Selvkjørende biler:

Tesla kaster ut rattet for å senke prisen

Samtidig åpner Elon Musk opp om batterimangel, høye priser, og sammenligner konkurrentenes biler med hester.

FREMTIDEN: Tesla skal kunne kaste rattet om allerede to år, mener Elon Musk. Foto: Tesla
FREMTIDEN: Tesla skal kunne kaste rattet om allerede to år, mener Elon Musk. Foto: TeslaVis mer

Kjære elbil-entusiast

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 Pro-medlemmer.
Støtt Norges ledende nettavis for elbil.

Bli medlem

(Elbil24):

Tesla brukte siste påskedag til å arrangere Tesla Autonom Investor Day, og live-streamet i den forbindelse en konferanse på nær tre timer.

Målet var å vise hvordan de har jobbet seg frem til det som i dag er lansert som Full Self Driving, og hva dette faktisk betyr for fremtiden.

- Skal den øvrige bilbransjen lage noe tilsvarende, så vil det minst ta dem tre år, fortalte Elon Musk fra scenen, før han la til at om allerede to år vil Tesla lansere noe som er tre ganger bedre.

Etter hvert vil løsningene resultere i selvkjørende biler, uten fører i det hele tatt.

Før vi kommer dit er det mange hindre som må forseres, deriblant lovverk. Og Elon Musk innrømmer selv å være en tidsoptimist.

I Norge tilpasser vi oss EU-direktivet i så stor grad som mulig, og der er selvkjørende biler allerede lagt inn i tidslinjen, i syv forkjellige nivåer.

Teslas lansering i påsken gir oss biler som tilsvarer nivå 5, altså at bilen kjører helt på egenhånd, noe som ligger et godt stykke frem for det europeiske markedet.

Men det betyr på ingen måte at alt fra konferansen må anses som luftslott. Tvert om.

8 kameraer

Elon Musk hadde tatt med seg noen av sine nærmeste medarbeidere for å forklare teknologien bak, om deres egenproduserte datamaskin, og om hvordan de bruker kunstig intelligens og maskinlære til å analysere bildene fra bilenes åtte kameraer.

Med over 100 millioner kjørte kilometer i så godt som alle verdensdeler, er trafikkgrunnlaget enormt.

Gjennom gode forklaringer og eksempler la selskapet frem hvordan de jobber med underlaget, for hele tiden å komme nærmere målet om full selvkjøring. Som en prikk over i-en holdt Tesla en demo-kjøring med bilene etter at konferansen var over. Elon klarte samtidig å komme med et stikk til et halvt dusin av sine konkurrenter.

- Å bruke Lidar og HD-kart i stedet for ordinære kameraer er latterlig dumt. De kommer til å snu.

Merk mine ord, slo han fast.

LEVETIDEN: Tesla mener levetiden for hele bilen vil være 1,6 millioner kilometer, inklusive batteriene. Foto: Tesla
LEVETIDEN: Tesla mener levetiden for hele bilen vil være 1,6 millioner kilometer, inklusive batteriene. Foto: Tesla Vis mer

Levetid:

1,6 millioner kilometer

Levetiden på elektriske biler har i den siste tiden blusset opp, etter at en tysk professor estimerte at batteriene har en levetid på bare 150.000 kilometer.

Våre biler er produsert for å ha en levetid på 1,6 millioner kilometer, inkludert batteriene, fortalte Elon Musk om levetiden på en elbil.

Han la frem 400 km per ladesyklus og 4.000 ladesykluser til grunn for regnestykket. Estimatet ble lagt frem som en del av regnestykket for Teslas nye flåteopererte bildelingstjeneste, Robotaxi. Her kom det også frem at de beregner en rekkevidde på 7,2 km for hver lagrede kWh kapasitet batteriet kan lagre. Men det betyr ikke at Tesla ønsker større batterier i bilene for å øke rekkevidden. Tvert om.

MINDRE BATTERIER: Mangel på celler vil gi mindre batterier i hver bil, forteller Elon Musk. Foto: Youtube
MINDRE BATTERIER: Mangel på celler vil gi mindre batterier i hver bil, forteller Elon Musk. Foto: Youtube Vis mer

Vi kommer til å legge mye fokus på SR+ fremfor LR, fortalte Elon. På Tesla-språket betyr dette at de heller vil selge biler med Standard Range + batteripakker, fremfor Long Range versjonene med større energilager.

- En Long Range har 50 prosent mer lagringskapasitet i kWh enn en SR+, så i stedet for å lage to biler med Long Range rekkevidde, er det bedre å heller lage tre SR+, fortalte Musk, og la til at de derfor vil lede salget mot biler med de mindre batteripakkene.

Resultatet blir altså flere biler med grei rekkevidde, fremfor færre biler med lang rekkevidde, som sjelden er i bruk.

Batterimangel og høy pris

Tesla, som flere andre produsenter, har allerede fått føle smerten av å ha for liten tilgang på battericeller. I en periode har Tesla derfor skrudd ned produksjonstakten på deres Powerwall hjemmeløsning for heller å kunne produsere flere Tesla Model 3.

En av flere løsninger på situasjonen er å sette fokus på folks reelle behov, som antagelig er mindre enn de selv tror. Samtidig skal bilene gjøres mer energieffektive, og komme lenger per kWh med lagret energi.

Dette skal først og fremst gjøres gjennom å gjøre bilene selvkjørende, fortalte Elon på konferansen, noe som dannet grunnlaget for hele konferansen.

Mindre deler, lavere pris

Ved å fjerne deler som ikke lenger er nødvendig, som ratt, pedaler og annet, skal bilene gjøres billigere. En bil som i dag koster 38.000 dollar vil om tre års tid koste rundt 25.000 dollar, eller mindre, fortalte Musk.

På slutten av konferansen, som fant sted andre påskedag, trakk Elon Musk frem verbale kuler og krutt for å fortelle hvor han mener Tesla står i dag.

- Det vil være fullstendig galskap å kjøpe noe annet enn en Tesla. Det vil være som å eie en hest om tre år. Det er fint dersom du ønsker å eie en hest, men å kjøpe en bil som ikke har utstyr for å kunne være full selvkjørende, vil fremstå som en hest om tre år, presiserer han.

Det skal legges til at dette var et stunt fra Tesla, og ingen av de øvrige bilprodusentene var til stede med sine synspunkter.

Nå skal det legges til at Elon Musk selv anså seg selv som en tidsoptimist, og at ting ofte tar lenger tid enn han estimerer.