(Elbil24): Teknologigigant og bilprodusent Tesla har inngått en avtale om å kjøpe nesten all produksjon i en av verdens største grafittgruver.
Gruva, som ligger i det afrikanske landet Mosambik, kan vise seg å bli et viktig ledd i Teslas videre satsing.
Det australske selskapet Syrah eier gruva og produserer rundt 350.000 tonn rågrafitt i året. Tesla har inngått en avtale om å kjøpe 80 prosent av dette.
Viktig for batterier
I raffinert form er grafitt en av hovedkomponentene i batterier. Batteriet i en elbil, som Tesla produserer, kan inneholde rundt 50 kilo grafitt.
Avtalen mellom Tesla og Syrah antas å være den første i sitt slag. Avtalen er spennende fordi den virker å være en brikke i puslespillet der Tesla - og resten av elbilindustrien - prøver å sikre seg mineraler uten å være avhengig av Kina, som dominerer grafittmarkedet.
Og Tesla trenger mye grafitt: Selskapet produserer rundt én million elbiler i året og åpner snart to nye storfabrikker.

Stemplet som «ekstremt farlig» i Sverige. Nå tar Ford grep
Ny utvikling i Berlin
Den ene er den mye omtalte Gigafactory i Berlin, Teslas første fabrikk i Europa. Fabrikken har blitt forsinket som følge av coronapandemien og chip-mangel.
Siste nytt fra Berlin er imidlertid at Tesla nå har fått grønt lys til å bygge 2000 Model Y på fabrikken i Berlin. Det er miljømyndighetene i Brandenburg som har gitt en spesialgodkjennelse.
De 2000 Model Y-ene er som test-enheter å regne. Tesla vil ikke kunne selge disse bilene, men denne produksjonen regnes som et siste steg i retning mot produksjonen av de salgbare modellene.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.