Får prisen Top Safety Pick +, som andre elbil i år.
Kollisjonssikker
Det er det uavhengige amerikanske Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) som har testet bilen. På samme måte som Euro NCAP, tester de årlig alle nye modeller på markedet på trafikk og kollisjonssikkerhet.

Disse 28 nye elbilene kommer i 2020
Bilene kan også utmerke seg spesielt godt i disse testene, som gir benevnelsen Top Safety Pick eller Top Safety Pick +, hvor sistnevnte er den høyest hengende prisen.
Top Safety Pick + ble først gitt ut i 2013. For å kvalifisere til denne må bilen få en bedømmelsen god i alle kollisjonstestene, ha gode frontlykter, og i tillegg få en utmerket bedømmelse av sikkerhetssystemene i bilen som skal unngå frontkollisjoner.
Kun en elektrisk bil har mottatt denne benevnelsen før Tesla Model 3, nemlig Audi e-tron tidligere i år.
– Biler med andre drivlinjer har virkelig funnet sin plass. Det er ingen grunn til å bytte sikkerhet mot et lavere utslipp lenger når man skal velge bil, sier David Zuby, sjef for undersøkelser i IIHS.
Testresultater
Tesla Model 3 oppfyller altså alle disse kriteriene for Top Safety Pick +.

Første elbil med toppscore
Ifølge testene scorer den godt i alle kollisjonsscenarioer. De standard sikkerhetssystemene fungerer utmerket i testene, og unngår frontkollisjoner i hastigheter både på 20 km/t og 40 km/t. I tillegg får frontlyktene bedømmelsen de trenger.
Testen viste også at karosseriet klarte seg godt i IIHs' vanskeligste test, nemlig frontkollisjon på førersiden. Bortsett fra en risiko for skader nederst på beinet til fører, var alle andre kroppsdeler godt ivaretatt, og ingen andre skader ble registrert på testdokken i bilen.
Også setebelte og kollisjonsputer fungerte godt, og stabiliserte føreren under kollisjonen.
Tesla Model 3 er også tidligere testet av den europeiske NCAP, hvor den også fikk topp score.
Om testene

Teslas biler får lenger rekkevidde
Bilene som testes kjøper IIHS fra en forhandler, slik vanlige forbrukere ville gjort.
IIHS evaluerer kollisjonssikkerheten gjennom seks ulike tester.
Bilen går igjennom fire ulike frontkollisjoner, kollisjoner fra siden, test av takkonstruksjonen og sete og hodestøttetest.
I fontkollisjonene testes modeller med et automatisk nødbremsesystem i lave og moderate hastigheter. I tillegg testes frontlykter og festet til barneseter.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.