Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): Det er sådd stor usikkerhet rundt hvilken klasse Tesla Cybertruck vil havne inn under. For de fleste potensielle kundene her til lands er dette svært viktig, med tanke på hvilken førerkortklasse den havner inn under.
Vi har tidligere omtalt at bilen i Norge etter all sannsynlighet vil havne inn under kategorien C1, ofte omtalt som kategorien for lett lastebil.

Nyhet: Elbil24 Forsikring
I et brev til amerikanske CARB (California Air Resources Board) bekrefter Tesla nå dette selv.
Tesla skriver der at bilen etter all sannsynlighet havner i klassen «Class 2B-3», en klasse den vil dele med de øvrige medium-duty-pickupene, som Ford F250, Dodge RAM 2500 og deres like. Også kapasitetene med tanke på laste- og trekkevne vitner om dette. Den vil dermed heller ikke være i samme klasse som Ford F150, slik det ble sagt under lanseringen i Los Angeles i november.
Svært populær
På kort tid har Tesla globalt hentet inn opp mot 300.000 reservasjoner på bilen. Nå skal det legges til at reservasjonsbeløpet er på skarve tusenlappen, mens det i sin tid var 10.000 norske kroner for Model 3 da den ble lagt ut.
Det er med andre ord stor interesse for bilen, men usikkerheten ligger blant annet i hvor mange som har lov til å kjøre den.
Elon Musk fortalte fra scenen under lanseringen at bilen har selvbærende karosseri, ikke rammekonstruksjon, som er vanlig for denne typen biler. Dermed stilles det enorme krav til styrken fra dette karosseriet, ettersom bilen skal kunne trekke svært tung last. Styrken ble demonstrert med slegge.
Elon sa også at bilen ville ha samme størrelse og vekt som en Ford F150, som igjen ikke veier særlig mer enn en Tesla Model X, en 80 centimeter kortere bil.
Dette virket motstridende, noe de nye opplysningene i brevet til CARB vitner om.
I direktesendingen ble det også sagt at bilen var laget av plater med 3 millimeter tykke rustfrie stålplater i 300-serien. Til sammenligning er Model X laget med 0,8-0,9 millimeter tykke plater. Det er derfor svært optimistisk å tro at bilene vil veie noenlunde det samme, spesielt når den ekstra lengden legges til grunn.

Har du lov til å kjøre den?
Ikke lovlig
Forrige uke kom det også frem at bilen etter alt å dømme ikke vil bli typegodkjent som personbil i Europa med sin nåværende form. Det var typegodkjenningsorganet SGS-TÜV som uttalte dette til Automobilwoche.
Bare formen på Cybertruck er alene nok til å fortelle at den ikke vil slippe gjennom, ettersom det er strenge regler for hvordan personbiler under 3.500 kg skal utformes og virke i et sammenstøt. Dermed er det lite som tyder på at den vil kunne klasses ned til en totalvekt på 3.500 kg med last, for på den måten å omgå regelverket. Det finnes likevel eksempler på markedet i dag, der bilene ruller rundt med dispensasjon fra disse kravene, deriblant Land Rover Defender. Men den var allerede på markedet, og har derfor fått dispensasjon.
I klassen C1 er det helt andre regler som gjelder, og Cybertruck ville etter alt å dømme slippe gjennom uten spesielle problemer.

Hilux blir elektrisk, og skal bygges i Norge
I Norge er det stort sett pickuper tilsvarende Toyota Hilux og VW Amarok det selges mest av. Dette er biler som ligger en størrelse under Ford F150, og to størrelser under F250, om vi skal relatere det til noe. Med den interessen som vises rundt Cybertruck, er det mye som tyder på at dette kan endre seg, og at Ola Nordmann snart er villig til å kjøpe større pickup enn før.
Eller, kan det også være slik at Elon Musk har lurt oss alle, og planlegger bilen i to forskjellige størrelser, slik han gjorde med Model S og Model 3, og Model X og Model Y?
Bare så det er sagt. Sistnevnte har vi ingen grunnlag for å si, men det er lov å spekulere.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.