Starter utfasing av 75 kWh-batteriet

Tesla kutter ut billig Teslavariant

Bestillinger stoppes fra søndag kveld.

STOPPER SALG: Nå stoppes salget av alle Teslaer med 75 kWt batteri, tvitret Tesla sjef Elon Musk i natt. Foto: REUTERS
STOPPER SALG: Nå stoppes salget av alle Teslaer med 75 kWt batteri, tvitret Tesla sjef Elon Musk i natt. Foto: REUTERS Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24):

Tesla-sjef Elon Musk er viden kjent for sin aktivitet på Twitter, og det er ikke alt han tvitrer som man vet om man skal stole på eller ei.

Og denne gangen har kan kommet med en tweet som har fått flere til å lure.

Rundt midnatt norsk tid tvitret han nemlig at de som vil kjøpe en Tesla Model X eller S med 75kWh batteri, må kjappe seg.

Fra og med mandag morgen vil det nemlig ikke være mulig å bestille en 75kWh bil av Tesla, skriver han, og oppfordrer de som vil ha denne bilen til å bestille innen søndag kveld.

Men kan dette stemme?

Ja, sier kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Roland Sandvold.

Årsaken til bestillingsstoppet er en pågående utfasing av modellene med denne batteripakken, sier Sandvold.

– Jeg kan bekrefte at 75 kWt-utfasingen også gjelder Norge, og at det fortsatt er mulig å bestille 75 kWt-varianter fram til den angitte datoen. Estimert levering til Norge er i mars ved bestilling i dag.

Noe mer informasjon kan ikke Sandvold gi nå.

Endrer navn

I et svar i tråden under twitterinnlegget gir imidlertid Tesla-sjef Musk en forklaring på utfasingen.

Bilene skal altså få nye navn basert på rekkevidde istedet for batteristørrelse, på lik linje som nye Model 3.

Model 3 kommer for øvrig i versjonene Standard, Mid-Range og Long-Range og Performance, men bare Long-Range er til salgs i Norge foreløpig.

Dyrere å kjøpe S og X

Dersom du venter til mandag med å bestille deg en Tesla Model S eller X er det kun den gjenværende 100kWh batteripakken som er tilgjengelig. Fra før har Tesla også fjernet versjonene med 60 og 90 kWh.

Til sammenlikning er Tesla Model S med 100 kWh batteri i overkant av 160 000 kroner dyrere enn den utgående, mens for Model X må du ut med omlag 150 000 kroner mer.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.