Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): 13. januar ble det klart at Tesla senker prisene på to av de mest populære elbilene i Norge. Både 2021s og 2022s meste registrerte modeller - henholdsvis Model 3 og Model Y - har nå blitt markant billigere.
Såpass massivt er priskuttet at investeringsdirektør Robert Næss i Nordea spår at bruktmarkedet vil kollapse. Fagredaktør Fred Magne Skillebæk i Elbil24 skriver i sin kommentar at hele priskabalen nå må legges på nytt.
Noen som foreløpig har vært tause om Teslas priskutt, er konkurrentene i markedet. For hva gjør man egentlig nå som Norges mest populære elbiler brått blir aktuelle for langt flere kunder?

PRISSJOKKET: Kjøpe Tesla Model Y eller Model 3?
Kun slått av Tesla
- Vi har en tydelig beskjed, og den er at vi alltid skal være konkurransedyktige, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Rognlien Skovli i Harald A. Møller til Elbil24.
Harald A. Møller importerer Audi, Cupra, Seat, Skoda og Volkswagen til Norge. Det betyr at Skovli uttaler seg på vegne av to av de mest solgte Model Y-konkurrentene i Norge: Skoda Enyaq og VW ID.4.
Registreringsstatistikken for 2022 viser følgende pall:
- Tesla Model Y: 17.581 nyregistrerte biler
- VW ID.4: 11.960 nyregistrerte biler
- Skoda Enyaq: 8121 nyregistrerte biler
Fra nyttår av økte prisene på ID.4 og Enyaq med 5 prosent i tillegg til vektavgift og moms. At Tesla nå gjør stikk motsatt, legger press på Møller-gruppen.
- Vi uttaler oss ikke om hva konkurrenter gjør, men konsentrerer oss om egen virksomhet. Vi vil alltid sørge for å være konkurransedyktige med summen av produkter, pris og et apparat over hele landet som bistår kundene, sier Skovli.
- Nå som markedet har endret seg, betyr det at dere også vil gjøre endringer?
- Er det én ting vi er vant til og forberedt på i bilbransjen så er det raske endringer og evnen til å være agile. Det er viktig for alle aktører og gjelder også oss. Vi er selvfølgelig klare for å endre oss i takt med skiftende forutsetninger rundt oss, svarer Skovli.

VW ID.4, Audi Q4 eller Ioniq 5? Vi har en vinner
- Vi har sett hva Tesla gjør
Hyundai har hatt stor suksess med Ioniq 5 det siste året. Modellen kapret en imponerende 6.-plass på registreringstatistikken for 2022 og har fått gode skussmål i en rekke tester.
Mange som vurderer å kjøpe en Ioniq 5, titter også på Model Y som et alternativ. Derfor kan Teslas nye priser bli en utfordring for Hyundai.
- Vi har sett hva Tesla gjør, men det er vanskelig å kommentere noe annet enn at dette står for deres regning, sier kommunikasjonssjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai til Elbil24.
- Kan Teslas prisendring føre til justeringer hos dere?
- Det kan jeg ikke svare på på nåværende tidspunkt, men på generell basis kan jeg si at vi følger markedet og er opptatt av å ha konkurransedyktige priser, svarer Knudsen.
- Hvorfor skal kunder velge Ioniq 5 som sin neste bil?
- Vi opptatt av at kundene skal gjøre fornuftige kjøp og det mener vi de gjør hos oss. Vi har godt utstyrte biler og et godt forhold mellom pris og utstyr, svarer Knudsen.
Vil ikke kommentere
En annen populær konkurrent til Model Y er Ioniq 5s nære slektning i Kia: EV6. Bilen er bygget på samme elbilplattformen (E-GMP) som Ioniq 5 og ble kåret til Årets Bil i Europa i 2022.
Kia har riktignok vært preget av forsinkelser og noe lang leveringstid for EV6, men det ble likevel registrert 3280 eksemplarer i Norge i fjor. Om det blir flere eller færre i år, kan påvirkes av Teslas prisnedgang.
Vi kontakter Kia for å høre deres tanker om den siste tids utvikling, men får følgende svar av kommunikasjonssjef Christian Lagaard:
- Vi kommenterer ikke konkurrentenes priser.
- Hvorfor bør kundene velge EV6 som sin neste bil?
- Det er helt unaturlig for oss å svare på det i en slik setting, svarer Lagaard.
Lurer du på forskjellene mellom Ioniq 5 og EV6? Les mer her:

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.