLA: Inni bilen ser vi en skjerm som kan minne om de vi er kjent med fra Tesla sine modeller. Foto: SERES Vis mer

Rekkeviddeforlenger

Samtlige SERES-modeller som kommer til Norge vil også kunne leveres med en såkalt Electric Vehicle Range Extender (EVR), eller rekkeviddeforlenger. Den totale rekkevidden skal da være på hele 1020 km, og dette NEDC-mål.

- Denne muligheten vil komme som et tilvalg for SERES SF5, men også for den noe mindre SF3 og den største modellen SF7 som begge komme på norske veier litt etter lanseringen av SF5, forteller Holmedal i Gill Gruppen.

- Teknologien tillater også at man lader opp andre elektriske biler direkte fra batteriet. Det kan kanskje være nyttig om man møter på uheldige bilister når man er i områder med dårlige lademuligheter, avslutter Holmedal.

SERES SF5 EVR, som den kalles med rekkeviddeforlenger, vil ha en 6,6 kW ombordlader, og tilby en ladeeffekt, eksempelvis til andre biler, på inntil 40 kW.

Ulike prissegmenter

Gill Gruppen opplyser at modellene fra DFSK posisjonere seg innenfor de kategoriene som selger mest i det norske markedet og ligge i prissjiktet 250.000 – 400.000 kroner. SERES vil konkurrere helt opp i det øverste prissegmentet når det kommer til design, ytelse og rekkevidde.

- Med DFSK og SERES vil vi kunne tilby elektriske bilmodeller av høy kvalitet og med ny teknologi innenfor alle relevante priskategorier. Hele veien fra kompakte bybiler og familiebiler til SUV og varebiler, også med 4WD. I løpet av de neste fem årene vil vi lansere opp mot 20 ulike modeller til det norske markedet, forteller Holmedal.

For å sikre seg en plass på interesselisten kan man fra i dag å inn på www.seresbil.no og www.dfsk.no