Lading av elbil:

Tesla jobber med trådløs lading

Det bekrefter designeren, Franz von Holzhausen

Tesla Cybertruck: I forbindelse med en demo hos tv-verten Jay Leno avslørte von Holzhausen nyheten.
Tesla Cybertruck: I forbindelse med en demo hos tv-verten Jay Leno avslørte von Holzhausen nyheten. Vis mer
Publisert

(Elbil24): I lange tider har vi hørt om teknologier som skal komme i elbiler, men som vi per nå har til gode å se på det åpne markedet for oss forbrukere. Trådløs lading av elbilene er blant disse tingene, eller induksjonslading, som et mer faglig uttrykk på teknologien.

Flere produsenter har derimot trukket frem teknologien som noe de vurderer, og det pågår til og med et prøveprosjekt i Oslo, der et knippe drosjer lader med induksjon.

Ny vind i seilene

Nå kan det derimot se ut til at løsningen kan få en ny kick-start, for her om dagen uttalte Tesla at de jobber med å utvikle løsningen. Det var i en lengre samtale med den amerikanske – og bilgale – TV-verten Jay Leno, at Tesla-designeren Franz von Holzhausen uttalte at Tesla jobber med teknologien. Dette som et ledd i en bredere sammenheng, som en del av smarthusløsninger, der bilen kan lade huset, og motsatt.

Dette er først og fremst en etterspurt løsning i de markeder der de har ustabile strømnett, men også for entusiaster som ønsker å redusere karbonfotavtrykket sitt ved å gå den ekstra grønne mila.

Kjent løsning

Trådløs lading har frem til i dag blitt presentert som en relativt flat plate som ligger på gulvet i garasjen som man deretter bare parkerer over når man kommer hjem. Resten går av seg selv, og du starter med fulladet bil neste morgen.

Det var ved en visning av Tesla Cybertruck at von Holzhausen bekreftet at Tesla jobber med teknologien. Samtidig er en av utfordringene per nå å skape en så nær kontakt mellom ladeplaten og bilen som mulig. Det kan by på utfordringer for biler som har ekstra høy bakkekklaring, som eksempelvis Cybertruck. Og dermed dukker ytterligere en utfordring opp.

Tesla-designer: Franz von Holzhausen forteller at de jobber med teknologien.
Tesla-designer: Franz von Holzhausen forteller at de jobber med teknologien. Vis mer

Ladeplaten må derfor konstrueres på en måte som gjør at den kan heve seg opp til bilen. Det er urealistisk å gjøre det motsatt, at enhver bil skal senke seg ned til platen. Dermed er vi igjen inne på det som har holdt induksjonslading borte fra markedet til nå, nemlig kostnaden.

Kostbart

For én ting er at du må kjøpe deg en ladeplate. En annen ting er at bilen også må ha en mottaker, og være kompatibel med induksjonslading den også. Samlet er dette en kostnad som foreløpig ikke har kommet så lavt ned i pris at bilprodusentene har sett det som hensiktsmessig å lage. Når ladeplaten i tillegg må ha en hev og senk-funksjon, så drar dette prisen opp ytterligere. Alternativt kan man få montert ladeplaten i riktig høyde, men da vil den stå i veien igjen for lavere biler.

Tesla har derimot klart å tenke nytt på mange andre områder, så nå gjenstår det bare å se om de finner en utvei også for induksjonslading – eller trådløs lading på annen måte.

Franz von Holzhausen uttalte derimot ingen tid for når teknologien skulle være klar, eller om han i det hele tatt tok det for gitt at de ville komme i mål med den, annet enn at han erkjente at de jobbet med å finne en løsning for trådløs lading gjennom en ladeplate man parkerer over.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.