Lansering:

Tesla Model S blir verdens raskeste

Elon Musk lanserte den raskeste bilen som noen gang er serieprodusert.

VERDENS RASKESTE: Tesla Model S Plaid blir den raskeste serieproduserte bil i verden, for en stund. Foto: Tesla
VERDENS RASKESTE: Tesla Model S Plaid blir den raskeste serieproduserte bil i verden, for en stund. Foto: Tesla Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Tesla hadde i natt sitt lanserings-event for sin nye Model S Plaid, en bil vi har omtalt tidligere, med en rekke nyheter under skallet. Foruten tidligere omtalte detaljer, ligger det en rekke endringer på litt mer teknisk nivå.

Bilen får blant annet karbontrukkede rotorer i motorene. Den får tre motorer, noe som gir den hysteriske ytelser, og den får torque-vectoring for bedre svingegenskaper.

Men også skallet – karosseriet – har fått sine endringer, og med en Cd-verdi på 0,208 er det den laveste luftmotstanden til nå på en produksjonsmodell. Som kjent kommer Mercedes-Benz S-klasse med en luftmotstand på bare 0,2, så Tesla vil ikke lede dette racet mer enn to-tre måneder.

Det er likevel innvendig de mest synlige forskjellene er å finne. Disse har vært annonsert tidligere, med den liggende skjermen, det rare rattet, og nye seter både foran og bak.

Også brukergrensensittet er nå endret, hvorpå du nå kan flytte vinduer rundt etter eget ønske, foruten at skjermen altså har fått liggende i breddeformat, mot tidligere stående.

Etter vår mening har Tesla ett av de beste lydanlegget på markedet, men også her skal det ha blitt gjort endringer som skal strekke strikken enda lenger.

NYTT INDRE: Skjermen er nå horisontal, og det nye Yoke-rattet skal bedre sikten. Foto: Tesla.
NYTT INDRE: Skjermen er nå horisontal, og det nye Yoke-rattet skal bedre sikten. Foto: Tesla. Vis mer

Det usynlige, men merkbare

I presentasjonen forteller Elon Musk at varmepumpen er 30 prosent bedre, og trenger 50 prosent mindre energi for å varme opp kabinen i kaldt klima. Vi regner da med at han sammenligner med utgående modell, som ikke har varmepumpe i det hele tatt, og at pumpen i nye Model S benytter samme åtteveis ventil (4+4) som i nye Model 3 og Y.

Dette for å kunne velge hvor pumpen skal kunne hente luft, og hvor den skal levere den tempererte luften ut igjen.

Foruten varmepumpe får Models S også en større radiator for bedre kjøling. Dette skal blant annet bidra til at man kan gjøre flere gjentagende akselerasjoner, og kjøre lengre perioder med høy belastning, uten at det reduserer ytelsene like mye som tidligere. Noen tall på dette fikk vi derimot ikke.

Men det skal ikke stå på ytelsene, for Tesla bedyrer at 0-100 km/t skal kunne gjøres unna på svimlende 2,1 sekund, og toppfarten er satt til 322 km/t.

Når det gjelder akselerasjonen regner vi med at Tesla også i dette tilfellet har brukt «rolling start» som de normalt bruker i spesifikasjonene sine. Det går i korte trekk ut på at bilen får rulle en fot før målingen starter, og man trekker da fra den tiden det tar fra bilen får satt seg og hjulene faktisk finner grep og fremdriften starter. Dette er en måleform som ikke brukes av andre produsenter, men på biler som er så raske som dette gir det faktisk en mening, dersom alle hadde brukt samme måleform.

CHROME-DELETE: Blanke detaljer er byttet med sorte. Foto: Tesla
CHROME-DELETE: Blanke detaljer er byttet med sorte. Foto: Tesla Vis mer

Økt ladefart

Og når vi først snakker om fart og hastighet, så ble det også nevnt på arrangementet at Tesla har økt ladefarten på Model S. Dette fordrer endrede batterier, noe som også ble bekreftet, men det ble ikke nevnt noe om hva som er endret, verken når det gjelder batteriene, eller når det gjelder ladehastigheten.

Tesla Model S har til nå benyttet 1865-celler. Model 3 har 2170-cellene, noe de europeiske utgavene av Model Y også får. Disse kan dra full utnyttelse av de nye V3-ladernes 250 kW i en kortere periode, men vi vet som sagt ikke noe om hvilke celler Model S vil bruke fremover, og dermed heller ikke noe om ladehastigheten.

Som vanlig forteller Tesla aldri noe om batterikapasiteter, annet enn oppgitt rekkevidde. For en Long Range-utgave er denne oppgitt til 652 kilometer, mens en tremotors Plaid skal klare 628 kilometer.

Bilen er allerede lagt ut for bestilling på de norske nettsidene, og prisen er oppgitt til 1,3 millioner (1.299.900), med tillegg for større hjul, annen lakk, interiørfarge, autopilot og fremtidige selvkjørende funksjoner. Huker du av på alt dette vil den endelige prisen lande på 1.441.432 kroner, og levering anslås første kvartal 2022.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.