Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?
(Elbil24:) Amerikanske J.D. Powers gir hvert år ut sin store undersøkelse rundt bilers kvalitet. Undersøkelsen gjøres blant de som kjenner bilene best – eierne. Den gjøres av et så stort antall nye biler, gjennom eierne, at resultatene kommer ut i en tabell med en score de kaller PP100 (Problem Per 100 biler).
Tesla kapret i år jumboplassen, med god margin.
Ingen bilmerker eller modeller kunne vise til flere feil enn nettopp Tesla, så gratulerer med den. Men om vi snakker bilmerker fremfor bilmodeller, så var neimen ikke Teslas største konkurrenter langt unna heller.
For blant de nærmeste merkene på bunnlisten finner vi både Audi, Mercedes-Benz og Jaguar. Inkludert Tesla, har disse fire merkene vært mest i vinden for sine elbiler det siste året, derav vårt interne klengenavn, «The Big Four», innen elbiler.
Faktisk slår undersøkelsen fast at de fleste premium-merkene har mer enn gjennomsnittet antall feil.

"The Big Four" - Test av rekkevidde, forbruk og ladehastighet
Metodene
Undersøkelsen (IQS – Initial Quality Study) tar for seg 233 punkter, organisert i ni kategorier.
Kategoriene er:
- Klima
- Førerassistanse
- Føreropplevelse
- Eksteriør
- Funksjoner/Kontroller/Displayer
- Infotainment
- Interiør
- Drivlinje
- Seter
Det er som nevnt eierne selv som fyller ut rapportene, og resultatene kommer ut som en liste der merkene og modellene med færrest feil har lavest tall (PP100), altså lavest antall Problem Per 100 biler
Årets undersøkelse ga følgende resultat:

Lang tradisjon
Selve undersøkelsen går nå inn i sitt 34. år, og har gjennomgått store endringer underveis, som en følge av utviklingen av bilene.
Det er første gang Tesla er representert i undersøkelsen. Likevel kalles deres resultater uoffisielle, ettersom Tesla ikke har ønsket å gi J.D. Power tillatelse til å hente svar fra eiere i 15 av statene. Først i år har J.D. Powers lykkes å få med nok biler fra de øvrige 35 statene til at antallet Tesla er så høyt at det gir et troverdig resultat. Resultatene er med andre ord like troverdige som for de øvrige merkene, offisielt eller ikke.
Årets undersøkelse tar for seg svarene fra 87.282 nybileiere som har avgitt svar etter å ha eid bilen i 90 dager.

Norsk Kundebarometer: Tesla med kjempebyks, men må se seg slått
Dermed er det grunn til å tro at det er flest Tesla Model 3 det er sendt inn rapport om, ettersom det er den siste og nyeste modellen i rekken.
Som nevnt landet Jaguar som merke på den nederste delen av listen, men den fullelektriske i-Pace var unntaket i modellrekken. Den endte nemlig opp med en såkalt IQS-premie for sitt gode resultat, en score på bare 159 PP100.
Utover dette er det naturlig å ta i betraktning at flertallet av bilmodellene er biler med forbrenningsmotor, eller en hybridutgave, ettersom undersøkelsen er gjort i USA.

Tesla til 1000 dollar
I motsetning til ved kollisjonstester, som har egne tester for det amerikanske, europeiske og japanske markedet, finnes det ingen tilsvarende kvalitetsundersøkelse som tar for seg feilrater i Europa. Det gjøres enkelte undersøkelser i individuelle land, men ikke i en så stor skala som J. D. Powers i dette tilfellet gjør i USA.
For de kommende årene vil vi etter alt å dømme se større og større andel av både batterielektriske og hydrogenelektriske modeller i disse undersøkelsene.
Så hvordan definerer man egentlig kvalitet, som undersøkelsen i bunn og grunn handler om?
«Kvalitet er å tilfredsstille kundenes krav og gjøre dem fornøyd» sies det i rapporten.
Se Tesla Model 3 dundre i veggen hos Euro NCAP (med svært tilfredsstillende resultat):
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.