Tesla Gigafactory

Tesla mangedobler antallet testbiler i Berlin

Ny utvikling for Europas første Tesla-fabrikk.

Tesla Model Y fikk 20 prosent av stemmene til det norske folk, og er dermed en suveren vinner av leser-avstemningen i Årets Bil 2022. Video: Hans Arne Vedlog / Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): I 2019 kom nyheten om at Tesla planla et gigantisk produksjonsanlegg for elbiler og elbilbatterier i Brandenburg, rundt 30 kilometer sør-øst for Berlin sentrum.

Anlegget blir Teslas andre utenfor USA, men det første i Europa.

«Giga Berlin» skulle egentlig stått ferdig sommeren 2021, men flere forsinkelser har utsatt åpningen. Nå er imidlertid det meste på plass i fabrikken, som dekker et areal på mer enn en halv million kvadratmeter.

Nytt steg på veien

Nettstedet Electrek skriver at Tesla nå har fått grønt lys til å bygge 2000 Model Y på fabrikken i Berlin. Det er miljømyndighetene i Brandenburg som har gitt en spesialgodkjennelse.

Ifølge Electrek innebærer godkjennelsen at Tesla kan bygge forserie-biler, som er som test-enheter å regne. Tesla vil ikke kunne selge disse bilene, men denne produksjonen regnes som et siste steg i retning mot produksjonen av de salgbare modellene.

Det siste året har Tesla støtt på mye byråkrati på veien mot endelig godkjenning. Underveis har de fått tillatelse til å produsere 250 Model Y for testformål. Dette antallet økes nå altså til 2000. Årsaken skal være at Tesla ikke har vært fornøyd med produksjonskvaliteten på de første 250.

12.000 ansatte

Fra før av har Tesla besatt alle 12.000 utlyste stillinger ved «Giga Berlin». Teknologiselskapet anslår at de på sikt skal kunne produsere en halv million biler på fabrikken, og Elon Musk har uttalt at de håper å kunne produsere mellom 5000 og 10.000 biler i uka i løpet av 2022.

I første omgang er det Tesla Model Y som skal bygges her, og kun biler som skal til det europeiske markedet.

Opprinnelig var planen at Norge kun skulle få Model Y fra anlegget i Berlin, men forsinkelsene gjorde at Tesla besluttet å hente biler til Norge fra Gigafactory i Shanghai i stedet.

Og de har det kommet mange av. Til tross for at de første Model Y først var på markedet i Norge i august, endte modellen opp med å bli årets tredje mest solgte. Totalt ble det solgt 8267 Model Y i Norge fra august til 31. desember.

  • Har du sett denne?

Batteri-boost?

I tillegg til produksjonen av Model Y, rigger Tesla for en betydelig satsing på produksjon av battericeller ved anlegget.

Disse battericellene skal bli langt større enn de som brukes i Tesla-batterier i dag.

Tesla bruker sylindriske battericeller. Dagens celler måler 21 millimeter i diameter og 70 millimeter i lengde - og er dermed såkalte 2170-celler.

De nye har fått benevnelsen 4680, altså måler cellene 46 millimeter i diameter, og 80 millimeter i lengde.

Med større battericeller trengs det færre celler per bil for å oppnå samme batterikapasitet. De nye cellene har dessuten en høyere energitetthet og er langt mer plasseffektive.

Så er spørsmålet når 4680-cellene er klare til bruk. Musk har selv uttalt at Tesla inntil videre sannsynligvis vil bruke celler produsert i Kina - også på Tesla Model Y bygget i Europa.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.